تاریخ انتشار : پنجشنبه 2 آذر 1402 - 11:32
کد خبر : 147842

مولفه های هفتگانه ابرقدرت بودن در جهان امروز

مولفه های هفتگانه ابرقدرت بودن در جهان امروز

اقتصاددان :  ابرقدرتی با سخنرانی و ادعای سیاستمداران و نظامیان حاصل نمی‌شود. در جهان امروز علاوه بر وسعت و جمعیت (که از قدیم عامل قدرت به‌شمار می‌رفت) عوامل مهم‌تر دیگری وجود دارد که باعث قرار گرفتن یک کشور در جایگاه ابرقدرتی می‌شود. «اقتصاد»، «سیاست» «قدرت نظامی»، «مشروعیت داخلی»، «توسعهٔ پایدار»، «قدرت رسانه‌ای» و «فرهنگ» شاخص‌های مهم

اقتصاددان :  ابرقدرتی با سخنرانی و ادعای سیاستمداران و نظامیان حاصل نمی‌شود. در جهان امروز علاوه بر وسعت و جمعیت (که از قدیم عامل قدرت به‌شمار می‌رفت) عوامل مهم‌تر دیگری وجود دارد که باعث قرار گرفتن یک کشور در جایگاه ابرقدرتی می‌شود. «اقتصاد»، «سیاست» «قدرت نظامی»، «مشروعیت داخلی»، «توسعهٔ پایدار»، «قدرت رسانه‌ای» و «فرهنگ» شاخص‌های مهم امروز برای ادعای ابرقدرتی هستند.

۱- قدرت اقتصادی:
قدرت اقتصاد اصلی‌ترین شاخص ابرقدرتی و توان یک کشور به‌شمار می رود. در جهان امروز اقتصاد به کشورها تشخُّص بین‌المللی می‌دهد و قدرت چانه‌زنی و ورود آنها در ائتلاف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را فراهم می‌سازد. کشوری که دارای اقتصاد قدرتمند است را به راحتی نمی‌توان از معادلات بین‌المللی حذف کرد.

۲- قدرت نظامی:
در بررسی قدرت نظامی عوامل «سخت افزاری» مانند تعداد کلاهک‌های هسته‌ای، موشک‌های بالستیک، ناو و ناوچه، جت‌های جنگی، تانک، کیفیت تجهیزات، تعداد نظامیان آموزش دیده و ورزیده مورد توجه قرار می‌گیرد. شاخص دیگر در سنجش قدرت نظامی، بودجهٔ دفاعی و نظامی یک کشور است.

۳- قدرت سیاسی و دیپلماتیک:
در بررسی این شاخص به عواملی مانند میزان شناخت جهانی از حاکمان کشورها، قدرت تاثیرگذاری بر تصمیم‌گیران سیاسی سایر کشورها، توجهات جهانی به انتخابات و حاکمان یک کشور، کمک‌های اقتصادی و نظامی به کشورهای کوچک و در کل قدرت دیپلماتیک یک کشور مورد توجه قرار می‌گیرد.

۴- قدرت رسانه‌ای:
در جهان امروز حاکم «رسانه» است و قدرت در دست کسی است که کنترل رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را در اختیار دارد. امروزه کشورهایی که مالک شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، فیس بوک، اینستاگرام، واتس‌آپ، تلگرام و همچنین شبکه‌های ماهواره‌ای، خبری و خبرگزاری‌های برجسته هستند، صاحبان واقعی قدرت به‌شمار می‌روند.

۵- قدرت فرهنگی:
قدرت فرهنگی یعنی اینکه مردم کشورهای جهان تلاش دارند «زبان» کدام کشور را یاد بگیرند. دوست دارند پاسپورت کدام کشور را داشته باشند و در کجا زندگی کنند. به موسیقی و سینمای کدام کشور علاقه‌مندند. از سبک زندگی کدام کشور پیروی می‌کنند، در پوشش و مد و آرایش ظاهری و… از کدام کشور تقلید می‌کنند و مواردی از این قبیل.

۶- اعتماد عمومی و مشروعیت نظام سیاسی حاکم:
میزان مشروعیت داخلی یک نظام سیاسی در میان شهروندان و اتباع از مولفه‌های اصلی قدرت در جهان امروز است. مواردی مانند نوع نظام سیاسی، میزان مشارکت مردم در انتخابات (در صورت برگزاری انتخابات)، درصد اعتماد مردم به حاکمان و مواردی از این قبیل از شاخص‌های اعتماد عمومی و مشروعیت نظام سیاسی است.

۷- توسعهٔ پایدار:
در جهان امروز در کنار توزیع متوازن امکانات سخت‌افزاری مانند راه‌آهن و قطار و مترو و هواپیما و آسفالت‌کشی بین‌شهری و امثالهم، موارد مهمتری مانند متوسط طول عمر، رضایت از زندگی، دسترسی به اینترنت، درآمد سرانه ملی، جایگاه زنان، آلودگی هوا و حفاظت از محیط زیست، دسترسی به بهداشت و آموزش و… از منابع قدرت محسوب می‌شود.

در کنار این عوامل شاخص‌های دیگری مانند میزان صادرات، توسعهٔ صنعتی، موقعیت ژئوپولتیکی، دسترسی به منابع انرژی و مواردی از این قبیل نیز از سایر شاخص‌های قدرت یک کشور به‌شمار می‌رود و کشوری که ادعای قدرتمندی و ابرقدرتی در جهان را دارد باید در شاخص‌های اشاره‌شده موقعیت برتری در جهان کسب نماید.
@kharmagaas

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....