تاریخ انتشار : شنبه 10 اردیبهشت 1401 - 11:53
کد خبر : 86164

نگرانی از افزایش قیمت برنج و گندم به دلیل جنگ اوکراین

نگرانی از افزایش قیمت برنج و گندم به دلیل جنگ اوکراین

روسیه و اوکراین در تولید محصولات کشاورزی سهم زیادی دارند. جنگ اوکراین باعث افزایش قیمت غلات شده است و این نگرانی وجود دارد که فقر گرسنگی را در کشورهای در حال توسعه به شدت افزایش دهد.  به دنبال بالا گرفتن درگیری های روسیه و اوکراین قیمت تمامی کالاهای اساسی در جهان رشد کرد. از جمله

روسیه و اوکراین در تولید محصولات کشاورزی سهم زیادی دارند. جنگ اوکراین باعث افزایش قیمت غلات شده است و این نگرانی وجود دارد که فقر گرسنگی را در کشورهای در حال توسعه به شدت افزایش دهد.

 به دنبال بالا گرفتن درگیری های روسیه و اوکراین قیمت تمامی کالاهای اساسی در جهان رشد کرد. از جمله کالاهایی که بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرد، غلات و محصولات کشاورزی بود.

رشد قیمت محصولات کشاورزی بعد از شروع درگیری های روسیه و اوکراین مساله ای بود که نه تنها اقتصاددانان و سیاست گذاران بلکه رسانه ها را نیز درگیرکرده بود و باعث شده بود تا نگرانی های زیادی در مورد آسیبهای ناشی از آن به وجود بیاید.

بانک جهانی بر این باور است اصلی ترین نگرانی این روزهای جهان، افزایش قیمت محصولات کشاورزی است زیرا باعث رشد فقر و گرسنگی می شود و کشورها را با چالشهای مالی زیادی روبرو می کند. مهمترین محصول هم گندم است.

محصولی که یکی ازاصلی ترین منابع غذایی در دنیا است و روسیه سهم زیادی در تولید آن دارد و با توجه به تداوم درگیری های روسیه و اوکراین و کاهش حجم صادرات این محصول توسط روسیه، انتظار می رود روند افزایش قیمت آن در جهان ادامه پیدا کند و چالشهای مالی زیادی را به همراه بیاورد.

اما علاوه بر گندم، قیمت ذرت و برنج هم با سرعت زیادی افزایش یافته است. گزارش ارایه شده توسط بانک جهانی نشان می دهد در ماه مارس سال ۲۰۲۲ قیمت هر تن ذرت در بازار جهانی به ۳۳۵.۵ دلار رسید که بیش از ۴۲ دلار نسبت به ماه قبل از آن رشد کرد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار  ،   این در حالیست که قیمت برنج تایلندی در بازار نه تنها رشد نکرد بلکه با کاهش ارزش هم همراه بود. در سومین ماه سال ۲۰۲۲ هر تن برنج تایلندی با قیمتی بین ۴۱۹ تا ۴۲۲ دلار مبادله شد که بین ۳ تا ۵ دلار نسبت به ماه قبل از آن کمتر بود. قیمت هر تن برنج تولید شده در کشور ویتنام هم بعد از تجربه افزایش حدود هفت دلاری نسبت به ماه قبل به مرز ۳۹۱.۷ دلار رسید.

برنج هم یکی از محصولات کشاورزی مهم است که سهم زیادی از غذای مردم ساکن در کشورهای در حال توسعه را تامین می کند. رشد قیمت برنج که باز هم روسیه در تولید آن سهم دارد می تواند به معنای کاهش توان مصر ف این محصول در کشورهای در حال توسعه و افزایش نرخ فقر غذایی در این کشورها باشد. مساله ای که سازمان ملل و فایو بارها در مورد آن هشدار داده اند و نگران تبعات اقتصادی و اجتماعی و سلامتی ناشی از آن هستند.

بانک جهانی دراین گزارش به رشد قیمت گندم هم اشاره کرد و نوشت: «نگران کننده ترین بازار در این ماه، بازار گندم بود و افزایش قیمت در این بازار چالشهای زیادی را برای اقتصاد دنیا به همراه آورد. هر تن گندم در ماه مارس امسال با قیمتی برابر با۴۸۶ دلار مبادله شد که بالغ بر ۹۶ دلار نسبت به ماه قبل از آن افزایش داشت. متوسط قیمت هر تن گندم در فصل اول سال ۲۰۲۲ برابر با ۴۱۷ دلار بود که نسبت به فصل آخر سال قبل ۴۳ دلار رشد کرده است.»

بر مبنای این گزارش در دومین ماه سال ۲۰۲۲ قیمت هر تن گندم در بازار جهانی برابر با ۳۹۰.۵ دلاربود در حالیکه در اولین ماه امسال هر تن گندم با قیمتی برابر با ۳۷۴.۲ دلار به فروش رسید.بررسی قیمت فصلی گندم هم نشان از روند افزایشی قیمت در این بازار از ابتدای سال قبل تا کنون دارد ولی با شروع جنگ روسیه و اوکراین سرعت افزایش قیمت گندم هم بیشتر شد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....