تاریخ انتشار : پنجشنبه 17 مهر 1399 - 13:44
کد خبر : 21248

«نقش احزاب حرفه ای در مدیریت صحیح دولت و مجلس »

«نقش احزاب حرفه ای در مدیریت صحیح دولت و مجلس »

بزرگترین اختلاف نظامهای مبتنی بر آراء عمومی در کشورهای پیشرفته با سایر کشورها در نحوه رأی و اعتماد مردم به احزاب رسمی پاسخگو(اشخاص حقوقی) نسبت به چهره های سیاسی غیر پاسخگو (اشخاص حقیقی)میباشد. در کشورهایی با نظام ریاست جمهوری نظیر امریکا یا پارلمانی نظیر انگلیس ، مردم به عملکرد دراز مدت احزاب نگاه کرده و

بزرگترین اختلاف نظامهای مبتنی بر آراء عمومی در کشورهای پیشرفته با سایر کشورها در نحوه رأی و اعتماد مردم به احزاب رسمی پاسخگو(اشخاص حقوقی) نسبت به چهره های سیاسی غیر پاسخگو (اشخاص حقیقی)میباشد.

در کشورهایی با نظام ریاست جمهوری نظیر امریکا یا پارلمانی نظیر انگلیس ، مردم به عملکرد دراز مدت احزاب نگاه کرده و به نمایندگان معرفی شده از سوی احزاب رای میدهند و در صورت عدم تحقق وعده ها احزاب باید پاسخگو باشند.
ولی در سایر کشورها منجمله کشور ما ، مردم به چهره های سیاسی رای میدهند و این افراد پس از پایان دوره ، به هیچکس پاسخگو نیستند و گروه‌های سیاسی پشتیبانشان هم خیلی راحت از آنها تبری میجویند ، و در واقع دست مردم به هیچ جا بند نیست.

از دیگر سو از آنجا که برای آینده دراز مدت کشور ها نمیتوان به اشخاص متکی بود ، مجددا این احزاب هستند که میتوانند ، بخوبی در طول تاریخ کشور با عمر نامحدود و استفاده از خرد جمعی به ایفای نقش بهتر و مؤثرتری بپردازند.

البته در اینجا نکته مهمی وجود دارد:

احزاب رسمی در کشورهای پیشرفته اهداف و سیاستهای کلان دراز مدت کشور را قبول داشته و به پیش میبرند و اختلافات آنها تنها بروی مدیریت حرفه ای و صحیح دولت و مجلس و نحوه ارایه خدمات به مردم می باشد.

ولی در کشورهای جهان سومی احزاب متاسفانه بیشتر به بحث‌های بیحاصل سیاسی پرداخته و یا به جایی برای باند بازی تبدیل میشوند.

بنابراین به یک نکته بسیار مهم دیگر در تفکیک احزاب دست پیدا میکنیم :

احزاب حرفه ای (مفید)
احزاب سیاسی (مضر )

در کل مدیریت دولت و مجلس توسط «احزاب حرفه ای» نسبت به اشخاص سیاسی بدلایل زیر دارای ارجحیت است:

پاسخگو بودن، مدیریت شورایی و استفاده از خرد جمعی،، آموزش و پرورش مدیران آینده، جذب نخبگان،عمر نامحدود،انسجام تشکیلاتی ،برنامه ریزی کلان و خرد، قابلیت حضور در همه جا و….

لذا پیشنهاد میگردد بمنظور توسعه مناسب کشور و استفاده از خرد جمعی قوانین جدیدی بهمراه شرایط مورد نیاز برای تاسیس احزاب حرفه ای و فعالیت در چهار چوب قانون به تصویب رسیده تا با تغییر رویکرد نظام رای گیری و انتخابات، از اشخاص سیاسی به احزاب حرفه ای ، «مردم و حاکمیت» از این به بعد با آرامش و اطمینان بیشتری به رفع تدریجی مشکلات ، برقراری ثبات اجتماعی و آینده ای روشن امیدوار گردند.

الشوری:
وَالَّذِینَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاهَ وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَیْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ ﴿۳۸﴾

و کسانى که [نداى] پروردگارشان را پاسخ [مثبت] داده و نماز برپا کرده‏ اند و کارشان در میانشان مشورت است و از آنچه روزیشان داده‏ ایم انفاق مى کنند (۳۸)

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....