تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 خرداد 1402 - 15:01
کد خبر : 127461

نسخه توسعه تجارت معاف از تحریم

نسخه توسعه تجارت معاف از تحریم

هرچند در حال حاضر اینطور تصور می‌شود که تحریم‌های بین‌المللی مانع از توسعه فعالیت‌های تجاری و اقتصادی ایران با سایر کشورها شده و مانند غل و زنجیری دست و پای فعالان اقتصادی را بسته است اما آن‌طور که متخصصان تجارت و حقوق بین‌الملل می‌گویند، با وجود تمامی محدودیت‌ها ایران می‌تواند در برخی از حوزه‌های اقتصادی

هرچند در حال حاضر اینطور تصور می‌شود که تحریم‌های بین‌المللی مانع از توسعه فعالیت‌های تجاری و اقتصادی ایران با سایر کشورها شده و مانند غل و زنجیری دست و پای فعالان اقتصادی را بسته است اما آن‌طور که متخصصان تجارت و حقوق بین‌الملل می‌گویند، با وجود تمامی محدودیت‌ها ایران می‌تواند در برخی از حوزه‌های اقتصادی و کشاورزی، گام‌های موثری را در راستای توسعه تبادلات خود با کشورهای دنیا بردارد، در حالی که خیلی افراد از این مساله بی‌خبر هستند. در همین خصوص نایب‌رییس کنفدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنعت آسیا و اقیانوسیه «CACCI»  اعلام کرد: در حوزه‌هایی از جمله کشاورزی، مواد غذایی، داروسازی، تجهیزات ارتباطی و فناوری‌های ارتباطاتی، برخی تجهیزات پزشکی و همچنین بخش‌های صادرات خدمات فنی و مهندسی که به صورت قانونی و از دیدگاه قوانین بین‌المللی و قوانین داخلی آمریکا معاف از تحریم‌ها هستند، می‌توان در سطح ایران و جهان به صورت قانونی فعالیت کرد، در حالی که بسیاری افراد به دلیل عدم اطلاع و دانش کافی، از آن بی‌خبر هستند.
به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت  ،  واقعیت این است که کسب کرسی از سوی ایران در این سازمان و حضور یک شخص ایرانی به عنوان نایب‌رییس این سازمان بین‌المللی و مشورتی، شرایط ویژه‌ای را در اختیار ایران قرار داده تا علاوه بر معرفی حوزه‌های اقتصادی قابل همکاری خود در شرایط تحریمی، مذاکرات لازم برای توسعه تبادلات تجاری با تاثیرگذارترین کشورهای اقتصادی و‌ سیاسی در دنیا که عضو کنفدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنعت آسیا و اقیانوسیه «CACCI» هستند را در دستور کار قرار دهد. در این سازمان همچنین سیاست‌هایی دنبال می‌شود که بتواند به اقتصاد و تجارت کشور به صورت قانونمند از دیدگاه بین‌المللی کمک کند. همچنین عضویت و حضور در این کرسی‌ها موجب می‌شود صدای بخش خصوصی با هویت متمایزی از بخش دولتی شنیده شود.
در ادامه گفت‌وگو با علیرضا یاوری نایب‌رییس کنفدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنعت آسیا و اقیانوسیه «CACCI» را می‌خوانید.
لطفا در مورد «CACCI» به عنوان یک سازمان بین‌المللی و همین‌طور مزایای آن برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران توضیح دهید.
در حال حاضر ۲۸ کشور از جمله ایران، استرالیا، تایلند، فیلیپین، اندونزی، سنگاپور، چین، هند، ژاپن، پاکستان و… عضو کنفدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنعت آسیا و اقیانوسیه هستند که همه این کشورها از لحاظ اقتصادی و سیاسی در دنیا تاثیرگذارند. این در حالی است که به طور کلی این کنفدراسیون از سازمان‌های بین‌المللی بسیار معتبر به حساب می‌آید که در سال ۱۹۶۶ تاسیس شده و اکنون در سازمان ملل هم موقعیت مشورتی دارد. همه اینها نشان از اهمیت این نهاد بین‌المللی غیردولتی دارد. مقر «CACCI» در شهر تایپه در کشور تایوان قرار دارد و در حقیقت هدفی که دنبال می‌کند این است که بتواند شرایطی مناسب را برای افزایش تعاملات و تبادلات اقتصادی و تجاری بین کشورهای عضو برقرار کند .
این کنفدراسیون از مجموع اتاق‌های بازرگانی کشورهای مختلف و انجمن‌های تجاری و اقتصادی تشکیل می‌شود که هر کدام از این انجمن‌ها نیز به نمایندگی از بخش‌های بازرگانی مهم آسیا و اقیانوسیه در کنفدراسیون حضور دارند و فعالیت می‌کنند. علاوه بر آن، کنفدراسیون با نهادهای دولتی هر یک از کشورهای عضو ارتباط‌های نزدیکی دارد و سعی می‌کند ارتباطات قوی را بین رهبران تجاری و اقتصادی کشورهای مختلف عضو برقرار کند. همچنین این سازمان در خصوص انعقاد توافقات تجاری و سرمایه‌گذاری بین کشورهای عضو، اطلاعاتی را تبادل می‌کند و زمینه‌سازی‌های لازم را انجام می‌دهد. از سوی دیگر این کنفدراسیون همواره گفتمانی را با سیاستگذاران اقتصادی در قاره آسیا و اقیانوسیه دنبال کرده و همچنان دنبال می‌کند. در حال حاضر نیز ریاست این سازمان با آقای پیتر مک مالن است که اهل استرالیا است و بنده نیز به عنوان نایب‌رییس ایشان در این سازمان حضور دارم.

کسب این کرسی‌های تجاری بین‌المللی چه فرصت‌هایی را در اختیار کشور قرار می‌دهد؟

حضور در یک سازمان بین‌المللی مثل «CACCI» اولا در شرایط استثنایی حال حاضر ایران می‌تواند به تنهایی حافظ نام جامعه تجاری و بازرگانی ایران باشد چراکه ایران نه‌تنها در این سازمان صاحب کرسی شده است بلکه یک ایرانی به عنوان نایب‌رییس این سازمان انتخاب شده و این موضوع جدای از تاثیر روانی که بر بحث تجارت بین‌الملل برای ایران و بخش خصوصی کشور به دنبال دارد، قطعا می‌تواند در بحث سیاستگذاری‌ها و تعیین استراتژی‌ها که «CACCI» با اعضای خودش دنبال و توصیه می‌کند، موثر باشد. در واقع ایران نیز می‌تواند در زمینه اقداماتی که «CACCI» در جهت پیشبرد و اجرایی شدن آنها قدم برمی‌دارد، نقش تعیین‌کننده داشته باشد و در نهایت سیاست‌هایی را دنبال کنیم که بتواند به اقتصاد و تجارت کشور به صورت قانونمند از دیدگاه بین‌المللی کمک کند.
همچنین عضویت و حضور در این کرسی‌ها موجب می‌شود صدای بخش خصوصی با هویت متمایزی از بخش دولتی شنیده شود. همچنین حضور در این موقعیت‌ها کمک می‌کند تا فرآیند سیاسی‌سازی این سازمان‌های تجاری و اقتصادی بین‌المللی را بشکنیم.
شما به عنوان نایب‌رییس کنفدراسیون اتاق‌های بازرگانی آسیا و اقیانوسیه، تاکنون چه فعالیت‌هایی در این سازمان داشته‌اید؟
به طور مثال یکی از فعالیت‌هایی که بنده از ابتدای آغاز به فعالیت خود توانستم از طریق گفت‌وگو با ریاست این سازمان دنبال کنم، بررسی و معرفی بخش‌های مختلف اقتصادی و تجاری ایران بود که از تحریم‌ها معاف هستند و می‌توان در آنها فعالیت کرد، یعنی با وجود تحریم‌ها هنوز بخش‌های مهمی معاف از تحریم هستند که به دلیل کمبود اطلاعات حقوقی و عدم شناخت سیستم حقوقی داخلی آمریکا در جهان و ایران کمتر‌شناخته‌شده هستند و کسی به آنها توجه نمی‌کند، چراکه همه تصور می‌کنند تمام بخش‌های اقتصادی کشور تحریم است. حوزه‌هایی از جمله کشاورزی، مواد غذایی، داروسازی، تجهیزات ارتباطی و فناوری‌های ارتباطاتی، برخی تجهیزات پزشکی و همچنین بخش‌های صادرات خدمات فنی و مهندسی که به صورت قانونی و از دیدگاه قوانین بین‌المللی و قوانین داخلی آمریکا معاف از تحریم‌ها هستند و می‌توان در سطح ایران و در سطح جهان به صورت قانونی در این حوزه‌ها فعالیت کرد، در حالی که بسیاری از افراد به دلیل عدم اطلاع و دانش کافی، از آن بی‌خبر هستند.
در این زمینه مجوزها و معافیت‌های دفتر OFAC (دفتر کنترل دارایی‌های خارجی) متعلق به وزارت خزانه‌داری آمریکا را داریم که تمام کشورهای دنیا می‌توانند در این حوزه‌ها با ایران تجارت کنند. بنده به عنوان شخصی که علاوه بر تخصص در حوزه حقوق تجارت بین‌الملل، در سازمان ملل به عنوان متخصص حقوق تجارت بین‌الملل به بسیاری از دولت‌ها مشورت می‌دهم و همچنین متخصص حقوق داخلی آمریکا هستم و با کانون وکلای ایالت نیویورک همکاری دارم، به خوبی از این موارد باخبر هستم و به دنبال آن، تمامی این موضوعات را در کنفدراسیون مطرح کردیم تا همه کشورهای عضو بدانند که می‌توانند در تمام این زمینه‌ها و به طور کاملا قانونی با ایران همکاری کنند.
علاوه بر این، نکته دیگری که سعی کردیم به نفع ایران ترویج کنیم، این بود که در همه جا اعلام کردیم بانک خاورمیانه تنها بانک ایرانی است که از وزارت خزانه‌داری آمریکا و دفتر OFAC یا دفتر کنترل دارایی‌های خارجی که از زیرمجموعه‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا محسوب می‌شود و وظیفه اعمال تحریم‌های تعریف شده توسط دولت آمریکا یا نهادهای بین‌المللی را از طریق جمع‌آوری اطلاعات تجاری و مالی و نظارت بر مبادلات اقتصادی بر عهده دارد، مجوز اختصاصی دریافت کند و در این حوزه‌هایی که پیش از این اعلام شد، می‌تواند تبادلات مالی بین‌المللی به صورت کاملا قانونی انجام دهد. حتی با آمریکا و با هر کشور دیگری که لازم باشد این فعالیت‌ها دنبال شود. همچنین سعی کردیم ارتباطات خوبی بین بخش‌های مواد غذایی، کشاورزی و صنایع داروسازی کشورهای عضو برقرار و این موارد را به آنها معرفی کنیم. یکی دیگر از فعالیت‌هایی که بنده به عنوان نایب‌رییس در «CACCI» در حال دنبال کردن آن هستم، عضویت کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در این سازمان است. بنده به دلیل تسلط بر زبان عربی، فرانسه، انگلیسی و زبان‌های دیگر سوابق فعالیت‌های اقتصادی در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را دارم و بر این اساس به دنبال افزایش تعداد اعضای «CACCI» هستیم، چراکه در حال حاضر هیچ‌یک از کشورهای امارات، قطر، عمان، بحرین، عربستان سعودی و کویت عضو «CACCI» نیستند در حالی که در منطقه آسیا و اقیانوسیه قرار می‌گیرند. در این راستا وظیفه مذاکره با این کشورها از جانب ریاست این کنفدراسیون به بنده محول شده است که در حال پیگیری این مذاکرات هستیم.
به علاوه «CACCI» با وجود اعتباری که فراهم می‌کند و همچنین تسهیل روابطی که انجام می‌دهد، می‌تواند زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری‌های مشترک در کشورهای عضو باشد. این موضوع می‌تواند برای ایران هم در حوزه‌های غیرتحریمی از جمله گردشگری حائز اهمیت باشد. ما در سفر بازدیدی که از کشورهای تایوان و ویتنام به عنوان اعضای «CACCI» داشتیم، موضوع فعالیت در حوزه‌های غیرتحریمی در تمامی جلسات و گفت‌وگوهایی که در بالاترین سطح با وزرای این کشورها داشتیم، مطرح کردیم و حتی ریاست «CACCI» در جلسه‌ای که با رییس‌جمهور تایوان داشت، این موضوع را مطرح کرد. البته این موضوع را هم باید بگویم که وقتی شخصی به عنوان نایب‌رییس «CACCI» در آنجا فعالیت می‌کند، فارغ از ملیت خودش باید در جهت منافع اقتصادی تمامی کشورهای عضو «CACCI» قدم بردارد، استراتژی تعیین کند و سیاستگذاری انجام دهد.
لطفا در مورد کارگروه جوانان کارآفرین این کنفدراسیون «YEGAP» و همین‌طور حمایت‌هایی که از فعالیت شرکت‌های نو انجام می‌شود، توضیح دهید.
یکی دیگر از فعالیت‌هایی که ما در «CACCI» دنبال می‌کنیم و این کنفدراسیون اهمیت ویژه‌ای به آن می‌دهد، حمایت از بیزینس‌های نوپا، استارت‌آپ‌ها و همچنین کارآفرینان جوان است. در این زمینه همان‌طور که اشاره کردید، کارگروهی با عنوان «YEGAP» تشکیل شده است که از استارت‌آپ‌ها و کارآفرینان جوانی که توانستند از لحاظ معیارهایی که «CACCI» تعیین می‌کند، موفق به حساب بیایند، در کنفرانس‌های سالانه «CACCI» تجلیل به عمل می‌آید و آنها در آنجا معرفی می‌شوند. کنفرانس‌های سالانه «CACCI» هر سال بنا بر انتخابی که هیات رییسه «CACCI» انجام می‌دهد، در یکی از کشورهای عضو انجام می‌شود که سال گذشته در ملبورن استرالیا برگزار شد و امسال در کشور کامبوج خواهد بود. پروژه‌های زیادی وجود دارد که به این کارآفرینان جوان کمک می‌شود تا در جهت افزایش شبکه ارتباطی خود و حتی بعضی اوقات معرفی آنها به نهادهای تجاری و اقتصادی مختلف در کشورهای عضو گام بردارند که همه اینها می‌تواند به رشد و توسعه هر یک از این فعالیت‌های تجاری کمک کند.
کنفرانس‌های سالانه کنفدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنعت آسیا- اقیانوسیه «CACCI» معمولا با چه رویکردی برگزار می‌شود و حضور نماینده ایران در این کنفرانس‌ها چه مزایایی برای توسعه تجارت کشور به دنبال دارد؟
کنفرانس‌های سالانه که یک بار در سال توسط «CACCI» برگزار می‌شود، هر سال رویکرد متفاوتی دارند که همه آنها در نهایت بر رشد و توسعه اقتصادی و افزایش تبادلات تجاری بین‌المللی بنا شده است. اما به طور مثال در طی چند سال گذشته می‌بینیم که دغدغه‌های محیط‌زیستی نیز مطرح بوده و اقتصاد و تجارت سبز مدنظر قرار گرفته است. همچنین در سال‌های اخیر بحث اتاق‌های بازرگانی نسل جدید را داریم. استفاده از تکنولوژی‌های نو برای پیشبرد اهداف اقتصادی و تجاری در این راستا مطرح شده و علاوه بر آن، هر ساله هیات‌رییسه «CACCI» حدودا از ۶ یا ۷ کشور عضو بازدید می‌کنند که امسال این بازدید‌ها از دو کشور تایوان و ویتنام شروع شد. این در حالی است که امیدواریم در بازدیدهای بعدی هم بتوانیم حضور پیدا کنیم و مشارکت داشته باشیم. همچنین امید داریم بتوانیم گروهی از کارآفرینان، تجار و فعالان اقتصادی کشور را که حداقل در حوزه‌های غیرتحریمی فعالیت می‌کنند را در این جلسات همراه خودمان داشته باشیم و به توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران کمک کنیم.
در این راستا همچنین امید آن می‌رود که افراد و گروه‌های جدیدی که به زودی پس از پیروزی انتخابات در اتاق بازرگانی ایران فعال می‌شوند، گروهی قوی، فعال و با دید بین‌المللی و باز باشند که بتوانیم با کمک رهبران بازرگانی و اقتصادی بخش خصوصی کشور، همکاری‌ها و فعالیت بیشتری در «CACCI» داشته باشیم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....