تاریخ انتشار : دوشنبه 23 بهمن 1402 - 11:11
کد خبر : 157306

نامه اعتراضی راهنمایان گردشگری به رییس‌جمهوری

نامه اعتراضی راهنمایان گردشگری به رییس‌جمهوری

وعده اعمال بیمه راهنمایان گردشگری باوجود دستور رییس‌جمهوری تاکنون محقق نشده و همین امر نامه اعتراضی رییس هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور خطاب به رییس دولت را به دنبال داشته است. در نامه انجمن صنفی راهنمایان گردشگری خطاب به ابراهیم رییسی آمده است:«در ابتدای استقرار دولت سیزدهم با وزیر محترم گردشگری جلسات

وعده اعمال بیمه راهنمایان گردشگری باوجود دستور رییس‌جمهوری تاکنون محقق نشده و همین امر نامه اعتراضی رییس هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور خطاب به رییس دولت را به دنبال داشته است.
در نامه انجمن صنفی راهنمایان گردشگری خطاب به ابراهیم رییسی آمده است:«در ابتدای استقرار دولت سیزدهم با وزیر محترم گردشگری جلسات مختلفی در راستای لزوم تداوم حمایت از بیمه حمایتی این قشر برگزار شد و منجر به دستور حضرتعالی برای حمایت دولت از بیمه ۱۰هزار نفر از شاغلان صنایع‌دستی و راهنمایان گردشگری شد. مجدد در دی ماه سال جاری در جلسه هیات دولت دستور مشابهی به سازمان برنامه‌و‌بودجه دادید، اما این دستور همچنان مورد کم‌لطفی و بی‌توجهی سازمان‌های تصمیم‌گیر در اجرایی کردن بیمه حمایتی این قشر در سال جاری شده است.»
این نامه می‌افزاید: «از دید ما عده‌ای در دولت عامدانه به‌دنبال منفور کردن دولت سیزدهم و مخدوش کردن وجهه رییس‌جمهوری در بین اقشار تحصیلکرده و زمینه‌ساز مهاجرت آنها از کشور هستند.»

برای بررسی بیشتر این موضوع و پیگیری مشکلات راهنمایان گردشگری به سراغ محسن حاجی‌سعید رییس هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور رفتیم و دلایلش برای نوشتن نامه اعتراضی به رییس‌جمهوری را جویا شدیم.
به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت  ،  در سال‌های گذشته صنعت گردشگری ایران روزهای خوشی را پشت‌سر نگذاشته و آمار کنونی نیز حاکی از آن است که گردشگری کشور نسبت به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های آن وضعیت مطلوبی ندارد. به نظر می‌رسد در نظر گرفتن بیمه حمایتی برای راهنمایان گردشگری از سوی دولت هم بر همین اساس تعیین شده باشد، اینطور نیست؟
واقعیت آن است که راهنمایان گردشگری در دو دهه گذشته با توجه به شرایط کلی کشور و منطقه و نیز به سبب آسیب‌پذیر بودن صنعت گردشگری یک مطالبه عمومی یعنی بیمه حمایتی داشته‌اند. توجه داشته باشید که صنعت گردشگری صنعتی شیشه‌ای و آسیب‌پذیر است و هیچ پشتوانه بیمه‌ای و بیمه بیکاری برای فعالان آن ندارد، لذا خواسته‌ای که از قدیم‌الایام به عنوان یک خواسته صنفی از سوی راهنمایان گردشگری مطرح می‌شد، حمایت بیمه‌ای از جانب دولت بود تا بتوانند بیکاری‌هایی که به صورت ناخواسته برای آنها اتفاق می‌افتد را پوشش دهند.
در چهار سال گذشته اتفاقات زیادی افتاده است؛ حواشی آبان سال ۱۳۹۸، ترور سردار سلیمانی، مساله هواپیمای اوکراینی، شیوع بیماری کرونا و پس از آن اعتراضات سال گذشته همه و همه منجر به بیکار شدن راهنمایان گردشگری شد.
زمانی که تورهای گردشگری (ورودی به ایران) لغو می‌شود، طبیعتا راهنمایان گردشگری به درآمدزایی نمی‌رسند و تحت حمایت جایی نیز نیستند که بتوانند بیمه بیکاری دریافت کنند؛ بنابراین راهکاری که مجلس به آن رسید آن بود که دولت را مکلف کند از سال ۱۳۹۹ راهنمایان گردشگری به تعداد مشخص تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرند. این شرایط تا پایان سال ۱۴۰۱ ادامه یافت، اما از شروع سال ۱۴۰۲ دچار وقفه شد. با پیگیری‌های توامان انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری و وزارت گردشگری و شخص آقای وزیر، تلاش شد که به طریقی این حمایت استمرار پیدا کند.
در حال حاضر برخی راهنمایان گردشگری مدعی هستند که تا ۱۱ ماه حق بیمه آنها از سوی دولت واریز نشده است. چه مشکلی برای بیمه راهنمایان گردشگری پیش آمده است و فکر می‌کنید این مشکل از کجا نشأت می‌گیرد؟
آنچه امروز می‌بینیم یک اتفاق عجیب و غریب است که سازمان تامین اجتماعی حرف سازمان برنامه و سازمان برنامه نیز صحبت سازمان تامین اجتماعی را متوجه نمی‌شود.
در تقریبا ۱۰ تا ۱۱ ماه گذشته ادبیات سازمان تامین اجتماعی این بوده که باید این موضوع به صورت شفاف ردیف بودجه‌اش مشخص شود و سازمان برنامه‌و‌بودجه نیز می‌گوید در خروجی‌ها این مساله را دیده‌ایم و در نیمه دوم سال انجام می‌شود.
با وجود این پیگیری این موضوع(بیمه راهنمایان گردشگری) تبدیل به یک کار فرسایشی برای انجمن راهنمایان شده است و به راه‌حلی که کوتاه‌مدت باشد لااقل تا پایان سال امیدی نداریم.
از سوی دیگر باید اذعان داشت که وزیر گردشگری نیز نامه‌نگاری‌هایی خطاب به سازمان تامین اجتماعی و سازمان برنامه‌و‌بودجه انجام داده است و از ابتدای سال جلساتی را گذاشته‌اند و در ماه گذشته نیز دستور رییس‌جمهوری را گرفته‌اند تا کار بیمه راهنمایان گردشگری و فعالان صنایع‌دستی به تعداد ۱۰ هزار نفر با دستور رییس‌جمهوری در اسرع ‌وقت انجام شود و بخش حمایتی دولت برای بیمه این دو گروه لحاظ شود.
داستان اما اینجاست که هر چقدر پیگیری می‌کنیم باوجود صادر شدن دستور رییس‌جمهوری به نتیجه نمی‌رسیم.
در نظر داشته باشید که زمان کمی تا پایان سال باقی مانده است و راهنمایان گردشگری نیز توان پرداخت بیمه با ضریب یک و دو دهم(حدود دو میلیون تومان در ماه) را ندارند و پیگیری‌های کانون انجمن صنفی نیز تاکنون راه به جایی نبرده است.
فکر می‌کنید نتیجه بی‌توجهی به خواسته‌ها و مطالبات بحق راهنمایان گردشگری و نادیده گرفتن خواست آنها برای برقرار شدن بیمه تامین اجتماعی چیست و تداوم رویکرد فعلی چه پیامدها و تبعاتی در پی خواهد داشت؟
با توجه به رخدادهای منطقه‌ای و جنگی که در غزه اتفاق افتاده است، خمودگی عجیبی در صنعت گردشگری و برای راهنمایان گردشگری ایجاد شده است.
مدل رفتاری راهنمایان گردشگری نیز به این شکل نیست که بیایند در خیابان تحصن و اعتراض کنند. راهنمای گردشگری سفیر فرهنگی کشور بوده و اعتراض او در نهایت مهاجرت و ترک کشور است.
این موضوعی است که مسوولان باید متوجه آن شوند و بر همین اساس بود که به رییس‌جمهوری نامه زده و اعلام کردیم که گویا دستور وی در سازمان برنامه بایگانی شده است و هرچقدر پیگیری می‌کنیم کسی پاسخگو نیست و مشخص هم نیست که دستور رییس‌جمهوری به کجا ارجاع شده است.
شاید هم دستور در کارتابل جا مانده است! در حال حاضر درخواست انجمن راهنمایان گردشگری مشخصا این است که رییس‌جمهوری پیگیری کرده و بازرسی ویژه رییس‌جمهوری نماینده‌ای معرفی کرده تا بتوانیم متوجه شویم مشکل از کجاست.
از دید ما یک عده‌ای عامدانه می‌خواهند دولت فعلی و رییس‌جمهوری فعلی منفور شود و این اتفاق دارد می‌افتد و بازتاب بسیار گسترده‌ای نیز در فضای رسانه‌ای گردشگری و شبکه‌های اجتماعی داشته که بخشی از آن را وزارت گردشگری مکتوب کرده و برای شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز ارسال کرده است.
به هر صورت نکته اینجاست که برای حل مشکل بیمه راهنمایان گردشگری نیازمند اقدام عملی هستیم و آنچه که از رییس‌جمهوری خواسته‌ایم مشخصا آن است که یک نفر از بازرسی ویژه رییس‌جمهوری با حضور نماینده انجمن صنفی راهنمایان گردشگری و نماینده وزارت گردشگری به سازمان برنامه رفته و با حضور نماینده تامین اجتماعی راهکار این مساله را مشخص کرده و تفاهمنامه‌ای را برای حل این مشکل به امضا برسانند تا در اولین فرصت بیمه حمایتی راهنمایان اعمال شود.
آنطور که فعالان صنایع‌دستی می‌گویند زمزمه‌هایی نیز شنیده شده که دهک‌بندی اقتصادی هنرمندان برای اختصاص بیمه حمایتی انجام شود و از سال آتی شاید برای همه فعالان صنایع‌دستی بیمه حمایتی در دسترس نباشد و اختصاص بیمه صرفا محدود به دهک‌های پایین‌تر اقتصادی باشد؛ آیا برای راهنمایان گردشگری یک چنین موضوعی وجود دارد؟
چنین مواردی را نیز شنیده‌ایم، اما زمانی که تعداد راهنمایان گردشگری فعال و خواستار بیمه را بررسی کنید می‌بینید که ما صرفا درخواست داشته‌ایم حدود ۱۷۰۰ نفر را بیمه کنند و با توجه به کم بودن تعداد راهنمایان، به نظرم یک چنین دهک‌بندی لازم نیست.
در واقع خود راهنمایان آمده و براساس شاخصه‌هایی با وزارت گردشگری فیلترهایی را اعمال کرده‌اند.
در حال حاضر ۱۴ هزار راهنمای گردشگری در کشور داریم، اما نماینده صنفی راهنمایان به‌علاوه وزارت گردشگری شاخص‌هایی را قرار داده‌اند تا از این مساله بیمه حمایتی سوء‌استفاده‌ای نشود.
در نظر داشته باشید که شاخص‌های وزارت کار نمی‌تواند برای وضعیت راهنمایان و نیاز داشتن یا نداشتن آنها به بیمه حمایتی پاسخ درستی بدهد، چراکه در دهک‌بندی راهنمایان را به دهک‌های ۸ تا ۱۰ برده‌اند.
دلیل این شیوه رتبه‌بندی نیز آن است که راهنمایان گردشگری به واسطه شغل‌شان زیاد سفر می‌روند. توجه داشته باشید که ماهیت کار راهنمایان مبتنی بر سفر است و سفر خارج از کشور را نیز برای تور می‌روند. همین تعداد بالای سفر، اما باعث شده که در دهک‌بندی اقتصادی، راهنمایان بین دهک ۸ تا ۱۰ رتبه‌بندی شوند. همچنین نباید فراموش کرد که راهنمایان گردشگری مبالغی را از آژانس‌ها بابت هزینه‌های تور دریافت می‌کنند، اما تمام این موارد به عنوان درآمد راهنما در نظر گرفته می‌شود.
این نوع نگاه به دهک‌بندی اقتصادی می‌تواند مشکلات مالیاتی برای راهنمایان گردشگری ایجاد کند، اینطور نیست؟
بله؛ همین‌طور است و خیلی از راهنمایان گردشگری مشکلات مالیاتی و نیز چالش‌های دیگر برایشان ایجاد شده و حتی یارانه‌هایشان به خاطر همین دست مسائل قطع شده است.
به هر روی دهک‌بندی وزارت کار در بعضی موارد از جمله در خصوص راهنمایان گردشگری باید شامل استثنا شود. صنف راهنمایان درآمدهایشان فصلی بوده و ممکن است در یک ماه ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون درآمد برای یک راهنما وجود داشته باشد، اما باید با این پول ۶ ماه زندگی خود را بگذرانند.
توجه داشته باشید که برخی مشاغل خاص هستند و وقتی حمایتی انجام می‌شود دیگر نباید شاخصه‌ای گذاشت که حمایت در نظر گرفته‌شده راهش را گم کرده و از ریل خارج شود.
به نظرم اینکه دولت بخواهد به این دهک‌بندی‌ها برای حمایت بیمه‌ای (راهنمایان گردشگری) اتکا کند خطایی استراتژیک است. حمایت بیمه‌ای باید به وزارتخانه‌ای که مرتبط است واگذار شود تا خود وزارتخانه براساس شاخص‌هایی که متناسب با شغل و فعالیت حوزه مربوطه است، شاخص‌ها را تعیین و افراد واجد شرایط را مشمول کند.
این شاخص‌های فعلی(وزارت کار) از دید راهنمایان گردشگری برای بررسی شمول بیمه راهنمایان، شاخص‌های صحیح و کارآمدی به حساب نمی‌آیند و باید در خصوص آنها تجدید نظر شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....