تاریخ انتشار : شنبه 27 خرداد 1402 - 13:19
کد خبر : 129159

مشخصه های یک خانه خالی چیست ؟

مشخصه های یک خانه خالی چیست ؟

مجید گودرزی ، عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : چرا نهادهای مسئول برای اجرای مالیات بر خانه های خالی با دولت همکاری نمی کنند؟ بالاخره بعد از سالها و بعلت بغرنج شدن موضوع رسوب سرمایه ها در بخش مسکن با ارزش افزوده صفر و کمبود صوری و عمدی  مسکن که باعث

مجید گودرزی ، عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت :

چرا نهادهای مسئول برای اجرای مالیات بر خانه های خالی با دولت همکاری نمی کنند؟

بالاخره بعد از سالها و بعلت بغرنج شدن موضوع رسوب سرمایه ها در بخش مسکن با ارزش افزوده صفر و کمبود صوری و عمدی  مسکن که باعث فشار کمرشکن به خیل عظیم مستأجران و در نتیجه ایجاد نارضایتی های عمومی گسترده ، مجلس قانون مالیات بر خانه های خالی را تصویب و برای اجرا به دولت ابلاغ کرد.
اما مجموع درآمد دولت از این طرح به اندازه هزینه تصویب آن نشد!

دو نقیصه مهم برای اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی و خانه های لوکس، نبود اطلاعات و یا در اختیار قرار ندادن اطلاعات و مشخص نبود قیمت املاک بود تا بتوان درصد مالیات آنها را مشخص کرد.

دولت برای کمبود اطلاعات سامانه ثبت املاک و اسکان را راه اندازی کرد که ضمانت اجرایی لازم را نداشت.
برای مشخص شدن مبلغ اجاره هم به وزارت راه و شهرسازی مأموریت داد تا بصورت منطقه ایی اقدام به قیمت گذاری املاک نماید. کاری که در تمام طول تاریخ قانونگذاری ایران همواره بخاطر قدرت ملاکین و بهانه واهی مالکیت خصوصی، از آن اجتناب شده است و دولتها را از بخش مهمی از درآمد املاک محروم کرده است.

شهرداری ها حسب وظیفه ذاتی در تمام دنیا آمار کاملی از ابنیه و مستحدثات و مبلمان شهری و حتی فضای سبز منطقه تحت پوشش خود دارند.
و بعلت خدماتی که عرضه می کنند و عوارضی که دریافت می کنند، لازم است تا اطلاعات درست و دقیقی داشته باشند.
اما چرا شهرداری ها در اجرای طرح مالیات بر خانه های خالی به دولت کمک نمی کنند؟
آیا اطلاعاتی در این زمینه ندارند؟ که این فرض نمی تواند درست باشد.

خبرهای حاکی از آنست که حتی شهرداری ها برای آنکه واحد‌های مسکونی نوساز مشمول این نوع مالیات نشوند، از صدور پایان کار و ثبت آن در سیستم املاک شهرداری خودداری می کنند(که امیدواریم این خبر صحت نداشته باشد)

از سوی دیگر هم دستگاههای خدمت رسان قادرند با قرائت کنتور، بسادگی خالی بودن واحد‌های مسکونی را در دوره های مختلف رصد و اطلاع رسانی کنند. اما چرا این اطلاعات تاکنون نتوانسته دست دولت را در اجرای طرح ساماندهی بازار مسکن بگیرد؟

الزام به ثبت قراردادهای اجاره در سامانه املاک و اسکان و شرط ارایه خدمات دولتی در صورت ثبت اطلاعات سکونتی، می تواند ضمانت اجرایی خوبی برای اجرای این قانون باشد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....