تاریخ انتشار : یکشنبه 1 فروردین 1400 - 19:53
کد خبر : 40064

متهمین اصلی تولیدزدایی

متهمین اصلی تولیدزدایی

       بودجه ۱۴۰۰ پس از تایید شورای نگهبان، در واپسین روزهای ۹۹ توسط رییس مجلس ابلاغ شد. بودجه عمومی به ۱۲۷۸ همت رسیده: حدود ۱۲۴ درصد رشد نسبت به قانون بودجه ۱۳۹۹. شکاف دخل و خرج دولت هم احتمالا ۶۰۰ همت را رد خواهد کرد.   اقتصاددان :تورم شدید ناشی از این شکاف

 

 

 

 بودجه ۱۴۰۰ پس از تایید شورای نگهبان، در واپسین روزهای ۹۹ توسط رییس مجلس ابلاغ شد. بودجه عمومی به ۱۲۷۸ همت رسیده: حدود ۱۲۴ درصد رشد نسبت به قانون بودجه ۱۳۹۹. شکاف دخل و خرج دولت هم احتمالا ۶۰۰ همت را رد خواهد کرد.

 

اقتصاددان :تورم شدید ناشی از این شکاف عظیم را صرفا با فروش ارزهای نفتی (آنهم اگر توافق حاصل شود یا آمریکا اجازه آزاد شدن داراییهای ارزی ایران را بدهد) در بازار داخل میتوان کاهش داد. این هم یعنی سرکوب ارزی.

 

هم تورم شدید و هم سرکوب ارزی سم تولید هستند. اولی تقاضای اجتماعی برای سرکوب قیمتی میسازد و دست گروههای رانتی را برای قایم شدن پشت شعارهای پوپولیستی باز میکند. دومی هم باعث کاهش صادرات و افزایش وارادت میشود.

 

کنترل قیمتی و سرکوب ارزی از متهمان اصلی محیط نامساعد کسب و کار در کشور هستند. بماند که با کسری ذخایر ارزی، بانک مرکزی بر تداوم اجرای بسته بازگشت ارز صادرات پافشاری خواهد کرد. بسته ای که همین حالا هم نفس تجارت کشور را گرفته است.

 

خلاصه اینکه، دولت و مجلس پیشاپیش علاوه بر تورم زایی، تولیدزدایی در سال ۱۴۰۰ را نیز تدارک دیده اند. اصلیترین موانع و متهمها همینها هستند که منافع کشور را فدای انتخابات پیش رو کردند.

 

البته درد فقط این نیست: بودجه ۱۴۰۰ سیاست خارجی کشور را نیز خراب خواهد کرد

 

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....