تاریخ انتشار : یکشنبه 2 مهر 1402 - 22:13
کد خبر : 140101

نمونه‌ای از مولدسازی در بشاگرد به نفع هواپیمایی ماهان

نمونه‌ای از مولدسازی در بشاگرد به نفع هواپیمایی ماهان

اقتصاددان :  اهالی معترض پایین دست اراضی سد جگین استان هرمزگان، نسبت به امنیتی کردن موضوع اراضی پایین دست این سد و بی‌توجهی مسئولین نسبت به اعتراضات مردمی و تصمیمات خانمان سوز مجموعه جهاد کشاورزی و دولت در اجرای و واگذاری طرح‌ها اعلام اعتراض کردند. متن نامه اعتراضی شورا و مردم بدین شرح است: اخیراً

اقتصاددان :  اهالی معترض پایین دست اراضی سد جگین استان هرمزگان، نسبت به امنیتی کردن موضوع اراضی پایین دست این سد و بی‌توجهی مسئولین نسبت به اعتراضات مردمی و تصمیمات خانمان سوز مجموعه جهاد کشاورزی و دولت در اجرای و واگذاری طرح‌ها اعلام اعتراض کردند.

متن نامه اعتراضی شورا و مردم بدین شرح است:

اخیراً یک شرکت خصوصی تحت عنوان هواپیمایی ماهان با هدف ظاهری ایجاد نخلستان گونه مجول در پی تصرف بخش عظیمی از اراضی پایین دست سدجگین واقع در شهرستان جاسک و بشاگرد میباشد واضح و مبرهن است که اجرای چنین طرح های بزرگی باید از یک طرف مطالعات زیست محیطی کاملی جهت شناسایی پسایندهای مختلف آن بر اکوسیستم منطقه را در خود داشته و از طرف دیگر با ارائه طرح توجیهی اقتصادی ، علمی و مشارکت و رضایت مندی ذینفعان محلی همراه باشد.
در حالی که طرح مذکور از این دو خصیصه تهی بوده و مجریان بدون توجه به پیامدهای آن به شکلی قلدرمآبانه در پی اجرایی نمودن این طرح غیر کارشناسی خود هستند ما بومیان منطقه که ریشه در آب و خاک این ناحیه داشته نسبت به این طرح که آن را طرحی خصوصی – رفاقتی نه یک طرح با منافع برای عموم میدانیم که مخرب محیط زیست و تضیع کننده حقوق مالکیتی بومیان و تاراج منابع طبیعی مان است، بشدت مخالف بوده و مراتب اعتراض خود را جهت انتقال آن به سطوح بالادستی محضر نمایندگان مان در آن نهاد مردمی اعلام و خواستار پیگیری مجدانه در مجاری ذیصلاح میباشیم چرا که برای ما بومیان منطقه که در واقع ساکنین تاریخی این ناحیه بوده و بدین سبب تعلق خاطر شدیدی نسبت به این مکان داریم، کاملاً واضح و روشن است که اجرای این طرح به ظاهر زیبا اما در باطن مخرب و تحمیلی که به برکت اتصال و استفاده از رانت‌های دولتی ، بدنبال تصرف غیرقانونی بیش از ۳۶۰۰ هکتار (تابحال) از اراضی و مراتع متعلق به مردمان این منطقه است پیامدهای ناگواری را برای ناحیه و ساکنان آن که معیشت و اراتزاقشان از طریق کشاورزی و دامداری بوده به همراه خواهد داشت.
اجرای این طرح خصوصی رفاقتی سبب تخریب مراتع و پوشش جنگلی کم نظیر منطقه، نابودی یکی از بکرترین و متنوع ترین زیستگاه‌های جانوری و حیات وحش محدوده نابودی و تضیع اکوسیستم شکننده ناحیه ایجاد مسائل و درگیری‌های متعدد به دلیل سلب مالکیت تاریخی و فرهنگی ساکنین از بین رفتن جریان پایه رودخانه بر اثر انتقال آب در یک خط لوله گذاری پیش بینی شده به طول ۹۰ کیلومتر از سدجگین به بندانحرافی دشت جگین به بهانه جلوگیری از هدر رفت و پرتی آب و واگذاری آن به شرکت مذکور که این اقدام حقابه بیش از ۲۵ روستا قطع و سبب محروم شدن کشاورزی و دامداری و احشام و جانوران و «حیات وحش» و پوشش گیاهی پایین دست سد از آب موجود در بستر رودخانه خواهد شد.
این تبعات منفی ذکر شده به اندازه ای مسلم و مسجل است که تبدیل به دغدغه اصلی ساکنین و ذینفعان محلی بالغ بر ۲۵ روستا از محدوده پایین دست سدجگین تا دریا به مساحت ۱۴۰ کیلومتر شده است.
لذا تأکید می گردد در شرایطی که مسائل و مشکلات اقتصادی به اندازه کافی مردم منطقه را در مضیقه قرار داده است نهادها و شرکت‌های دولتی باید از هر اقدامی که سبب فشار مضاعف و لبریز کردن صبر مردم است بشدت اجتناب ورزند آنهم مردمی که در هر برهه‌ای حضورشان برای همراهی و تقویت نظام لازم آمده با اختیار و فراق بال به شکل حداکثری در میدان بوده اند. آمار مشارکت مردم در انتخابات و راهپیمایی‌های مختلف شاهدی بر این مدعی است
لذا استدعا داریم نمایندگان محترم و نهاد مردمی شورای عالی استانها از طریق طرح و انتقال اهمیت موضوع در سازمانها و ارگان‌های مرتبط پیگیر مسئله در جهت رساندن دغدغه‌های بحق مردم به گوش مسئولین باشند.
ما مردمان این منطقه تأکید می‌کنیم که برای دفاع از آب و خاک اجدادی و حراست از مالکیت تاریخی و فرهنگی خود هیچگونه مماشاتی با احدی نداشته در صورت عدم توجه به دغدغه‌های بومیان و لغو این پروژه رفاقتی خصوصی خود وارد عمل شده و اقدام خواهیم کرد که در آن صورت تمامی تبعات ناشی از هرگونه اتفاق در منطقه از جمله شکل گیری اعتراضات و تجمعات ، درگیری ها و دلزدگی مردم از انقلاب و نظام متوجه مجریان طرح و دستگاه های حامی آنها خواهد بود، لذا پیشنهاد و توصیه موکد می گردد که طرح مذکور سریعاً متوقف و لغو و برای تدوین یک طرح جایگزین همه جانبه که پیوست های زیست محیطی و فرهنگی را در خود دارا باشد، با بومیان
محلی ذینفع مشورت گردد ، لازم به یادآوری است ما مردم منطقه از هرگونه طرحی که منافع زیست محیطی منطقه و منافع و مالکیت تاریخی بومیان و . . . را به رسمیت بشناسند حمایت می کنیم و همواره پایه آرمان‌های انقلاب بوده و هستیم .
شایان ذکر است تماس ها، مکاتبات ، مراجعات و جلسات متعددی با مسئولان ارشد شهرستان های جاسک ، بشاگرد و استان در خصوص جلوگیری از فعالیت شرکت مذکور تا زمان تعیین و تکلیف نهایی از جانب مراجع و مقامات عالی کشور داشته ایم و متأسفانه نتیجه ای حاصل نگردیده و در مقابل شاهد استفاده از نیروهای نظامی و انتظامی و بسیج برای برخورد قهری و فیزیکی با جوامع محلی و کوخ‌نشینان منطقه در راستای پیشبرد اهداف شرکت فوق الذکر هستیم . لذا شایسته است با عنایت و اهتمام به منویات مقام معظم رهبری
و معمار کبیر انقلاب مبنی بر حفظ و صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی و نیز احقاق حقوق مایملک اجدادی مستضعفان و کوخ نشینان که ولی نعمت انقلاب اسلامی هستند مستدعی نسبت به بررسی و واخواهی مجدانه توجه و اقدامات لازم را مبذول فرمائید .
با تقدیم احترام
اهالی منطقه و روستاهای محروم حاشیه رودخانه جگین در طول مسیر۱۴۰ کیلومتر از پایین دست سدجگین تا ساحل دریا (سورگلم)

 

[aparat id=’0ATa1′]

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....