پوتین گفت: «صلح زمانی حاصل خواهد شد که ما به اهداف خود برسیم.» وی با اشاره به کمک‌های نظامی غرب به اوکراین افزود: «آنها همه چیز را به‌صورت رایگان دریافت می‌کنند. اما این رایگان‌ها ممکن است در نقطه‌ای تمام شوند و به نظر می‌رسد که هم اکنون در آستانه اتمام هستند.» برای اولین‌بار، پوتین درباره دستگیری «ایوان گرشکویچ» خبرنگار وال‌استریت ژورنال، در روسیه در ماه مارس گذشته سخن گفت که به اتهام جاسوسی در بازداشت موقت در مسکو به سر می‌برد. پوتین اظهار کرد که گرشکویچ کارفرمایش و دولت ایالات متحده به‌شدت این اتهام را رد کرده‌اند. تحلیلگران گفته‌اند که بهترین امید گرشکویچ برای آزادی از طریق تبادل زندانیان با ایالات متحده یا یک کشور غربی دیگر است. پوتین در کنفرانس خبری با اشاره به گرشکویچ و پل ویلان، یکی از مقام‌های سابق تفنگ‌داران دریایی گفت: «ما می‌خواهیم توافقی انجام دهیم؛ اما باید برای هر دو طرف قابل قبول باشد.» ویلان در حال گذراندن محکومیت شانزده‌ساله در روسیه به اتهام جاسوسی است که ایالات متحده آن را اتهامی با انگیزه سیاسی خوانده است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،  ظاهر شدن رهبر روسیه تنها چند ساعت پس از آن صورت گرفت که دادگاه مسکو بازداشت گرشکویچ را با حکمی تایید کرد که این روزنامه‌نگار – که به مدت ۲۶۰روز در بازداشت بوده است – حداقل تا پایان ژانویه در بازداشت باقی می‌ماند. وزارت امور خارجه هفته گذشته گفت که روسیه «پیشنهاد قابل توجه» برای گرشکویچ و ویلان را رد کرده است. رهبر روسیه گفت: «این به این معنا نیست که ما از بازگرداندن آنها خودداری می‌کنیم. ما چیزی را رد نکردیم.» وی افزود: «در این زمینه با شرکای آمریکایی‌مان تماس و گفت‌وگو وجود دارد.» پوتین روز پنج‌شنبه از موضع «قدرت نسبی» صحبت کرد. نیروهای روسیه در سال جاری از ضد حمله اوکراین جلوگیری کردند و اکنون در چندین منطقه در امتداد خط مقدم حمله می‌کنند. تولیدات نظامی در روسیه در حال افزایش است و تحریم‌های غرب نتوانسته است اقتصاد این کشور را فلج کند.

در سوی دیگر، اوکراین با برخی از سخت‌ترین چالش‌های جنگ مواجه است؛ یکی از چالش‌ها بن‌بست در میدان نبرد است. هفته گذشته، ولودیمیر زلنسکی که با دست خالی از واشنگتن خارج شد، به دنبال متقاعد کردن کنگره برای تصویب یک بسته کمک اساسی بود. زمانی که اتحادیه اروپا با آغاز رسمی مذاکرات برای پیوستن کی‌یف به این اتحادیه موافقت کرد، اوکراین بارقه‌ای از خبرهای خوب را دریافت کرد. الحاق ممکن است سال‌ها طول بکشد؛ اما هرگونه تلاش اوکراین برای نزدیک‌تر شدن به غرب همیشه پوتین را عصبانی کرده است، از جمله توافق تجاری بالقوه‌ای که روسیه در سال۲۰۱۳ کی‌یف را تحت فشار قرار داد تا آن را کنار بگذارد .

پوتین در یک رویداد تلویزیونی ملی در نزدیکی کرملین سخنرانی کرد که دو اصل از حکمرانی دو دهه‌ای و اندی او را به نمایش گذاشت: «کنفرانس خبری پایان سال» او که در آن صدها روزنامه‌نگار سعی می‌کنند توجه رئیس‌جمهور را با فریاد زدن و بالا بردن تابلوها جلب کنند و «برنامه سالانه فراخوان» او که در آن هزاران شهروند معمولی روس در آن می‌نویسند و بسیاری از آنها سعی می‌کنند پوتین را وادار کنند تا برای حل مشکلات محلی مداخله کند. سال گذشته، پوتین هیچ رویدادی را برگزار نکرد؛ نشانه‌ای از اینکه او پس از آغاز فاجعه‌بار حمله به اوکراین، خبرهای خوبی برای گزارش ندارد. امسال، کرملین برای اولین‌بار این دو را با هم ترکیب کرد. در طول این رویداد، پوتین به دنبال این بود که با اعتماد به نفس یک فرمانده ظاهر شود. انتخابات ریاست‌جمهوری در بهار سال آینده انتظار می‌رود یک دوره شش‌ساله دیگر را برای او به ارمغان بیاورد.

پوتین+copy