تاریخ انتشار : سه شنبه 6 تیر 1402 - 10:54
کد خبر : 130266

نقش ارشادی پلیس تأثیرگذارتر از برخورد قهری میباشد

نقش ارشادی پلیس تأثیرگذارتر از برخورد قهری میباشد

محمدرضا سبزعلیپور اقتصاددان و رئیس مرکز تجارت جهانی ایران و عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : در زمان اغتشاشات و ناامنی های چند ماه پیش می طلبید تا پلیس و نیروی انتظامی با آشوبگران برخورد و حتی از قوۀ قهریه نیز استفاده کنند زیرا امنیت کشور و مردم تعارف بردار نبوده

محمدرضا سبزعلیپور اقتصاددان و رئیس مرکز تجارت جهانی ایران و عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت :

در زمان اغتشاشات و ناامنی های چند ماه پیش می طلبید تا پلیس و نیروی انتظامی با آشوبگران برخورد و حتی از قوۀ قهریه نیز استفاده کنند زیرا امنیت کشور و مردم تعارف بردار نبوده و نیست و در این ارتباط اصلاً جایی برای اغماض وجود ندارد اما حالا که امنیت و آرامش در جامعه برقرار شده، پلیس و نیروی انتظامی باید حامی و همراه بخشهای دیگر بویژه بخش اقتصاد باشند.

محمدرضا سبزعلیپور اقتصاددان و رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در نشستی تحت عنوان (امنیت و نقش آن در رونق کسب و کار و سرمایه گذاری) در جمع تعدادی از کارآفرینان، مدیران و فعالان اقتصادی و کسبه بازار طی سخنانی به الزام و ضرورت رشد و توسعه اقتصاد کشور و تحقق “شعار سال” و بیانات مقام معظم رهبری در جهت “رونق تولید” و همچنین موانع پیش رو پرداخت و گفت: مشکل محوری و اصلی کشوری به بزرگی و قدرت ایران، رشد و توسعه کُند و آهستۀ اقتصاد میباشد که بخشی از تحقق این مهم در گرو فقط مبحث «تولید» است و بخش دیگر در گرو امنیت بالای سیاسی و اقتصادی کشور!
زیرا چنانچه “تولید” سرعت گرفته و چرخ آن به حرکت درآید، هم مشکلات معیشتی مردم و اِشتغال جوانان حل میشود و هم موجب استغنای کشور از بیگانگان و دشمنان خواهد شد و حتی میتواند مشکل “ارزش پول ملی” را نیز تا حدود زیادی برطرف و متعاقب خود رونق “بازار و صادرات” را نیز درپی داشته باشد.
لازم به یادآوری است که “رشد و رونق تولید” و بقول معروف اجابت “شعار سال” فواید و دست آوردهای متعدد و چشمگیری را برای ایران و ایرانی در پی خواهد داشت از “افزایش درآمد ملی” و “افزایش صادرات غیرنفتی” و “رشد اقتصادی” گرفته تا “کاهش قاچاق” و “اقتدار اقتصادی” و “رهائی از وابستگی به نفت و اقتصاد تک محصولی”، “بالا بردن درآمد و قدرت خرید مردم” و “ایجاد اشتغال و مهار سریع بیکاری” و… دهها مورد مثبت دیگر جزء دستاوردها و تحقق “رونق تولید ملی” خواهد بود.
وی افزود: اما مهمترین فاکتور، وجود امنیت بالای سیاسی و اقتصادی در کشور میباشد، زیرا بدون “امنیت پایدار”، نه تنها اقتصاد رشد نخواهد کرد بلکه “چرخ تولید” هم متوقف و از حرکت باز خواهد ایستاد، از همین رو تلاش همه اعم از دولت و ملت باید بر این باشد تا روز به روز امنیت بیشتری در کشور برقرار گردد.
علیپور در ادامه بیان نمود: کشورهای آمریکا، اروپا و برخی از همپیمانانشان از طریق “جنگ اقتصادی” نابرابر و اعمال تحریمهای گسترده و همه جانبه، سعی در زمین گیر کردن اقتصاد کشورمان کرده اند که خوشبختانه طبق اعتراف خودشان، چندان توفیقی در این زمینه نداشته اند و از این بابت سردرگم شده اند!! به همین خاطر با ترفندهای مختلف “امنیت ایران” را هدف گرفته اند تا شاید از این طریق اقتصاد را زمین گیر و مردم را ناراضی کنند!!
در این راستا سال گذشته با طراحی و حمایتهای همه جانبه خود و با همراهی معاندین و مخالفین داخلی و خارجی، اغتشاشات و آشوب هایی را در کشورمان به راه انداختند و لطماتی را به کسبه، فعالان تجاری و فعالیتهای اقتصادی کشور و از همه مهمتر به آرامش، امورات و زندگی مردم وارد نمودند!!
همین آشوبها و اغتشاشات باعث شد تا دستکاههای مختلفی جهت برقراری آرامش و برخورد با آشوبگران وارد صحنه شده و فعالیتهای زیادی را جهت برقراری آرامش و تأمین امنیت در سراسر ایران متقبل و انجام دهند که خوشبختانه این زحمات و تدابیر و تلاشها بسرعت جواب داد و به یاری خدا، نقشه های معاندین برملا و آرامش و امنیت در جامعه حکمفرما شد!!
سبزعلیپور اظهار داشت: یکی از دستگاههایی که بطور مستقیم وارد عمل شد و نقش بسیار مهمی را در برخورد با اغتشاشت و برقراری آرامش و امنیت برعهده داشت، “فراجا” یا نیروهای زحمتکش “پلیس” بودند.
لازم به ذکر است که یکی از سازمانهای دولتی که هیچکس تصور نمی کند که ارتباطی با بخش خصوصی و رشد و شکوفائی اقتصاد کشور داشته باشد و تأثیر چندانی را برجای بگذارد نیروی انتظامی (فراجا) میباشد. زیرا مردم ایران پلیس و نیروی انتظامی را از قدیم الایام با اسماء مختلفی از جمله (نظمیه، شهربانی ….) می شناخته اند که فقط بعنوان برقرار کننده نظم و امنیت اجتماعی مطرح بوده ولاغیر، بر همین مبنا پلیس در اذهان عمومی مساوی بوده است با شخصیتی خشک، ترسناک و مخوف، اسلحه، باطوم و دستبند بدست که فقط در زمان نزاع، سرقت، تصادف رانندگی و انواع جرائم دیگر در صحنه ظاهر میشود.
وی با اشاره به اینکه این نوع نگرش و طرز تفکر کاملاً غلط بوده و می بایست هر چه سریعتر با فرهنگ سازیهای صحیح از بین برود تأکید کرد: تأثیرگذاری نیروی انتظامی در معادلات کشوری فراتر از برقراری نظم بوده و چنانچه ساختار و وظایف این نیرو بطور دقیق و کارشناسانه مورد بررسی و توجه قرار گیرد آثار مثبت آن بتدریج در بخشهای مختلف اجتماع و زندگی مردم نمایان خواهد شد.

علیپور تصریح کرد: یکی از مهمترین بخش هایی که میتواند تأمل و همکاری خاصی را با پلیس و دستگاه نیروی انتظامی بوجود آورد بخش اقتصاد کشور میباشد که به جرأت میتوان گفت که در اکثر موارد بنوعی لازم و ملزوم یکدیگر بوده و میباشند. رشد اقتصاد در ابعاد مختلف، سرمایه گذاریهای داخلی و خارجی، ایجاد اشتغال، افزایش صادرات غیرنفتی و افزایش درآمدهای ارزی کشور و دهها مورد دیگر نیازمند ابزارهای خاص خود بوده و بدون این ابزارها و امکانات چرخ اقتصاد دائماً لنگ خواهد زد لذا مسئولین محترم نیروی انتظامی کشور (فراجا) با برنامه ریزیهای صحیح میتوانند بخشی از این ابزارها و خدمات را مهیا و طبق شرایط خاصی با استاندارهای جهانی در اختیار فعالان اقتصادی قرار دهند.
وی در ادامه تشریح نمود: چنانچه چارت سازمانی نیروی انتظامی را مورد واکاوی و بررسی قرار دهیم بطور شفاف خواهیم دید که برخی از معاونتها و ادارات زیر مجموعه “فراجا” مستقیم یا بعضاً غیر مستقیم، خواسته یا ناخواسته با بخشهای اقتصادی و فعالان عرصۀ اقتصاد مرتبط بوده و بدون حمایت و خدمات آنها، فعالیت تجار و صاحبان صنایع و سرمایه کشور دچار مشکل خواهد شد.
بخشها و ادارتی همچون اداره گذرنامه، پلیس امنیت، اداره اماکن، مرزبانی، پلیس امنیت اقتصادی حتی در برخی موارد پلیس راهور و…..
لکن چنانچه خدمات قابل ارائه نیروی انتظامی را بطور منظم با هم تجمیع کرده و سرویسهای دیگری را نیز از قوه به فعل تبدیل و توأمان در اختیار بخشهای اقتصادی قرار دهیم اثرات معجزه آسای آن سریعاً نمودار خواهد شد.
سبزعلیپور با اشاره باینکه اغتشاشات و آشوب های سال گذشته در کشورمان از بین رفته و آرامش بر جامعه حاکم میباشد تصریح کرد: در زمان اغتشاشات و ناامنی های چند ماه پیش می طلبید تا پلیس و نیروی انتظامی با آشوبگران برخورد و حتی از قوۀ قهریه نیز استفاده کنند زیرا امنیت کشور و مردم تعارف بردار نبوده و نیست و در این ارتباط اصلاً جایی برای اغماض وجود ندارد اما حالا که امنیت و آرامش در جامعه برقرار میباشد، پلیس و نیروی انتظامی باید حامی و همراه بخشهای دیگر بویژه بخش اقتصاد باشند.
اما برخی از مأمورین عزیز نیروی انتظامی فراموش کرده اند که اغتشاشات از بین رفته و آشوبگران از دور خارج شده اند و در مواردی سهواً برخوردی تلخ دارند، بویژه با کسبه!! در صورتیکه پلیس در این ایام و در غالب موارد باید در قالب ارشاد وارد شده و نقش ارشادی داشته باشد، زیرا نقش ارشادی پلیس قطعاً تأثیرگذارتر از برخورد قهری است و دوستی و مودت بین مردم بویژه جوانان و پلیس را تقویت و دو چندان میکند و هر تذکری که از جانب پلیس داده شود، قلباً و با رغبت پذیرفته خواهد شد.
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در پایان سخنان خود ضمن قدردانی از زحمات شبانه روزی فرماندهان و نیروهای زحمتکش پلیس در سراسر ایران از “سردار رادان” فرمانده نیروی انتظامی کشور درخواست کرد تا به نیروهای تحت امرشان توصیه و دستور فرمایند تا هدایت و ارشاد، سرلوحه کار و اولین گام پلیس باشد و در بحث “نظارت بر اماکن کسب” که غالب فروشندگان مغازه ها ۲۰ الی ۳۰ ساله هستند نیز اشکالات و خطاهای آنان با هدایت افسران مجرب، مرتفع و دیگر تکرار نشود و با این رفتار سازنده و تحسین برانگیز “پلیس” از جوانان، کسبه و تجاری با ادب، محترم، قانونمند، قابل اعتماد و حرفه ای پرورش و بوجود آوریم.
در خاتمه خدمتتان عرض میکنم که بحث تعامل و همکاری نیروی انتظامی با بخش خصوصی و اقتصاد ایران بقدری وسیع و گسترده میباشد که طرح آن در زمان کوتاه این نشست نمی گنجد و انشاالله در آینده ای نزدیک بطور مفصل به آن خواهم پرداخت.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....