تاریخ انتشار : یکشنبه 23 مهر 1402 - 11:13
کد خبر : 143249

قیمت دلار در حصر ۳ اتفاق مهم

قیمت دلار در حصر ۳ اتفاق مهم

قیمت دلار روز گذشته کانال ۵۱ هزار تومان را از دست داد. در شرایط کنونی فعالان بازار روند حرکتی نرخ دلار در دومین روز هفته را چگونه پیش‌بینی می کنند؟‌ اقتصاددان: قیمت دلار که در روزهای ابتدای هفته گذشته تحت‌تأثیر ضربه روانی جنگ حماس و اسرائیل به پرواز درآمده بود، در روزهای اخیر کم نوسان

قیمت دلار روز گذشته کانال ۵۱ هزار تومان را از دست داد. در شرایط کنونی فعالان بازار روند حرکتی نرخ دلار در دومین روز هفته را چگونه پیش‌بینی می کنند؟‌

اقتصاددان: قیمت دلار که در روزهای ابتدای هفته گذشته تحت‌تأثیر ضربه روانی جنگ حماس و اسرائیل به پرواز درآمده بود، در روزهای اخیر کم نوسان شده و روند ملایم نزولی را دنبال می‌کند.

اسکناس آمریکایی که در روز پنجشنبه هفته قبل در حدود ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومان به کار خود پایان داده بود در اولین روز هفته تا پله نهم کانال ۵۰ هزار تومان عقب‌نشینی کرد.

کاهش قیمت دلار در بازار آزاد در شرایطی است که هم‌زمان سه اتفاق مهم توجه عده‌ای از بازیگران ارزی را به خود جلب کرده است.

با داغ‌شدن اخبار جنگ، تازه‌ترین خبرها از یک پیغام حکایت دارد؛ پیغامی که خبرگزاری رسمی دولت آن را پیام ایران به سازمان ملل خوانده و درباره آن نوشته است: وب سایت آکسیوس به نقل از ۲ مقام دیپلماتیک، اعلام کرده که ایران از طریق سازمان ملل به اسرائیل پیام داده است که خواهان تشدید بیشتر تنش‌ها در جنگ اسرائیل و حماس نیست؛ اما در صورت ادامه عملیات اسرائیل در غزه، به‌ناچار ورود خواهد کرد.

به گزارش ایرنا از نیویورک، تارنمای خبری آکسیوس روز شنبه( ۱۴ اکتبر ۲۰۲۳ – ۲۲ مهرماه جاری) ادعا کرد: دو منبع دیپلماتیک به این رسانه گفتند که ایران روز شنبه با ارسال پیام غیرمستقیم به اسرائیل تاکید کرد که خواهان تشدید تنش در جنگ حماس و اسرائیل نیست اما در صورت ادامه عملیات اسرائیل در غزه، ناچار به مداخله خواهد بود.

فعالان سیاسی و اقتصادی می‌گویند با وجود اینکه ایران خواهان جنگ نیست و طبق اظهارات مقامات ایرانی و آمریکایی در این تنش‌ها نقشی نداشته؛ اما عدم مداخله در جنگ تنها سناریوی پیش روی انتخاب شده نیست.به همین دلیل همچنان در سایه این ابهام، پیش‌بینی می‌کنند که بازار دلار می‌تواند میزبان معامله‌گران احتیاطی نگران از گسترش جنگ باشد.

در کنار خبر جنگ و بمباران، یک خبر دیگر در بازار دست‌ به‌ دست می‌شود و آن هم مربوط به پذیرش شرایط گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF از سوی ایران است.

در حالی‌ که در چند سال گذشته، حل مسئله FATF به گره کوری تبدیل شده بود، این روزها اظهارنظرهای خوش‌بینانه‌ای در این زمینه فضای رسانه‌ها را پر کرده است. پس از صحبت‌های حسین سلاح ورزی، رئیس اتاق ایران که اعلام کرده بود خبرهای غیررسمی از پذیرش FATF شنیده است، روز گذشته نیز محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت که امکان دارد بشود در مذاکره با FATF موضوعات ناقض حاکمیت ملی‌مان را رفع کنیم.

بررسی‌ها نشان می‌دهد درگذشته یکی از اهرم‌های صعودی نرخ دلار ناشی از همین امر بوده است. فعالان اقتصادی باور دارند در حال حاضر پذیرش شروط FATF از سوی ایران و خروج نام ایران از فهرست سیاه این گروه ویژه اقدام مالی، می‌تواند ورق را برگرداند و به‌خاطر رفع مشکل بزرگ تجارت خارجی ایران بر دلار اثر کاهشی بگذارد.

در سالهای گذشته موضوع پذیرش FATF هربار که اعلام شد، به دربسته خورد و حالا، پیش‌بینی نتیجه پذیرش یا عدم‌پذیرش آن برای معامله‌گران ارز مانند معما شده است.

قیمت دلار در معاملات پشت خطی شنبه‌شب هم نوسان خاصی را تجربه نکرد و در حدود ۵۱ هزار تومان به فروش رسید.

تکنیکال کارها باور دارند در حال حاضر محدوده ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان را پیش روی خود دارد که اگر از دست برود فشار فروش در بازار بیشتر خواهد شد.

همچنین محدوده قیمتی ۱۳ هزار و ۸۰۰ تا ۱۴ هزار تومان در بازار درهم برای دلار مهم است که اگر قیمت درهم زیر ۱۴ هزار تومان تثبیت دهد می‌توان شاهد کاهش قیمت دلار و تثبیت در کانال ۵۰ هزار تومان بود.

برخی از معامله‌گران معتقدند کاهش‌ قیمت دلار از سقف ۵۳ هزار و ۷۰۰ تومان پولبک بوده است و به زودی این پولبک‌ها تکمیل خواهند شد. از نگاه این دسته قیمت دلار در میانه‌های کانال ۵۰ هزار تومان اشباع فروش شده و پس از آن باید این اشباع فروش خالی شود. اما در مقابل گروهی از معامله‌گران وجود دارند که می‌گویند قیمت دلار در دست بازارساز قرار دارد و اگر دوباره نوسان افزایشی دهد با تزریق جلوی آن گرفته می‌شود. بازار ارز و سکه در این هفته منتظر خروجی غرب درمورد برخی تحریم‌های ایران است که اگر از این اتفاق سیگنال منفی دریافت شود، می‌تواند به قیمت دلار نوسان افزایشی دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....