تاریخ انتشار : سه شنبه 31 مرداد 1402 - 9:17
کد خبر : 136673

نماینده دولت برای مبارزه با گرانی به مجلس معرفی شد

نماینده دولت برای مبارزه با گرانی به مجلس معرفی شد

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم: اقتصاددان: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:

اقتصاددان: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال ۱۴۰۲، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های ۱۳۵۳، ۱۳۶۳، ۱۳۷۳، ۱۳۸۳ و ۱۳۹۳ تقدیم مخاطبان می‌شود.

۳۱ مرداد ۱۳۵۳؛ موانع کاهش نیافتن قیمت لوازم خانگی

مدیران کارخانه‌های تولیدکننده محصولات فلزی خانگی در بررسی‌های خود در زمینه کاهش قیمت یخچال، بخاری، آبگرمکن، آبسردکن، اجاق گاز و کولر مواجه با مشکلاتی شدند که برای حل آن مذاکراتی را با دولت آغاز کرده‌اند.

مدیر یکی از واحدهای صنعتی گفت: در بررسی‌هایی که تاکنون انجام شده، تقلیل قیمت‌ها عملی تشخیص داده شده است ولی برای اجرای این هدف دو مشکل وجود دارد که باید برای آن چاره اندیشی کرد.

مشکل نخست مربوط به مواد اولیه و قطعات منفصله زیادی است که هر یک از کارخانه‌ها به مقدار قابل‌توجهی موجود دارند. باید یادآور شد از هفت ماه قبل با توجه به بحران کمبود مواد اولیه در جهان و افزایش سریع قیمت‌ها، دولت به صاحبان صنایع توصیه کرد هر مقدار مواد اولیه با هر قیمت که ممکن است به خارج سفارش دهند و اکنون تمام موجودی آنها از اجناسی است که گران خریداری‌ شده و طبیعتا کاهش قیمت مصنوعات ساخته‌شده از این مواد، ایجاد زیان می کند.

اشکال دوم در مورد یخچال است که متاسفانه «کمپرسور» آن برای کارخانه‌های سازنده یخچال، گران تمام می شود.

«کمپرسور» یخچال، در حال حاضر به وسیله یک کارخانه داخلی ساخته می‌شود و قیمت‌های آن بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد نسبت به «کمپرسور»های خارجی گران است.

۳۱ مرداد ۱۳۶۳؛ تاسیس دفتر قوه قضائیه در وزارت بازرگانی

برادر عابد جعفری، وزیر بازرگانی در گفت‌و‌گو با رسانه‌های گروهی اعلام کرد: در زمینه توزیع شهری به جای پرداختن به مجموعه کالاها و رفتن به سراغ تمامی اقلام کالا که امر غیرممکنی بود، خانواده‌های کالا تعیین شدند و اولویت‌بندی گردیدند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد نقش قوه مقننه و قوه قضائیه برای پیشبرد برنامه‌های وزارت بازرگانی گفت: در مورد قوه قضائیه چند مورد است که حل آنها در امر توزیع داخلی کمک شایانی به ما خواهد کرد. ازجمله این موارد نزدیک بودن قوه قضائیه با قوه اجرائیه مملکت است که البته ما سعی کرده‌ایم ارتباط را بیشتر کنیم و هم‌اکنون دفتری از قوه قضائیه در وزارت بازرگانی مستقر است و در مورد مسائل جاری به ما کمک می‌کنند. در عین حال سعی شده است برادران قوه قضائیه هم به مسائل بازرگانی اشراف پیدا کنند تا امر قضاوت برای آنها آسان‌تر شود.

وزیر بازرگانی سپس در مورد سیاست تجارت خارجی گفت: در زمینه بازرگانی خارجی ما در مرحله اول احتیاج به شناخت بازارها داریم؛ بنابراین تاسیس دفاتر بازرگانی خارج کشور ادامه خواهد یافت و این دفاتر گسترش لازم را پیدا خواهند کرد.

۳۱ مرداد ۱۳۷۳؛ پروژه عظیم بین قاره‌ای انتقال گاز آسیا به اروپا

رئیس‌جمهوری ترکمنستان فردا در رأس یک هیات بلندپایه وارد تهران می‌شود.

آقای «صفر مراد نیازاف» رئیس جمهوری ترکمنستان در این سفر در کمیته بین دولتی انتقال گاز ترکمنستان در تهران حضور خواهد یافت.

این کمیته کار بررسی انتقال گاز جمهوری ترکمنستان از طریق ایران به ترکیه و کشورهای اروپایی را انجام داده است.

دیگر اعضای کمیته فوق آقازاده، وزیر نفت ایران، وزیر نفت و انرژی ترکیه، وزیر نفت و انرژی ترکمنستان، معاون وزیر نفت روسیه و معاون وزیر نفت قزاقستان هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیازاف در اجلاسی برای احداث خط لوله که از خاک ایران و ترکمنستان عبور خواهد کرد، شرکت می کند.

در اجلاس روز سه‌شنبه مطالعات گوناگون ممکن درباره احداث این خط لوله مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

با اجرای این پروژه، عظیم‌ترین خط لوله گاز جهان اجرا خواهد شد.

انتظار می‌رود که در جریان دیدار نیازاف مراسم گشایش اجرای طرح در بخش ایرانی خط لوله برگزار شود.

این خط لوله ابتدا سالانه ۱۰ تا ۱۲ و در مرحله دوم ۲۸ تا ۳۱ میلیارد مترمکعب گاز ترکمنستان را از طریق ایران و ترکیه به اروپا صادر خواهد شد.

۳۱ مرداد ۱۳۸۳؛ سکه طلا برای نخستین‌بار به ۱۰۰ هزار تومان رسید

نرخ فروش سکه طلا برای نخستین مرتبه به یک میلیون ریال رسید.

به دنبال شروع نوسان قیمت انواع مسکوک طلا در بازار نرخ سکه طلا (طرح قدیم) برای نخستین مرتبه به یک میلیون ریال رسید ولی مشتری برای معامله نداشت.

این گزارش حاکی است، بالاترین نرخ سکه طلا که امروز در تهران به فروش رسید، ۹۹۴ هزار ریال بود.

نماینده دولت برای مبارزه با گرانی به مجلس معرفی شد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد اقدامات صورت گرفته درخصوص نامه رئیس مجلس به کمیسیون‌ها برای مبارزه با گرانی گفت: در این خصوص کمیسیون‌ها در حال انجام کارهای مربوطه می‌باشند و قرار اس از هر کمیسیون نماینده‌ای برای این کار معرفی گردد ضمن اینکه ازسوی دولت نیز وزیر بازرگانی برای همکاری با این کمیته معرفی شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از این نیز با ارسال نامه‌ای خطاب به روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی که رونوشت آن برای رئیس‌جمهوری ارسال شد، خواستار بررسی دلایل گرانی‌ها در کشور توسط این کمیسیون‌ها شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....