تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 بهمن 1402 - 16:02
کد خبر : 156911

فکورصنعت حصار تحریم را شکست

فکورصنعت حصار تحریم را شکست

امروزه مدیریت مواد باطله معدنی در کشورهای غنی از مواد معدنی در سراسر جهان از اهمیت زیادی برخوردار است، چراکه افزایش تولید ضایعات و باطله‌های این حوزه نه‌تنها یکی از چالش‌های عمده معدنکاری به شمار می‌آید، بلکه می‌تواند خطر بزرگی برای محیط‌زیست و سلامت مردم باشد. به همین دلیل مدت‌هاست که در کشورهای پیشرفته جهان،

امروزه مدیریت مواد باطله معدنی در کشورهای غنی از مواد معدنی در سراسر جهان از اهمیت زیادی برخوردار است، چراکه افزایش تولید ضایعات و باطله‌های این حوزه نه‌تنها یکی از چالش‌های عمده معدنکاری به شمار می‌آید، بلکه می‌تواند خطر بزرگی برای محیط‌زیست و سلامت مردم باشد. به همین دلیل مدت‌هاست که در کشورهای پیشرفته جهان، بازیافت باطله‌های معدنی سنگ‌آهن به روش‌های گوناگون مورد توجه ویژه قرار گرفته تا به این ترتیب بتوان علاوه بر حل این چالش و کمک به کاهش آلودگی هوا و مزایای زیست‌محیطی، برای بازگرداندن باطله‌های معدنی به چرخه تولید و حتی ایجاد ارزش‌افزوده اقتصادی اقدام کرد.
نکته غرورآفرین، اما این است که در کشور ما نیز به عنوان کشوری با پتانسیل‌های بی‌شمار معدنی و زمین‌شناسی، شاهد تلاش متخصصان برای حرکت به این سمت و سو هستیم؛ اقداماتی که همگام با کشورهای پیشرفته و صنعتی جهان است و می‌تواند مواد با ارزش باطله‌های معدنی را به کمک فناوری‌ها و دانش نوین، استخراج کند و در چرخه تولید صنایع مختلف به کار گیرد.
پس از ۳ سال کار مطالعاتی، به تازگی واحد بازیافت باطله‌های فرآوری کارخانه کنسانتره سنگ‌آهن فکورصنعت با ظرفیت سالانه ۲۵۰ هزار تن و اعتبار ۳۵۰ میلیارد تومان در شهرستان زرند به بهره‌برداری رسید. در این مراسم مهم که نقش پررنگ تخصص و اراده ایرانی به وضوح مشخص بود، رییس دفتر بازرسی ویژه ریاست‌جمهوری حاضر شد تا شاهد تلاش‌های شبانه‌روزی متخصصان معدنی کشور برای خنثی‌سازی تحریم‌های بین‌المللی و همچنین رشد و توسعه هر چه بیشتر استان کرمان به عنوان بهشت معادن کشور باشد. استاندار کرمان، نماینده مردم زرند در مجلس و… نیز از دیگر مسوولانی بودند که در این مراسم حضور داشتند و به صراحت اعلام کردند که دو مجموعه فکورصنعت و راهبر فرآیند آریا، تحریم‌های دشمنان ایران را شکستند.
به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان صنعت  ، در حال‌ حاضر معادن بسیاری از سنگ‌آهن در کشور وجود دارند که ضمن برداشت از آنها شاهد تولید باطله‌های سنگ‌آهنی هستیم. این در حالی است که بازیافت باطله‌های سنگ‌آهن یا فرآوری ثانویه آنها، علاوه بر اینکه می‌تواند منجر به جلوگیری از انباشت باطله‌های معدنی در محیط‌زیست شود، یکی از سودآورترین کارهایی است که می‌توان در معادن انجام داد، چراکه هر اندازه پروژه اکتشاف و استخراج با هزینه کم انجام شود، باز هم باید هزینه بالایی برای انفجار، خردایش و بقیه فرآیندها صرف شود. در ارتباط با باطله‌های معدن، هر اندازه بتوان از این باطله‌ها، ماده معدنی استحصال کرد برای معادن و کشور صرفه اقتصادی خواهد داشت.
قائم‌مقام امور تولید شرکت فکورصنعت تهران در این خصوص گفت: تبدیل باطله‌های هماتیتی سنگ‌آهن به کنسانتره، کمک شایانی به محیط‌زیست و حفظ آب‌های زیرز‌مینی خواهد کرد. به همین دلیل، علاوه بر زمان ۱۸‌ماهه که صرف ساخت مجتمع۷۰۰ هزار تنی کنسانتره سنگ‌آهن فکورصنعت زرند شد، حدود ۳ سال کار مطالعاتی انجام شد تا بتوان نسبت به بازیافت باطله‌های این کارخانه ۷۰۰ هزار تنی اقدام کرد.
محمد علیزاده افزود: در حال حاضر سنگ‌های هماتیتی با اکسید آهن ۴ تا ۱۱ تبدیل به کنسانتره آهن می‌شود که این امر برای اولین بار در کشور صورت گرفته است. در واقع کارخانه بازیافت باطله‌های سنگ‌آهن فکورصنعت، از محل باطله‌های کارخانه ۷۰۰ هزار تنی، اقدام به تولید کنسانتره کم‌عیار ۶۲ درصد می‌کند که تمام کنسانتره‌های کم‌عیار تولیدی صادر می‌شود.
وی در ادامه اظهار کرد: در شرایطی که به دنبال تحریم‌ها، بسیاری از کشورها روابط خود را با ایران قطع کرده‌اند و کشور صاحب بزرگ‌ترین اقتصاد جهان علیه کشور ما گام بر‌می‌دارد، شرکت فکورصنعت با دانش و نیروهای متخصصی که در اختیار دارد، توانست نسبت به ساخت ماشین‌آلات مورد نیاز و بهره‌برداری از کارخانه بازیافت باطله‌های سنگ‌آهن اقدام کند، به طوری که اکنون ۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۲۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم در این کارخانه اشتغال دارند.

در گام بعدی به دنبال استحصال مس از باطله‌ها هستیم

علیزاده با اشاره به سرمایه‌گذاری ۳۵۰ میلیارد تومانی برای ایجاد این کارخانه بیان کرد: شرکت فکورصنعت تهران برای اولین بار، کارخانه دریافت و استحصال کنسانتره آهن از محل باطله‌های کارخانه ۷۰۰ هزار تنی خود در ایران را احداث کرد. خوشبختانه این طرح موفقیت‌آمیز بوده و فکورصنعت توانست از محل این باطله‌ها، حدود ۱۴۵ هزار تن کنسانتره تولید کند.
وی افزود: ظرفیت ایجاد‌شده توسط فکورصنعت برای تولید کنسانتره، به میزان ۸۰ میلیون تن است که می‌تواند در حوزه فولاد، تحریم‌های اعمال‌شده از سوی آمریکا را بی‌اثر کند.
مدیرعامل شرکت راهبر فرآیند آریا با بیان اینکه به دنبال توسعه این کار به روش اسپیرال هستیم، گفت: با تمرکز بر سیستم فلوتاسیون، در گام بعدی به دنبال استحصال مس از باطله‌های کارخانه ۷۰۰ هزار تنی هستیم. در واقع برنامه ما این است که در جهت ایجاد ارزش‌افزوده برای اقتصاد کشور و بازآفرینی سرمایه‌ها قدم برداریم.

لزوم استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود برای توسعه اقتصادی

حجت‌الاسلام حسن درویشیان رییس دفتر بازرسی ویژه رییس‌جمهوری در روز ۱۵ بهمن‌ماه و در جریان برگزاری این مراسم اظهار کرد: کرمان سرآمد معادن کشور است و ظرفیت‌های فعال‌نشده زیادی در حوزه معادن در کشور داریم. او با اشاره به اینکه معادن، ظرفیت جایگزینی نفت و پتروشیمی و سایر ظرفیت‌های کشور را دارند، گفت: معادن زغال‌سنگ کرمان با برنامه‌ریزی و بررسی موانع توسعه باید فعال شوند و موانع توسعه معادن کشور باید برطرف شود. درویشیان بیان کرد: دولت توسعه کشور را با کار جهادی و انقلابی دنبال می‌کند و همه باید کمک کنیم. مردم باید شاهد نتایج اقدامات دولت باشند و بهره‌گیری کنند.
وی افزود: مشکلات معیشتی شایسته کشوری ثروتمند مانند ایران نیست. باید همه دست به دست هم دهیم و از تمام ظرفیت‌های موجود برای توسعه اقتصادی کشور استفاده کنیم.

تحریم‌ها شکسته شد

سید‌رضا حسینی‌نژاد فرماندار شهرستان زرند گفت: به جرات می‌توان گفت که مجموعه‌های راهبر فرآیند آریا و فکورصنعت تحریم‌های دشمنان ایران را شکستند و یک کارخانه بازیافت کنسانتره سنگ‌آهن را با دانش نخبگان ایران عزیز در شهرستان زرند آماده
بهره‌برداری کردند.گفتنی است بازیافت باطله‌های سنگ‌آهن یا فرآوری ثانویه آنها طی دو مرحله می‌تواند جزو برنامه‌هایی باشد که باید در دستور کار معادن سنگ‌آهن کشور از جمله معادن بزرگ قرار گیرد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....