تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 مهر 1400 - 20:51
کد خبر : 63159

نگرانی‌ها از اوج‌گیری کرونا به واسطه سفر اربعین

نگرانی‌ها از اوج‌گیری کرونا به واسطه سفر اربعین

 زائران از تست چشمی می‌گویند افرادی که برای شرکت در مراسم اربعین به عراق سفر کرده بودند؛ از عدم انجام تست کرونا در بازگشت به ایران می‌گویند. اصطلاح تست چشمی با یک اظهارنظر از سوی رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در خصوص چگونگی انجام تست کرونا از زائران پیاده‌روی اربعین؛ مطرح شد و با

 زائران از تست چشمی می‌گویند

افرادی که برای شرکت در مراسم اربعین به عراق سفر کرده بودند؛ از عدم انجام تست کرونا در بازگشت به ایران می‌گویند.

اصطلاح تست چشمی با یک اظهارنظر از سوی رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در خصوص چگونگی انجام تست کرونا از زائران پیاده‌روی اربعین؛ مطرح شد و با واکنش‌ها و انتقادات مختلف مواجه شد. قاسمی گفته بود که “با هدف تسریع در انتقال زائران مراسم اربعین به ایران، از آنان تست پی‌سی‌آر کرونا گرفته نمی‌شود و این تست “به صورت چشمی” انجام می‌شود.”

اظهارنظر عجیب وزیر راه سبب شد رسانه‌ها موضوع را از طریق یک پزشک متخصص پیگیری کنند و این بار نظر این پزشک راجع به تست چشمی کرونا دست به دست شد. بهرام بحرانی، فوق تخصص شبکیه در این باره گفته “منظور از تست چشمی یک تست آزمایشگاهی نیست بلکه فقط به ظاهر زائران نگاه کرده و در صورتی که زائر از نظر ظاهری بیمار به نظر برسد اقداماتی مانند قرنطینه برایشان انجام می‌شود و در غیر این صورت زائر بدون هیچ تستی وارد کشور می‌شود.”

حتی تست چشمی کرونا نیز انجام نشد

بحث تست چشمی کرونا و شوخی با آن مطرح بود تا این که انتقال زائران ایرانی از عراق به ایران انجام شد و واقعیت مشخص شد. هر چند مسئولان از استقرار کادر درمان جهت انجام تست پی سی آر می‌گویند، زائران و فعالان رسانه‌ای نظر دیگری دارند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از پرسون،   مصطفی وثوقی‌کیا، خبرنگار طی توئیتی از چشمی بودن تست‌ها نوشته است: “از زائرین برگشته از کربلا در فرودگاه امام خمینی سوال می‌کنند که اگر علائم کرونا دارید بهمان بگویید، همون تست چشمی اختیاری بود!”
یک فعال رسانه‌ای دیگر نیز نوشت: “پرواز ما از نجف به فرودگاه امام خمینی به زمین نشست، نه تست PCR خواستند و نه سنجش چشمی کرونا در جریان بود. طوری با ۶۰ هزار زائر برخورد کردید انگار ۶ میلیون نفر را راهی عتبات کردید. همان‌قدر بی برنامه و شلخته، خدا قوت”

محمد دلاوری، مجری نیز که در مراسم اربعین حضور داشته می‌گوید هیچ‌گونه تستی حتی چشمی از وی گرفته نشده و چگونه به این نتیجه رسیدند که زائران به این شکل وارد شوند.

اظهارات مهم استاندار کرمان

علی زینی‌وند، استاندار کرمان نیز در خصوص بازگشت مسافران اربعین گفته است که “تنها پرواز مستقیم عراق – کرمان بازگشت و نتیجه تست کرونای زائران اربعین نگران کننده بود زیرا تعداد قابل توجهی از مسافران با تست مثبت بازگشتند. سازمان حج و زیارت فهرست افرادی که در مراسم اربعین شرکت کردند را باید به علوم پزشکی ارائه دهد و از همه تست گرفته شود، مدیران و کارمندانی که کربلا رفتند بدون ارائه تست منفی به محل کار برنگردند. تعطیلی‌های اخیر و بازگشت زائران اربعین برای ما زنگ خطری برای افزایش شیوع کروناست.”

البته استاندار کرمان صحبت‌های خود را تغییر داد و گفت صرفا از ۹ درصد از زائران تست گرفته شده است.

بحث شیوع کرونا به واسطه سفر به عراق زمانی جدی تر می‌شود که آمار مسافران را مرور کنید. طبق گزارش‌ها تعداد زائران ایرانی شرکت کننده در مراسم اربعین در عراق، صرفا ۶۰ هزار نفر و بر اساس سهمیه مجاز تعیین شده توسط این کشور نبوده و به ۱۵۰ هزار نفر رسیده است.

حداقل وزارت بهداشت می‌توانست بر اساس هزینه شخصی زائران تست کرونا را برای آنها انجام دهد تا آنها، خانواده‌ها و عموم مردم از احتمال و تبعات این بیماری دور بمانند و در صورت ابتلا روند درمان و قرنطینه را زودتر آغاز کنند.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....