تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 اسفند 1402 - 11:22
کد خبر : 160081

طغیان سیل بی تدبیری در بلوچستان

طغیان سیل بی تدبیری در بلوچستان

قاسم خرمی  با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت :  دیوار کوتاه این مردم که امروز زیر سیلاب ها فرومی ریزد، روزگاری، دیوار و حصار بلند ایران بود . صدای بلندتر قوم گراهای ایران ستیز، متاسفانه  ضروری قوم شناسی در کشور را به حاشیه برده و آگاهی ما از نقش بی بدیل اقوام در ساخت و

قاسم خرمی  با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت :  دیوار کوتاه این مردم که امروز زیر سیلاب ها فرومی ریزد، روزگاری، دیوار و حصار بلند ایران بود . صدای بلندتر قوم گراهای ایران ستیز، متاسفانه  ضروری قوم شناسی در کشور را به حاشیه برده و آگاهی ما از نقش بی بدیل اقوام در ساخت و استمرار هویت ملی را ناقص کرده است.

این ناآگاهی و غفلت تاریخی در حق قوم بلوچ، از همه آشکار تر و جانکاه‌تر است. دورافتادگی و فاصله زیاد از مرکز، تفاوت های مذهبی و نابرابری های سیاسی، فقر و فقدان آموزش و مراودات تحصیلی و تجاری، بلوچ ها را در خود فرو برده و ازچشم مردم ایران پنهان کرده است.

اگر امروز بخواهیم یک تکه از تاریخ ایران باستان را بازسازی و بازنمایی کنیم، استان سیستان و بلوجستان و به ویژه قوم بلوچ نمونه ایده‌آلی است. مثل اغلب ایرانی‌ها از نژاد هند و اروپایی هستند، در جنگ ها بی پروا و در سختی ها مقاومند، به زبان پهلوی(پارسی و پارتی) سخن می گویند و هنوز هم به مانند کردهای ایران، لباس «پارت‌ها» را به تن دارند.

کشتن گوسفند به عنوان تنها دارایی خانوادگی پیش پای میهمان، که نقل این روزهاست، پره کاهی از کوه فرهنگ بلوچ است. درست پیمانی، وفای به عهد، ظلم ستیزی و حمایت از مظلومان و در ماندگان، هریک جلوه ای از صدها خصایص نیکوی ساکنان این دیار است که بر اغلب ایرانیان، بویژه نسل های جوان پوشیده مانده است!

بلوچ ها، آنگونه که مورخینی مثل کریستین سن اشاره می کنند به خاطر شجاعت، قدرت بدنی و تحمل بی نظیرشان در برابر ناملایمات و شداید اقلیمی، در مرزها و سرحددات ایران مستقر شدند تا دیوار و حصاری مستحکم در برابر حملات خارجی باشند.

صاحب آن صورت‌های سوخته و لباس های سفید و نازک، بلاهای زیادی را از ایران دور کرده‌اند که دریغا به اندازه گاندوهای درون رودخانه‌های آنان دیده نمی‌شوند!

شاید به دلیل همان فرهنگ سیاسی ستم‌ناپذیری در میان بلوچ ها، هیچ گاه و با هیچ حکومتی ائتلاف همیشگی نداشته‌اند. حتی در دوره پهلوی ها که رسوم قومی نکوهش می شد، بلوچ اغلب از طریق سیستم «سرداری» و با کمک بزرگان طوایف به حل و فصل اختلافات می پرداختند و از ارجاع دعاوی به محاکم قضایی دولت امتناع می کردند.

اگر به تجربه زیسته خودمان رجوع کنیم، به سختی می‌شود کسانی را به درست پنداری و درست گفتاری مردم سیستان و بلوچستان ایران پیدا کرد. امروز این مردم در سیل و ظغیان بی تدبیری ها غرق شده اند. بلوچ ها اهل تقاضا و کمک خواستن نیستند، نگذارید غرور و شرافت این قوم اصیل شکسته شود.

به کمک مردم سیل زده این استان بشتابید!

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....