تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 مرداد 1400 - 10:25
کد خبر : 56858

موج سیاه کرونا تا کی ادامه دارد؟

موج سیاه کرونا تا کی ادامه دارد؟

روند صعودی آمار مرگ و میر کرونا تا یک ماه دیگرادامه دارد تمام پیش‌بینی‌ها از ادامه روند صعودی مرگ‌های کرونایی درکشور تا یک ماه آینده حکایت می‌کند. آن‌طور که ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت می‌گوید: پیش‌بینی چندین مرجع بین‌المللی این است که متاسفانه ما تا یک ماه دیگر تعداد موارد مبتلاهایمان بالا خواهد رفت

روند صعودی آمار مرگ و میر کرونا تا یک ماه دیگرادامه دارد

تمام پیش‌بینی‌ها از ادامه روند صعودی مرگ‌های کرونایی درکشور تا یک ماه آینده حکایت می‌کند. آن‌طور که ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت می‌گوید: پیش‌بینی چندین مرجع بین‌المللی این است که متاسفانه ما تا یک ماه دیگر تعداد موارد مبتلاهایمان بالا خواهد رفت و مرگ‌ومیر هم صعودی خواهد شد. حریرچی در عین حال تاکید کرد که این در حالی است که در کشور عامل تشدید‌کننده تجمع نداشته باشیم.

 کمبود تابوت و آمبولانس درمشهد

دراین میان وضعیت در شهر مشهد بحرانی گزارش شده است تا آنجا که نمایندگان مردم مشهد در مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار اعمال ممنوعیت قانونی و فیزیکی سفر به مقصد این شهر شدند. براساس گزارش‌ها در حال حاضر آمار ابتلا به بیماری کووید-۱۹ و بستری و مرگ ناشی از آن در مشهد بسیار بالاتر از میانگین کشوری است. درهمین ارتباط محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان رضوی درگفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما، از بررسی وضعیت کرونا درمشهد توسط هیات عالی‌رتبه کشوری خبرداد.

وی افزود: هیات عالی‌رتبه وزارت بهداشت تاکنون بازدید‌های میدانی را از مراکز درمانی استان داشته و امروزنیز ۲ تن از معاونان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مشهد سفر خواهند کرد. روز دوشنبه نیز استاندار خراسان رضوی از بسته شدن تمام ورودی‌های استان خراسان رضوی روی خودرو‌های غیربومی خبر داده بود.

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد ،  محمدرضا هاشمی، فرماندار مشهد نیز روز گذشته پس از بازدید از بهشت رضوان مشهد (غسالخانه قبرستان بهشت رضای این شهر) با بیان اینکه افزایش آمار فوت‌شدگان ناشی از فاجعه کرونا در مشهد منجر به کمبود تابوت و آمبولانس در این کلان‌شهر شده است، ابراز کرد: با تدابیر اتخاذشده کمبود آمبولانس و تابوت تا حدودی برطرف شده است. به گزارش خبرگزاری فارس، هاشمی افزود: درباره انباشت اجساد در بیمارستان‌ها نگرانی‌هایی وجود داشت که با هماهنگی‌های انجام‌شده اجساد شب گذشته جهت تغسیل به بهشت رضوان منتقل شدند. همچنین دبیر کارگروه مراقبت و درمان کووید-۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: متاسفانه هر روز بر تعداد بیماران افزوده می‌شود و شرایط بسیار بحرانی در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد حاکم است. علی‌اصغر انجیدنی اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۲۳۰۰ بیمار در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد بستری هستند و روزانه بیش از ۶۰۰ بیمار جدید افزوده می‌شوند که از تعداد کل بیماران بستری روزانه بالغ بر ۴۰۰ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. وی تاکید کرد: با وجود اینکه چند هفته‌ای از شروع پیک گذشته ما حتی به قله پیک هم نرسیدیم، انتظار داریم باز هم روند صعودی وجود داشته باشد.

  کیش در وضعیت بحرانی

ازسوی دیگر سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با «ایلنا» درباره درخواست‌ مدیرعامل کیش مبنی بر تعطیلی جزیره برای کنترل اپیدمی کرونا گفت: موارد مثبت ابتلا به ویروس کرونا در جزیره کیش در دو هفته اخیر روند افزایشی داشته است. همچنین موارد بستری به علت ابتلا به کووید-۱۹ نیز در کیش بیشتر شده است و بیمارستان کیش ۵۰ بیمار کرونایی دارد که تا به حال سابقه نداشته است.

  ورود مجلس به موضوع کرونا

همزمان با افزایش روزافزون موارد ابتلا در بستری و مرگ براثر ابتلا به ویروس مرگبار دلتا، زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درگفت‌وگو با «ایسنا» از برگزاری جلسه فوق‌العاده این کمیسیون برای بررسی چگونگی مدیریت بحران فعلی کرونا و پیک پنجم با حضور مسوولان نظام سلامت خبر داد. پیش ازاین محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق ابتدایی خود در صحن علنی دیروز مجلس شورای اسلامی از موظف شدن کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در راستای بررسی راهکارهای کارشناسی مهار بیماری کرونا خبر داده بود. رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در نامه‌ای به رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خواستار این شد که با توجه به روند صعودی آمار فوتی‌های روزانه کرونا جلسه ویژه کمیسیون بهداشت برای ارائه راهکارهای مدیریت موج جدید تشکیل شود.

  ۵۰۸ تن دیگر جان باختند

درهمین حال براساس آخرین گزارش وزرات بهداشت، طی ۲۴ساعت گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۹هزار و ۱۳۹ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴هزار و ۶۳۶نفر از آنها بستری شدند. همچنین دراین بازه زمانی ۵۰۸ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند. از سوی دیگر ۶هزار و ۷۴۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

  درخواست از هیات‌ها

درچنین شرایطی که کشور درگیر سخت‌ترین موج اپیدمی کرونا شده است، برگزاری مراسم عزاداری محرم به‌دلیل تجمع و افزایش انتقال بیماری موجی از نگرانی را ایجاد کرده است. درهمین راستا روز گذشته قالیباف، از هیات‌ها و دسته‌های عزاداری خواست درماه محرم با رعایت کامل پروتکل بهداشتی بر اساس دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا و توصیه‌های سازمان تبلیغات اسلامی عمل کنند. ازسوی دیگر به گزارش «ایسنا» نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با فرا رسیدن ماه محرم الحرام در اطلاعیه‌ای بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در این ایام توسط عزاداران اباعبدالله الحسین (علیه السلام) تاکید کرد. در این اطلاعیه آمده است: بدیهی است دست‌اندرکاران برگزار‌کننده با برنامه‌ریزی دقیق و اجرای صحیح دستورالعمل‌های بهداشتی، مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان را به نحو احسن مدیریت خواهند کرد؛ به‌گونه‌ای‌که مانع هرگونه سوءاستفاده دشمنان و افراد معاند شود. ازسوی دیگر سعید نمکی، وزیر بهداشت در نامه‌ای به رئیس‌جمهور پیشنهاد کرد به استانداران و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در کمیته‌های استانی اختیار داده شود برحسب وضعیت بیماری، محدودیت‌های مورد نیاز را اعمال کنند. به گزارش الف، دراین نامه آمده است: تقاضا می‌شود به‌عنوان رئیس ستاد ملی مدیریت کرونا دستور فرمایید به نحو مقتضی اهمیت تاثیرگذاری تجمعات غیرمنطبق با پروتکل‌ها به مقامات ناظر و اجرایی در سطح استان‌ها ابلاغ شود. نمکی درادامه نامه خود آورده است: امسال با شیوع ویروس دلتا که به پیر و جوان رحم نمی‌کند گرچه واکسیناسیون گروه‌های آسیب‌پذیر در حال اتمام است؛ با وجود این نگرانیم که با این موج جدید بیماری و تقارن آن با مراسم عزاداری هرگونه پروتکل‌شکنی بتواند در ارتفاع این موج سنگین فشار و بر تاب آوری مراکز درمانی موثر باشد.

  کاهش رعایت پروتکل‌ها به ۳۸درصد

درکنار نگرانی‌ها از افزایش موارد ابتلا با برگزاری بدون ضابطه مراسم محرم درکشور، روزگذشته ایرج حریرچی اعلام کرد که رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به ۳۸درصد سقوط کرده است ‌و ۶۲درصد دستورالعمل‌ها رعایت نمی‌شود. به گزارش انتخاب، وی افزود: در ۴ استان رعایت پروتکل‌ها به زیر ۲۵درصد رسیده است و در ۲۳ استان پوشش ماسک در اماکن عمومی کمتر از ۵۰درصد است. وی افزود: نمی‌توان همه مسوولیت‌ها را متوجه مردم دانست. اگر در واکسیناسیون دچار بدعهدی خارجیان، مسائل مالی و… نمی‌شدیم و زودتر آن را انجام می‌دادیم، قاعدتا دچار چنین وضعی نمی‌شدیم. اگر اعمال قانون و حمایت مالی از اقشار آسیب‌پذیر هم بیشتر صورت می‌گرفت، دچار مشکل نمی‌شدیم. معاون کل وزارت بهداشت درباره اقدامات مهم برای مهار بیماری، اظهار کرد: شیوه‌نامه‌های ما مشکلی ندارد؛ ولی در اجرای آنها دچار مشکل جدی هستیم. ۶۲درصد مردم حداقل هیچ چیز را رعایت نمی‌کنند، گویی که دچار لجبازی با خودشان یا عوامل دیگر شده‌اند.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....