تاریخ انتشار : سه شنبه 23 شهریور 1400 - 21:21
کد خبر : 60778

لاکچری شدن تن ماهی در پی افزایش قیمت

لاکچری شدن تن ماهی در پی افزایش قیمت

 حذف کنسرو تن از سبد غذایی خانواده های کم درآمد یک مقام صنعتی گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین مواد اولیه تن ماهی افزایش قیمت در یک سال اخیر را به وجود آورده و عامل کاهش قدرت خرید اقشار کم درآمد شده است و به عبارتی این کالا از سبد غذایی خانوار کم درآمد

 حذف کنسرو تن از سبد غذایی خانواده های کم درآمد

یک مقام صنعتی گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین مواد اولیه تن ماهی افزایش قیمت در یک سال اخیر را به وجود آورده و عامل کاهش قدرت خرید اقشار کم درآمد شده است و به عبارتی این کالا از سبد غذایی خانوار کم درآمد حذف شده است.

سید محمد میررضوی دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران اظهار داشت: در گذشته یک تن ماهی ۱۸۰ گرمی با قیمت ۸ هزار تومان مورد استقبال همه اقشار جامعه قرار می گرفت و حتی کارگران و دانشجویان قدرت خرید آن را برای تامین یک وعده غذایی داشتند، اما این روزها یک تن ماهی ۱۸۰ گرمی ۳۰ هزار تومان شده که قدرت خرید این کالا را از اقشار کم درآمد جامعه به ویژه کارگران گرفته است.

وی ادامه داد: وقتی یک کالا در مدت زمان کوتاه ۳۰۰ درصد افزایش قیمت پیدا کند طبیعتا با کاهش خرید مواجه می شود و به دنبال آن کاهش تولید را در بر می گیرد.

میر رضوی  درباره اینکه در حال حاضر چه تعداد کارخانه تولید تن ماهی در کشور فعالیت می کنند؟ پاسخ داد:۱۳۰ واحد تولید تن ماهی در سرتاسر کشور مجوز فعالیت دارند که تنها ۵۰ درصد این واحدها مشغول به فعالیت هستند.

در پی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین مواد اولیه تن ماهی افزایش قیمت در یک سال اخیر را به وجود آورده و عامل کاهش قدرت خرید اقشار کم درآمد شده است و به عبارتی این کالا از سبد غذایی خانوار کم درآمد حذف شده است.

یک مقام صنعتی تصریح کرد: در پی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین مواد اولیه تن ماهی افزایش قیمت در یک سال اخیر را به وجود آورده و عامل کاهش قدرت خرید اقشار کم درآمد شده است و به عبارتی این کالا از سبد غذایی خانوار کم درآمد حذف شده است.

وی خاطرنشان کرد: قوطی های بسته بندی تن ماهی از جنس فولاد است و افزایش قیمت این کالا نیز موجب بالا رفتن قیمت تمام شده تن ماهی شود، همچنین هزینه حمل و نقل، کارتون و افزایش حقوق کارگر از دیگر عوامل گران شدن تن ماهی است.

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران  درباره اینکه چه راهکاری وجود دارد که مجددا تن ماهی در سبد غذایی اقشار کم درآمد جامعه قرار گیرد؟ گفت: در صورتی که دولت مجددا تن ماهی را جزو کالاهای درجه یک قرار دهد و به عنوان کالای اساسی ارز دولتی در اختیار تامین مواد اولیه آن قرار گیرد امکان کاهش قیمت وجود دارد و این کاهش قیمت افزایش خرید و افزایش تولید را در بر خواهد گرفت.

میر رضوی ادامه داد: تن ماهی به عنوان یک کالا با خاصیت فراوان در تامین انواع ویتامین ها و پروتئین بدن به حساب می آید و حذف این کالا از سبد غذایی اساسی اشتباه استراتژیک دولت گذشته بوده است.

او تصریح کرد: در حال حاضر تولید تن ماهی به دلیل نبود بازار داخلی به شدت افت کرده است و تنها افراد مرفه قدرت خرید تن ماهی را دارند و به نوعی این محصول غذایی در اختیار افراد با درآمد بالا قرار می گیرد.

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران در پاسخ به این سوال که بازار صادرات تولید این کالا به چه شکل است؟ گفت: زمانی تولید به صرفه خواهد بود که بازار داخلی مهیا باشد و تولید کننده اشتیاق به تولید داشته باشد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....