تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 تیر 1401 - 21:13
کد خبر : 95080

مصوبه افزایش حق مسکن کارگران باطل شد

مصوبه افزایش حق مسکن کارگران باطل شد

براساس نامه امروز رئیس مجلس به رئیس جمهور مصوبه کاهش حق مسکن کارگران به ۵۵۰ هزار تومان باطل شد و حق مسکن کارگران به همان رقم ۶۵۰ هزار تومان بازگشت که در شورای عالی کار تصویب شده بود. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، مصوبه حق مسکن کارگران را مغایر

براساس نامه امروز رئیس مجلس به رئیس جمهور مصوبه کاهش حق مسکن کارگران به ۵۵۰ هزار تومان باطل شد و حق مسکن کارگران به همان رقم ۶۵۰ هزار تومان بازگشت که در شورای عالی کار تصویب شده بود.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، مصوبه حق مسکن کارگران را مغایر قانون اعلام کرد؛ بنابراین طبق ابلاغ رئیس مجلس، مصوبه حق مسکن ۵۵۰ هزار تومانی کارگران به دلیل مغایرت با قانون ابطال شد.

با ابطال این مصوبه، حق مسکن کارگران به همان رقم ۶۵۰ هزار تومان بازگشت که در شورای عالی کار تصویب شده بود.

استقبال نماینده کارگری نسبت به نامه رئیس مجلس

فرامرز توفیقی (از نمایندگان کارگری دستمزد) در این رابطه می‌گوید: دولت یک هفته وقت دارد که مصوبات قبلی خود را ابطال و مصوبات قانونی را ابلاغ نماید؛ همه منتظر این اتفاق بودیم؛ چون این دو مصوبه‌ دولت، رواج بی‌قانونی بود و از همان زمان تنظیم لایحه بودجه مشخص بود که کارشناسان دولت از قوانین مزدی و حدود و ثغور قدرت اجرای قوه مجریه در این حوزه شناخت کافی ندارند؛ پس از آن نیز فکر می‌کردند، می‌توانند در هر مصوبه‌ای به دلخواه دست ببرند؛ مصوبه‌ حق مسکن شورایعالی کار را که باید صرفاً تایید می‌کردند، مخدوش کردند و صد هزار تومان از آن کسر نمودند؛ در رابطه با مصوبه‌ افزایش حقوق بازنشستگان نیز به همین ترتیب، ۳۸ درصد پیشنهادی سازمان را به ده درصد کاهش دادند.

او با بیان اینکه «مجلس به وظیفه ذاتی و قانونی خود عمل کرد و دستور ابطال صادر نمود» اضافه می‌کند: کارگران و بازنشستگان مطالبات قانونی داشتند؛ وظیفه قوه مقننه پایش اجرای قانون است و به این وظیفه عمل کردند؛ رئیس مجلس باید در مهلت قانونی، حکم کارشناسی مجلس را ابلاغ می‌کرد که این امر محقق شد. اما چه بهتر بود که این چند ماه استرس و نگرانی به جامعه‌ کارگری کشور تحمیل نمی‌شد و دولت از همان ابتدا مصوبات مزدی قانونی را می‌پذیرفت و مقدمات اجرای آن‌ها را فراهم می‌ساخت.

به گزارش اقتصاددان به نقل از ایلنا ،  توفیقی می‌افزاید: خود دولت بهتر از همه می‌داند که در شرایط اقتصادی فعلی، این اعداد و ارقام به هیچ‌ وجه جبران فاصله‌ بسیار زیاد سبد معیشت و دستمزد – چه مستمری بازنشستگان چه حقوق شاغلان- را نمی‌دهد. وقتی با تورم ۹۰ درصدی سبد غذایی روبرو هستیم (تازه تورم رسمی، نرخ‌های غیررسمی و ملموس خیلی بیش از این است) چطور قرار است با ده درصد افزایش حقوق بازنشسته زندگی کند؛ وقتی اجاره خانه در شهرستان‌های کوچک ماهی بیش از ۲ میلیون تومان است، چطور از حق مسکن ناچیز ۶۵۰ هزار تومانی صد هزار تومان کسر می‌کنند و می‌گویند حق مسکن کارگران در این شرایط تورمی باید فقط ۵۵۰ هزار تومان باشد؟

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها اضافه می‌کند: هیچ کدام از این اعداد و ارقام پاسخگوی مشکلات معیشتی نیست؛ اما از اینها مهم‌تر، گذاشتن بدعتی جدید در زمینه‌ حقوق و دستمزد بود که با اقدام مجلس جلوی آن گرفته شد؛ در رابطه با حق مسکن، دولت فقط تاییدکننده‌ نهایی مبلغ مصوب شورایعالی کار است و نمی‌تواند راساً مبلغ تعیین کند؛ اگر اجازه می‌دانند مبلغ تعیینی توسط دولت به کرسی بنشیند و ادامه داشته باشد، مسیر قانونگزیزی بازمی‌شد و در پی آن، دولت‌ها دلبخواهی و خلاف قانون با مقوله‌ حقوق و دستمزد رفتار می‌کردند؛ در مورد مستمری هم به همین شکل، همیشه روال این بوده که پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی توسط دولت اجرا شود نباید این مسیر دچار اعوجاج و تخریب شود.

حق مسکن کارگران شاغل ۶۵۰ هزار تومان می‌شود

توفیقی در پایان در ارتباط با حق مسکن گفت: با این نامه‌ رئیس مجلس، باید حق مسکن مصوب شورایعالی کار احیا شود؛ یعنی آن ۱۰۰ هزار تومانی که دولت از ۶۵۰ هزار تومان کسر کرده بود، برمی‌گردد و حق مسکن کارگران شاغل ۶۵۰ هزار تومان می‌شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....