تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 دی 1401 - 5:58
کد خبر : 110706

ضرورت اعلام همدردی و آمادگی وزارت علوم برای استمرار ادامه تحصیل دانشجویان دختر دانشگاه های افغانستان

ضرورت اعلام همدردی و آمادگی وزارت علوم  برای استمرار ادامه تحصیل دانشجویان دختر دانشگاه های افغانستان

افغانستان ملل اسلامی متاسفانه هر از چندگاهی گرفتار کژاندیشی‌های از نوع طالبانیسم و حرکات رادیکالی خود حق‌پندارانه می‌شود، که چهره این دین محبت و دوستی و سعادت طلبانه را نزد جهانیان مشوش و مخدوش می‌نمایند. همیشه این نمونه از اقدامات را بیشتر در منطقه آشوب زده خاورمیانه شاهدیم. وقایع و اتفافات ناگواری که دل هر

افغانستان
ملل اسلامی متاسفانه هر از چندگاهی گرفتار کژاندیشی‌های از نوع طالبانیسم و حرکات رادیکالی خود حق‌پندارانه می‌شود، که چهره این دین محبت و دوستی و سعادت طلبانه را نزد جهانیان مشوش و مخدوش می‌نمایند. همیشه این نمونه از اقدامات را بیشتر در منطقه آشوب زده خاورمیانه شاهدیم. وقایع و اتفافات ناگواری که دل هر انسان آزاده ی را بدرد می‌آورد. اخیرا حکومت طالبان منویات درونی خود را بیش از پیش به نمایش گذاشته است. و اقداماتی را انجام داده که نه تنها با هیچ یک از قوانین حقوق بشر هم خوانی ندارد بلکه بر خلاف ارزش‌های صریح دین مبین اسلام و توصیه های اکید پیامبر ختمی مرتبط، حضرت رسول (ص) اسوه اخلاق حسنه است.
دو نمونه‌ ی جدید از تعبیرها و برداشت‌های ناصحیح از اسلام اخیرا در کشور همسایه برای ادامه تحصیل در دانشگاه و اشتغال به کار زنان در سازمان‌های دولتی و غیردولتی می‌باشد که با موج گسترده ای از محکومیت در سطح جهانی مواجه شده و حتی برخی سازمانهای غیردولتی کمک رسان ادامه فعالیتهای خود در این کشور را به حال تعلیق دراورده اند.
علی‌رغم واکنش جهانی در برابر این تصمیم طالبان (و متاسفانه سکوت مطلق جمهوری اسلامی ایران) وزیر آموزش عالی دولت خودخوانده طالبان اعلام نمود«حتی اگر بر سر ما بمب اتم هم بیندازند از تصمیم منع تحصیلات دانشگاهی زنان کوتاه نمی‌آییم». با توجه به همزبانی دو ملت ایران و افغانستان و در هم تنیدگی‌های فرهنگی و اجتماعی و ظرفیتهای بی شمار جمهوری اسلامی ایران و از جمله ظرفیت دانشگاه پیام نور در ارایه آموزش از راه دور، پیشنهاد می شود که وزارت علوم علاوه بر محکومیت این اقدام ناصواب، ضمن ملاحظات حسن همجواری، با کمک سازمان‌های بین المللی از جمله یونسکو و مشورت با وزارت امورخارجه با اعلام آمادگی برای استمرار بخشیدن به ادامه تحصیل زنان افغانستانی، بسترهای لازم را برای این امر فراهم نماید. و برای تسریع در این روند می تواند در صورت عدم همکاری دولت طالبان در ارایه مدارک تحصیلی زنان دانشجو، بر مبنای خود اظهاری دانشجویان زن افغانستانی و مدارکی که در دست دارند نسبت به پذیرش مجازی آنها در دانشگاههای کشور و بویژه دانشگاه پیام‌نور، مرحمی بر زخم زنان دانشجوی افغانستانی قرار دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....