تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 اسفند 1401 - 12:24
کد خبر : 118868

عقب نشینی در بورس

عقب نشینی در بورس

بورس در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ شرایط عجیبی پیدا کرده است. از طرفی شاخص ها تغییر چشمگیری ندارند و از طرف دیگر، قدرت خریداران حقیقی روز به روز در حال افزایش است. اقتصاددان: در جریان معاملات روز گذشته بازار سهام اتفاق عجیبی رخ داد. شاخص قدرت خریداران حقیقی در معاملات دیروز به عدد ۱٫۹۶ رسید

بورس در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ شرایط عجیبی پیدا کرده است. از طرفی شاخص ها تغییر چشمگیری ندارند و از طرف دیگر، قدرت خریداران حقیقی روز به روز در حال افزایش است.

اقتصاددان: در جریان معاملات روز گذشته بازار سهام اتفاق عجیبی رخ داد. شاخص قدرت خریداران حقیقی در معاملات دیروز به عدد ۱٫۹۶ رسید که یکی از بالاترین رقم ها طی سال ۱۴۰۱ محسوب می شود.

به عبارتی می توان گفت که دیروز قدرت خریداران حقیقی حدودا ۲ برابر قدرت فروشندگان بوده است. حتی در مثبت ترین روزهای بازار هم معمولا کم پیش می آید که قدرت خریداران تا این اندازه افزایش یابد.

اما نکته مهم در این قدرت گرفتن حقیقی ها این بود که در اصل، خریداران خیلی پرزور نشده اند بلکه فروشندگان قدرت خود را از دست داده اند. به زبان ساده تر باید گفت که جهش قدرت خریداران حقیقی ناشی از افزایش سرانه خریدهای حقیقی ها نبوده بلکه ناشی از کاهش سرانه فروش حقیقی ها بوده است.

دوشنبه که شاخص قدرت خریداران حقیقی عدد ۱٫۳۷ را ثبت کرد، هر کد حقیقی به طور میانگین ۱۷ میلیون تومان فروش انجام داد و در مقابل، کدهای خریدار حقیقی ها نیز به طور میانگین هر کدام ۲۳ میلیون تومان خرید انجام دادند.
شدت خروج پول کم شد

اما در بازار روز سه شنبه که شاخص قدرت خریداران حقیقی به ۱٫۹۶ رسید، میانگین سرانه خرید حقیقی ها تنها ۲ میلیون تومان رشد داشت و به ۲۵ میلیون تومان رسید. چیزی که باعث بالا رفتن شاخص قدرت خریداران شد، کاهش سرانه فروش کدهای حقیقی تا سطح حدود ۱۳ میلیون تومان بود.

این موضوع نشان می دهد خریداران مثل گذشته در حال خرید هستند اما فروشندگان شدیدا عقب کشیده اند. حقیقی ها بر این باورند که اگر فعلا سهام خود را نفروشند، بعدا می توانند با قیمت بیشتر بفروشند.

دیروز همچنین خروج پول از بازار نیز به شدت کم شد. روز گذشته تنها ۲۳ میلیارد تومان خروج پول توسط حقیقی ها اتفاق افتاد که رقم کوچکی است.
ارزش معاملات همچنان پایین است

اما در بخش ارزش معاملات اتفاق امیدوارکننده ای رخ نداد. ارزش معاملات سه شنبه تنها حدود ۴۰۰ میلیارد تومان نسبت به دوشنبه افزایش داشت که این برای بازگشت رونق به بازار سهام کفایت نمی کند.

در هر صورت نباید فراموش کرد که در حال پشت سر گذاشتن روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ هستیم و معمولا هر سال در روزهای پایانی سال معاملات به رکود نسبی می رود.

با توجه به وضعیت معاملات روز گذشته، برای امروز می توان رشد شاخص ها را در نظر گرفت اما بعید است این رشد پرقدرت باشد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....