تاریخ انتشار : دوشنبه 11 دی 1402 - 17:59
کد خبر : 152502

نرخ بیکاری به ۷.۶ درصد رسید

نرخ بیکاری به ۷.۶ درصد رسید

مرکز آمار اعلام کرد که بررسی نرخ بیکاری افراد ١۵ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۷.۶ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار هستند و این شاخص، نسبت به فصل مشابه سال قبل (پاییز ١۴٠١) ٠.۶ درصد کاهش یافته است. به گزارش اقتصاددان به نقل از ایسنا، نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار پاییز ١۴٠٢

مرکز آمار اعلام کرد که بررسی نرخ بیکاری افراد ١۵ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۷.۶ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار هستند و این شاخص، نسبت به فصل مشابه سال قبل (پاییز ١۴٠١) ٠.۶ درصد کاهش یافته است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از ایسنا، نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار پاییز ١۴٠٢ از سوی مرکز آمار منتشر شد.در پاییز ١۴٠٢، به میزان ۴١,۵ درصد جمعیت ١۵ ساله و بیش‌تر، از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه سال قبل (پاییز ١۴٠١) ٠.۵ درصد افزایش یافته است.

جمعیت شاغلین ١۵ ساله و بیش‌تر در این فصل ٢۴ میلیون و ٧٧۵ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٧٠۶ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در پاییز ١۴٠٢، بخش خدمات با ۵٢,١ درصد بیش­‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣۴.٢ درصد و کشاورزی با ١٣.۶ درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری جوانان ١۵ تا ٢۴ ساله حاکی از آن است که ٢٠,۶ درصد از فعالان این گروه سنی در پاییز ١۴٠٢ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز ١۴٠١) ١.۴ درصد افزایش یافته است.

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣۵ ساله نیز نشان می‌دهد که ١۴,۴ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی در پاییز ١۴٠٢ بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به پاییز ١۴٠١، به میزان ٠.۴ درصد کاهش یافته است.

در پاییز ١۴٠٢، بررسی سهم جمعیت ١۵ ساله و بیش‌تر دارای اشتغال ناقص نشان می‌دهد که ٨,١ درصد جمعیت شاغل،‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ٣٧.٧ درصد از شاغلین ١۵ ساله و بیش‌تر، ۴٩ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....