تاریخ انتشار : جمعه 13 اسفند 1400 - 20:19
کد خبر : 80046

لزوم آینده پژوهی ، رصد اخبار و تحلیل های سیاسی برای کسب و کارها

لزوم آینده پژوهی ، رصد اخبار و تحلیل های سیاسی برای کسب و کارها

در طول تاریخ، بشر همیشه به دنبال کشف ناشناخته ها و پیش بینی اتفاقاتی که در آینده رخ می دهد بوده و تلاش می کرد تا از طریق طالع بینی و نجوم به اتفاقاتی که در آینده رخ می دهد پی ببرد . اقتصاددان: این اشتیاق بشر برای پیش بینی آینده باعث شد تا در

در طول تاریخ، بشر همیشه به دنبال کشف ناشناخته ها و پیش بینی اتفاقاتی که در آینده رخ می دهد بوده و تلاش می کرد تا از طریق طالع بینی و نجوم به اتفاقاتی که در آینده رخ می دهد پی ببرد .

اقتصاددان: این اشتیاق بشر برای پیش بینی آینده باعث شد تا در اواسط قرن بیستم میلادی تحقیقات آینده ها و آینده پژوهی در ایالات متحده آمریکا آغاز شود و دولتها به اهمیت آینده پژوهی پی ببرند و در طی زماان فعهالان اقتصاادی و کسب وکارها هم به اهمیت آینده پژوهی پی بردند و در کسب و تجارت از آن بهره گرفتند .

اما در کشور ما و در حوزه کسب کارها، آینده پژوهی نوپا بوده و نقش کم رنگی دارد و به همین دلیل برخی از کسب و کارها که تحلیل درستی از وقایع و رخدادهای اطرافشان ندارند شکست می خورند.

بگذارید کمی موضوع را باز کنم ؛ در جنگ اخیر قره باغ و تصرف جاده ترانزیتی بین ایران و ارمنستان باعث شد تا کامیونهای ایرانی چند روز پشت مرز بمانند و قیمت محصولات کشاورزی ایران که با هدف صادرات تولید شده بود در چند روز کاهش پیدا کند.
در آینده نیز اگر جمهوری آذربایجان موفق شود مرز زمینی ایران وارمنستان را به دست بگیرد کل تجارت ایران و روسیه،ارمنستان،گرجستان واروپا تحت تاثیر قرار می گیرد . و ترکیه (متحد اصلی جمهوری آذربایجان) می تواند بازارهای منطقه مورد اشاره را تصاحب کند.
جنگ قره باغ در ظاهر یک اتفاق غیر مترقبه بود اما تحلیلگران سیاسی می دانستند که ارمنستان و جمهوری آذربایجان از دهه ۹۰ میلادی و پس از فروپاشی شوروی اختلافات مرزی دارند و الهام علیف ضمن نزدیکی به ترکیه و اسرائیل ،خریدهای تسلیحاتی زیادی انجام می دهد.این خریدها ها نشانه هایی بر آمادگی آذربایجان برای یک جنگ بود بروز جنگ در آن منطقه فعالیت های تجاری ایران و همسایگان شمالی را تحت تاثیر قرار می داد.

نمونه دیگر هم سقوط دولت افغانستان و تسلط طالبان است ،از دو سال قبل طالبان و آمریکایی ها مذاکراتی را در قطر آغاز کرده بودند و از همان زمان بحث خروج آمریکایی ها به صورت جدی مطرح بود ،و احتمال تسلط طالبان بر افغانستان (یا حداقل بخشی از خاک این کشور)هم برای آگاهان افغانستان پیش بینی پذیر بود . و همه می دانستیم تسلط طالبان بر افغانستان معادلات سیاسی و اقتصادی افغانستان را تغییر می دهد.سقوط اقتصاد افغانستان ،بحران امنیتی و جنگ داخلی هم مزید برعلت شده ، در چنین اوضاع و احوالی شرکتهای تجاری ایرانی فعال در افغانستان با مشکلات زیادی مواجه می شوند.

باید در نظر داشت که بندر چابهار ایران با مشارکت هندی ها قرار بود مسیر ترانزیتی هند به افغانستان باشد و با تسلط طالبان بر افغانستان ونزدیکی طالبان به پاکستان (رقیب اصلی هند) تجارت هند و افغانستان به شدت کاهش پیدا می کند و به تبع آن علاقه هندی ها هم برای فعالیت در چابهار کاهش پیدا می کند در چنین شرایطی شرکتهای ایرانی فعال در بندر چابهار با چالش مواجه می شوند.
.
در چنین شرایطی شرکتهایی می توانند موفق عمل کنند که وقایع را به درستی پیشبینی کرده و در صورت لزوم سناریوهای جایگزین را اجرایی کنند.

نکته پایانی :

فعالان سیاسی و دانش آموختگان علم سیاست هنری کسینجر را خوب می شناسند هنری کیسینجر وزیر امورخارجه ایالات متحده در دهه پرآشوب هفتاد. معمار تجدید رابطه چین و ایالات متحده ، پایان دهنده جنگ ویتنام، شروع کننده مذاکرات معاهدات آغازگر پایان جنگ سرد، بانی مذاکرات مصر و اسرائیل، و البته کودتاهایی مثل کودتای پینوشه و… بود. او بعد از فراغت از سیاست رفت سراغ بیزینس: موسسه مشاوره اش با قرارداد های کلان به سرمایه داران میگفت ریسک سرمایه‌گذاری در کشورها چقدر است و کجا نباید سرمایه گذاری کنند. فرض این بود که میداند در آینده کجا جنگ میشود ، کجا انقلاب میشود، و کجا ممکن است‌صنایع ملی شود.
اینجاست که پی می بریم اهمیت مشاوران سیاسی و آینده پژوهی برای کسب و کارها چقدر است! و چرا شرکت های بزرگ برای پیشبینی احتمالی بازارها به تصمیات سیاسی سیاستمداران نگاه می کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....