تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 شهریور 1402 - 20:50
کد خبر : 137701

موج جدید کرونا در راه است؟

موج جدید کرونا در راه است؟

حدود چهار ماه از زمانی که سازمان بهداشت جهانی پایان وضعیت اضطراری کرونا را اعلام کرد، می‌گذرد. حالا بار دیگر خبرها از موج جدید کرونا حکایت دارد؛ این بار با سویه جدید امیکرون یعنی اریس. سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که سویه جدید کرونا به نام اریس در حال شیوع است. البته سویه دیگری

حدود چهار ماه از زمانی که سازمان بهداشت جهانی پایان وضعیت اضطراری کرونا را اعلام کرد، می‌گذرد. حالا بار دیگر خبرها از موج جدید کرونا حکایت دارد؛ این بار با سویه جدید امیکرون یعنی اریس.

سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که سویه جدید کرونا به نام اریس در حال شیوع است. البته سویه دیگری از کرونا نیز این روزها مطرح است که سازمان بهداشت جهانی در حال پیگیری و بررسی آن است. این سویه هم پیرولا نام دارد. به عبارتی موج جدید کرونا با دو سویه پیرولا و اریس همراه است.

جزئیات جدید از موج جدید کرونا

نوید شفیق، فوق تخصص مراقبت‌های ویژه درباره موج جدید کرونا گفت که EG.۵ یکی از زیرسویه‌های امیکرون BA.۵ است. این زیرسویه بار اول در فوریه ۲۰۲۳ شناسایی شد و از آن زمان تاکنون در حال افزایش است.

شفیق درباره این زیرسویه گفت که بار اول در انگلستان شناسایی شد. پس از آن در سایر کشورها از جمله امریکا گسترش یافت. این زیرسویه به صورت غیررسمی اریس لقب گرفت که بر اساس رویه سازمان بهداشت جهانی برای نام‌گذاری واریانت‌ها با استفاده از الفبای یونانی است.

سویه جدید کرونا خطرناک است؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت‌نیوز ، اندرو پکاس، ویروس‌شناس در دانشگاه جانز هاپکینز در این مورد گفت که وقتی دنباله این زیرسویه را نگاه می‌کنیم، EG.۵ شبیه دیگر زیرسویه‌های امیکرون است که درانون در حال گردش هستند. البته با چند تغییر کوچک. (میزان)

به گفته این ویروس‌شناس دانشمندان درباره این زیرسویه اطلاع داشتند و در کشورهای دیگر هم شناسایی شده است. بنا بر گزارش خبرگزاری میزان، این زیرسویه جدید کرونا تاکنون در ۵۱ کشور گزارش شده و شیوع آن در سطح جهانی افزایش یافته است. کشورهای چین، امریکا، کره جنوبی، ژاپن و کانادا بیشترین مبتلایان به این زیرسویه را ثبت کرده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده که XBB.۱.۱۶ که به آن گونهArcturus هم می‌گویند، شایع‌ترین سویه کووید ۱۹ در جهان باقی مانده است. سازمان بهداشت جهانی هم خطر سلامت عمومی ناشی از EG.۵ را کم و مشابه با XBB.۱.۱۶ و سایر زیرسویه‌های مورد مطالعه اعلام کرده است.

علائم سویه جدید کرونا

آنطور که جهان صنعت گزارش داده علائم سویه جدید کرونا یا همان اریس، سرفه، خستگی، تب، آبریزش بینی، درد عضلانی و سردرد است. این علائم می‌تواند مشابه علائم سرماخوردگی، ذات‌الریه و آنفلولانزا باشد.

به طور کلی علائم ویروس اریس با دیگر سویه‌های امیکرون تفاوت چندانی ندارد. به گفته متخصصان واکسن کرونا ایمنی بسیار خوبی در برابر ویروس نسبت به مرگ و بیماری شدید ایجاد می‌کند.

بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی، زیرسویه جدید کرونا یا همان اریس، افزایش شیوع و ویژگی‌های فرار از سیستم ایمنی را نشان داده اما تاکنون هیچ تغییری در شدت بیماری گزارش نشده است.

پیرولا زیرسویه جدید کرونا

همانطور که گفته شد، پیرولا زیرسویه جدید دیگری است که این روزها مطرح شناسایی شده است. میزان در این مورد نوشت که پیرولا برجسته‌ترین زیرسویه SARS-CoV-۲ است که جهان از زمان پیدایش اومیکرون شاهد بوده است.

البته در ادامه این گزارش آمده که انتظار نمی‌رود این زیرسویه رفتاری متفاوتی با دیگر زیرسویه‌های امیکرون داشته باشد. در بدترین سناریو که پیرولا موج جدیدی از مبتلایان به کرونا را ایجاد کند، انتظار نمی‌رود که سطوح قابل مقایسه‌ای از بیماری و مرگ‌ومیر شدید با آنچه در زمان شیوع سویه‌های آلفا، دلتا یا امیکرون تجربه کردیم، شاهد باشیم.

علت پدید آمدن سویه‌های جدید کرونا

یورونیوز نیز در گزارشی به زیرسویه جدید امیکرون یعنی اریس پرداخت. در این گزارش آمده که متخصصان بیماری‌های همه‌گیر بر این باورند که رفتار انسان، موتور محرک این افزایش است. این متخصصان به مواردی مانند افزایس بی‌سابقه دمای هوا، میل افراد به استفاده از کولر و تهویه مطبوع هوا اشاره می‌کنند که به خودری خود به گسترش ویرویس کمک می‌کند.

در ادامه این گزارش آمده که سفرهای تابستانی نیز که افراد به خارج از محافل اجتماعی عادی خود هدایت می‌کنند، موجب می‌شود که ویروس‌ها به قربانیان جدید منتقل شوند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....