Untitled-1 copy

در این جستار، نمادها و صنایع بازار سرمایه براساس گزارش‌‌‌های خردادماه مورد بررسی قرار گرفته‌اند. همچنین شرکت‌ها و صنایع برتر معرفی و وضعیت کلی بازار، متغیرها و اخبار موثر بر آن در این ماه مطالعه می‌شوند. پارامترهای لحاظ‌شده برای امتیازدهی، نسبت قیمت به سود، فاصله‌‌ نسبت قیمت به سود تا میانه‌‌ تاریخی، رشد درآمد و نرخ محصول اصلی نقطه‌‌‌به‌‌‌نقطه، رشد درآمد و نرخ محصول اصلی نسبت به میانگین ۱۲ماه اخیر است. در خردادماه نمادهای «عالیس»، «والماس»، «شهر» و «نیان»، عرضه اولیه شدند. اولین معامله‌‌ تابلوی برق سبز در بورس انرژی در خرداد به نام «فولاژ» ثبت شد. همچنین در این ماه مهندس علی‌‌‌آبادی با رأی اعتماد نمایندگان مجلس به سمت وزیر صنعت، معدن و تجارت منصوب شد که تصمیمات این وزارت اثر قابل‌‌‌توجهی بر صنایع کلیدی بازار سرمایه خواهد داشت.

به گزارش مرکز آمار، تورم خردادماه ۲درصد بوده که نسبت به اردیبهشت (تورم ۸/ ۲درصدی) کاهش محسوسی داشته است. همچنین تورم نقطه‌‌‌به‌‌‌نقطه در این ماه ۶/ ۴۲‌درصد اعلام شد. میانگین ارزش معاملات بازار سرمایه (سهام، حق‌‌‌تقدم و صندوق سهامی) ۸۶۰۰میلیارد تومان بود که نسبت به اردیبهشت افت ۵۴درصدی داشت و نشان‌دهنده رکود بازار و کاهش رغبت معامله‌‌‌گران به خرید در این ماه بود. در مجموع ۷۷۰۰میلیارد تومان خروج پول حقیقی از بازار را داشتیم که تقریبا دوبرابر اردیبهشت‌ماه بود. همچنین ۴هزار میلیارد تومان ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت را شاهد بودیم. شاخص‌های کل و هم‌‌‌وزن هم به ترتیب افت ۶ و ۴درصدی را تجربه کردند. نرخ بهره بین‌‌‌بانکی از ۷۵/ ۲۳درصد در ابتدای ماه به ۴۸/ ۲۳درصد کاهش یافت. نرخ دلار آزاد با خبرهای مثبت مذاکرات هسته‌‌‌ای از ۵۲هزار و ۳۵۰تومان در ابتدای ماه به ۴۷هزار و ۱۰۰تومان کاهش یافت و در انتهای ماه با مبلغ ۴۸هزار و ۷۵۰تومان بسته شد. دلار نیمایی نیز از ۳۸هزار و ۵۰۰تومان به ۳۷هزار و ۵۰۰تومان افت کرد. نسبت ارزش بازار به سود از ۱۰واحد در ابتدای ماه به ۹واحد کاهش یافت. همچنین نسبت ارزش بازار به درآمد از ۶/ ۲واحد به ۴/ ۲واحد رسید. بیشترین بازدهی به ترتیب متعلق به صنایع هتل و رستوران، لبنیات و سیمان بود که بازدهی بیش از ۱۰درصدی داشتند. در نقطه مقابل، گروه‌‌‌های کانی فلزی، سرب و روی و سخت‌‌‌افزار و تجهیزات با بازدهی منفی ۱۳درصد بیشترین افت را شاهد بودند. تقریبا ۸۵درصد صنایع تولیدی در خرداد بازدهی منفی داشتند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ، در خرداد کمترین نسبت قیمت به سود به ترتیب متعلق به صنعت اوره و متانول، قیر و یوتیلیتی بود. گروه‌‌‌های قیر، شیرینی‌‌‌جات و خرده‌‌‌فروشی پایین‌‌‌تر از میانه‌‌ قیمت به سود تاریخی خود معامله شدند. بیشترین رشد درآمد نقطه‌‌‌به‌‌‌نقطه‌‌ ماهانه (وزنی) به ترتیب از آن صنایع شکر (با رشد قابل‌‌‌توجه بیش از ۶۰۰درصدی)، سیم و کابل، و خودرو بود. صنایع چوب، شکر و کانی فلزی بیشترین رشد درآمد ماهانه را نسبت به میانگین ۱۲ماه اخیر (وزنی) داشتند. گروه‌‌‌های چوب و کانی فلزی در رشد نرخ محصول اصلی نسبت به میانگین ۱۲ماه اخیر و نسبت به خرداد گذشته نیز پیشتاز بودند. صنعت خودرو و سیم و کابل هم در این بخش شرایط خوبی داشتند. در مجموع با درنظرگرفتن تمام متغیرها، بهترین عملکرد خرداد به ترتیب متعلق به صنایع خودرو، کانی فلزی و کاشی و سرامیک بوده است.

امیرحسین احمدی نیا copy
امیرحسین احمدی‌نیا / تحلیلگر بازار سرمایه
محسن افشارمنش copy
محسن افشارمنش / تحلیل‌گر بنیادی گروه مالی مهرگان (ساتا)

فلزات به استقبال قطعی برق

فرود فِرود

صنعت فلزات اساسی با ارزش بازار ۱۴۰۰همت، خردادماه را با بازدهی منفی ۳/ ۷‌درصد که بیش از اصلاح شاخص کل بود، به پایان رساند. در گروه فولاد، «فلوله» با بازدهی ۲۱‌درصدی صدرنشین کسب بازدهی شد و «فرود» با افت ۳۸‌درصدی در قعر قرار گرفت. در این گروه با توجه‌‌‌ به متغیرهای بنیادی بررسی‌شده در گزارش، «فسبزوار» و «هرمز» وضعیت مطلوب‌‌‌تری داشتند. درآمد ماهانه «فسبزوار» در خردادماه، نسبت به ماه مشابه سال قبل و میانگین ۱۲ماه به ترتیب ۸۰درصد و ۱۱۸‌درصد افزایش‌‌‌ یافته است. در «هرمز» شاهد رشد ۷۷درصدی فروش در فصل بهار نسبت به مدت مشابه سال قبل بودیم که این افزایش عمدتا برآمده از افزایش ۱۸۳درصدی صادرات اسلب بود. همچنین در نماد «فغدیر»، درآمد تجمعی سه‌‌‌ماهه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳۹‌درصد افزایش ‌‌‌یافته است. به نظر می‌رسد اعمال محدودیت در برق مصرفی یکی از چالش‌‌‌های گروه فولاد در تابستان باشد. در گروه مس، رشد فروش «فباهنر» در این ماه بهتر از «فملی» بوده است. این دو شرکت در بهار به ترتیب رشد درآمد عملیاتی ۴۶ و ۵‌درصدی را نسبت به بهار سال قبل به ثبت رسانده‌‌‌اند؛ اگرچه در خرداد به لحاظ بازدهی به ترتیب با افت قیمتی ۵درصدی و ۱۳درصدی مواجه شدند. در گروه سرب و روی، در نماد «فاسمین» شاهد افت ۱۷درصدی درآمد فصل بهار نسبت به مدت مشابه سال قبل و همچنین کاهش نرخ فروش شمش روی در خردادماه نسبت به میانگین سال بودیم. بازدهی گروه آلومینیوم در خردادماه در مجموع منفی ۶‌درصد بود که «فالوم» با ۳۱‌درصد صدرنشین بازدهی شرکت‌های این گروه بود. در این ماه «فمراد» در مقایسه با سایرین بیشترین رشد درآمد و نرخ محصول اصلی را کسب کرده است. شفاف‌‌‌سازی «فایرا» مبنی بر خارج‌‌‌شدن هشت‌دستگاه از دیگ‌‌‌های تولیدی از مدار تولید، موید کاهش تولید در این گروه به سبب قطعی برق است. گروه سنگ‌‌‌آهن در این ماه بازدهی منفی ۴‌درصد را محقق کرد. بهترین عملکرد صنعت را از منظر بنیادی نمادهای «کنور» و «کگهر» داشتند. «کنور» در ماه جاری، نسبت به میانگین سال و ماه مشابه سال ‌‌‌قبل به ترتیب ۱۵۷درصد ‌و ۱۱۸درصد رشد درآمد داشت. با توجه به طرح‌‌‌های توسعه که در مجمع «کنور» رونمایی شد و آغاز عملیات اجرایی پروژه کارخانه کنسانتره در کردستان می‌‌‌توان چشم‌‌‌انداز مناسبی را در بلندمدت برای این شرکت متصور شد. مستعدترین نماد در گروه کانی‌‌‌های فلزی «فزر» است که بیشترین رشد مقدار فروش و نرخ و درآمد ماهانه نسبت به میانگین ۱۲ماه قبل را در این گروه از آن خود کرد. در صنعت کانی‌‌‌های غیرفلزی نمادهای «کگاز» و «کساپا» به ترتیب با ۳۴درصد و ۲۹‌‌‌درصد بیشترین و «کپشیر» و «کهمدا» با منفی ۱۴درصد و ۱۳‌‌‌درصد، کمترین بازدهی را به ثبت رساندند. «کپشیر» یکی از نمادهای پرپتانسیل این گروه، در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸۰‌درصد رشد درآمد داشت. همچنین نرخ محصول اصلی شرکت که پشم‌‌‌شیشه است، نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸۵‌درصد افزایش ‌‌‌یافته است.

رضا سلیم copy
رضا سلیم /تحلیلگر بازار سرمایه
الناز پورمحمد copy
الناز پورمحمد / تحلیلگر بازار سرمایه

زنگ خطر اوره و متانول

شاخص دست در دست شیمیایی‌‌‌ها

سهم صنایع شیمیایی از مجموع ارزش بازار خردادماه بخش تولیدی بازار سرمایه حدود ۳۰‌درصد بود. صنایع مواد شیمیایی و دوده صنعتی به ترتیب با ۱۴درصد و ۲/ ۰درصد، بیشترین و کمترین ارزش بازار را به خود اختصاص دادند. از نظر تغییر در ارزش بازار، صنعت روانکار با رشد ۲درصدی و صنعت اوره و متانول با افت ۱۳درصدی بیشترین تغییرات را به خود اختصاص دادند. همچنین صنایع شیمیایی در خردادماه نسبت ۲۰درصدی را از مجموع درآمد صنایع تولیدی داشتند. در صنعت روانکار به‌‌‌عنوان یکی از صنایع برتر تولیدی از لحاظ بازدهی خردادماه، نمادهای «شنفت» و «شرانل» با بازدهی ۱۳درصدی و ۱۰‌درصدی بیشترین رشد را داشتند و «شسپا» و «شرانل» مستعدترین نمادها از نظر مولفه‌‌‌های بنیادی بودند. در بین شرکت‌های تولیدی دوده صنعتی، «شصدف» با بازدهی ۴درصد بیشترین رشد و «شدوص» با بازدهی منفی ۹‌درصد بیشترین افت را تجربه کردند. در این صنعت «شکربن» با توجه ‌‌‌به مولفه‌‌‌های بنیادی شرایط خوبی دارد. همچنین در مجمع «شکربن» بیان شد که در حال حاضر خرید مواد اولیه شرکت با دلار ۲۸‌هزار و ۵۰۰تومانی انجام می‌شود و شرکت، ارز ناشی از صادرات خود را در سامانه نیما عرضه می‌کند. در صنعت مواد شیمیایی با نسبت ۱۴درصدی از ارزش بازار بخش تولیدی‌‌‌ بازار سرمایه، نمادهای «شلعاب» و «شفارا» به ترتیب با بازدهی ۲۹درصدی و ۲۴درصدی رشد خوبی داشتند و بدترین بازدهی را «شپترو» و «شجم» به ترتیب با بازدهی منفی ۱۹درصد و منفی ۱۶‌درصد به خود اختصاص دادند. با توجه ‌‌‌به مقایسه شرایط بنیادی، نمادهای «شپلی»، «کلر» و «شتوکا» در وضعیت مطلوب‌‌‌تری هستند. در مجمع «شسینا» مواردی نظیر صادرات ۷۰درصدی تولیدات، درخواست کاهش ۵۰درصدی مصرف برق از اول تیرماه و همچنین برنامه افزایش سرمایه شرکت از محل سود انباشته از جمله مطالب بیان‌‌‌شده بود. در مجمع «مارون» مطرح شد که شرکت ۲۰‌درصد از سهم بازار چین را کاهش و سهم بازار هند، اروپا و ترکیه را افزایش داده است. همچنین واحد EVA پتروشیمی لاله، یک یا دوسال آینده به بهره‌‌‌برداری می‌‌‌رسد. در صنعت پلیمر، «بوعلی» تنها نمادی بود که در خردادماه بازدهی مثبتی داشت و نمادهای «شبصیر» و «شاراک» به ترتیب با منفی ۱۵درصد و منفی ۱۴‌درصد بیشترین افت را به خود اختصاص دادند. همچنین مستعدترین نمادها در این صنعت از لحاظ پارامترهای بنیادی، نمادهای «جم‌‌‌پیلن»، «شبصیر» و «شاراک» هستند. در مجمع «شاراک» در پاسخ به سوال سهامداران ارزش جایگزینی «شاراک» یک‌میلیارد یورو و حداکثر تخفیف صادراتی فروش محصولات ۵‌درصد بیان شد. صنعت اوره و متانول که بیشترین افت ارزش بازار را در صنایع شیمیایی به خود اختصاص داده بود، با افت ۳۵درصدی درآمد ماهانه خرداد نسبت به ماه مشابه سال قبل در انتهای لیست صنایع تولیدی قرار گرفت. نمادهای «زاگرس» و «شیراز» به ترتیب با منفی ۱۸‌درصد و منفی ۱۶‌درصد بیشترین افت ارزش بازار را داشتند و نمادهای «شیراز»، «شفن» و «شاروم» با بررسی شرایط بنیادی در جایگاه بهتری قرار گرفتند. در مجمع «شفن» بیان شد که «فناوران» از سهامداری بانک ملت خارج می‌شود.

محسن سرجهانی copy
محسن سرجهانی /تحلیلگر بازار سرمایه
جواد داداشی copy
جواد داداشی / تحلیلگر بازار سرمایه
عرفان فکری copy
عرفان فکری /تحلیلگر سرمایه‌گذاری فاین‌تک

کاغذ بی‌خط

 مهندسی معکوس

در گروه شوینده نمادهای «شپاس» و «قرن» با ۹درصد و ۴درصد بهترین بازدهی را داشتند و در مقابل «شپاکسا» که طبق گزارش‌‌‌های فصلی کمترین حاشیه سود ناخالص را در گروه دارد با منفی۲۶درصد بدترین عملکرد را به نمایش گذاشت. «ساینا» و «کیمیاتک» به ترتیب با حاشیه‌‌‌سود ناخالص ۴۲درصدی و ۳۱درصدی پرپتانسیل‌‌‌ترین نمادهای گروه هستند. «کیمیاتک» ارائه سالانه ۲۰۰محصول جدید را در دستور کار دارد. گروه لاستیک و پلاستیک که با مشکل اخذ و انتقال ارز برای خرید مواد اولیه و قیمت‌گذاری دستوری دست‌‌‌وپنجه نرم می‌کند، یک‌درصد افت کرد. «پکرمان» نسبت به سایرین پتانسیل بالاتری دارد و پس از آن می‌‌‌توان به «پسهند» و «پاسا» اشاره کرد. «پاسا» در حال حاضر واردات مواد اولیه خود را با دلار ۳۸هزارتومانی انجام می‌دهد و دوره وصول مطالبات ۳۵روزه دارد. «پتایر» قصد دارد قبل از گزارش حسابرسی سال ۱۴۰۱، نسبت به تجدید ارزیابی زمین کارخانه و زمین پروژه مهدی‌‌‌شهر سمنان اقدام کند.در گروه لوازم‌‌‌خانگی افت ۳درصدی رقم خورد که در این میان «لابسا» و «لپارس» با ۱۷درصد و ۱۴درصد افت بدترین عملکرد و «لبوتان» و «گلدیرا» با ۱۲درصد و ۱۰درصد رشد بهترین عملکرد را داشتند. از منظر پتانسیل رشد «انتخاب» و «گلدیرا» نسبت به سایرین شرایط بهتری دارند. درآمد «انتخاب» در فصل بهار، نسبت به بهار گذشته ۸۵درصد رشد داشته است.گروه نیروگاه یکدست قرمزپوش بود و بازدهی منفی۸درصدی را به ثبت رساند. «بکهنوج» با ۱۳درصد افت بیشترین زیان را نصیب سهامداران خود کرد. «بگیلان» و «بزاگرس» که ۲درصد و یک‌درصد افت را تجربه کردند، پرپتانسیل‌‌‌ترین نمادهای این گروه به شمار می‌‌‌روند.گروه پرداخت بازدهی منفی۸درصدی داشت و «رتاپ» با منفی۱۶درصد بدترین عملکرد را داشته است. گروه فعالیت مهندسی بازدهی منفی۸درصدی داشت. «رتکو» که از بازار دوم بورس لغو پذیرش و با قیمت ۹۵۰تومان بسته شده بود، پس از یک‌سال در بازار پایه زرد فرابورس بازگشایی شد و معاملات خود را با قیمت ۲‌هزار تومان آغاز کرد.گروه نرم‌‌‌افزار در این ماه یک‌درصد بازدهی داشت. پرپتانسیل‌‌‌های این گروه «توسن» و «سپیدار» هستند که درآمد خود را به ترتیب ۱۱۶درصد و ۱۱۸درصد نسبت به میانگین ۱۲ماه افزایش داده‌‌‌اند. «سپیدار» که از بدو تاسیس، کسب‌وکارهای کوچک را هدف قرار داده، در سال‌جاری به فکر توسعه سپیدار ابری است.گروه ارتباطات متناسب با شاخص کل ۶درصد افت داشت. از منظر پتانسیل رشد، می‌‌‌توان «آسیاتک» و «افرا» را مورد بررسی قرار داد. «های‌‌‌وب» با ۲درصد رشد، تک‌نماد گروه با بازدهی مثبت به شمار می‌رود. همچنین، برای این شرکت حکم قطعی برائت بابت انتشار ترازنامه غیرواقعی و بهای تمام‌شده قراردادهای USO  و مشارکت در تقسیم سود موهوم صادر شد.گروه کاغذ و چاپ در این ماه ۱۰درصد افت داشته که بیشترین افت با ۱۵درصد، متعلق به «چکاپا» بوده است. «چافست» از نظر مقدار فروش نسبت به میانگین ۱۲ماهه، ۷۰درصد رشد داشته است و «چکارن» از پتانسیل بهتری برخوردار است. «لطیف» در حال برنامه‌‌‌ریزی برای عرضه همه محصولات در بورس‌کالا است.

مهدی کاشی copy
مهدی کاشی /تحلیلگر بازار سرمایه
امیر رضایی وطن تبار copy
امیررضائی وطن‌تبار /تحلیلگر بازار سرمایه

  لبنی‌‌‌های پرچرب

  افت قند بازار

در صنایع مرتبط با غذا که حدود ۴‌درصد از ارزش بازار بخش تولیدی بازار سرمایه و ۷‌درصد از درآمد آن را تشکیل می‌دهند، صنعت لبنیات با رشد ارزش بازار ۱۸‌درصدی نسبت به اردیبهشت‌ماه، بازدهی خوبی را در خردادماه در بین صنایع تولیدی بازار سرمایه داشت. صنعت شکر نیز جایگاه آخر را در صنایع مرتبط با غذا با افت ارزش بازار منفی ۱۲‌درصد به خود اختصاص داد. در صنعت لبنیات بیشترین بازدهی را نمادهای «غگلپا»، «غالبر» و «غگلستا» به ترتیب با رشد ۵۰درصدی، ۴۲درصدی و ۳۰‌درصدی به خود اختصاص دادند و نمادهای «غفارس» و «غشاذر» به ترتیب با افت ۲۷‌درصدی و ۱۵‌درصدی در جایگاه آخر از لحاظ بازدهی بودند. با توجه‌‌‌ به افزایش قیمت شیر خام، محصولات لبنی حمایتی مجوز افزایش قیمت تا سقف حداکثر ۲۰‌درصد و محصولات رقابتی نیز تا سقف حداکثر ۳۰‌درصد را دریافت کردند. صنعت خرده‌‌‌فروشی با بازدهی ۹درصدی در خردادماه در رتبه سوم بازدهی صنایع قرار گرفت و درآمد این صنعت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۷‌درصد رشد داشت. «غنوش» با بازدهی ۱۱‌درصدی در صنعت آشامیدنی بیشترین رشد را داشت و «غدیس» از نظر شرایط بنیادی در جایگاه بهتری قرار گرفته است. در صنعت شیرینی‌‌‌جات دو نماد «غگز» و «غگرجی» بازدهی مثبتی داشتند و سایر نمادهای این گروه بازدهی منفی را به خود اختصاص دادند. «غسالم» با افت ارزش بازار منفی ۱۸‌درصدی جایگاه آخر را داشت و براساس معیارهای بنیادی در نظر گرفته‌شده نمادهای «غمینو»، «غویتا» و «غپینو» در شرایط مطلوب‌‌‌تری هستند. نمادهای «زبینا»، «غنیلی» و «سیمرغ» در صنعت کشاورزی و دامپروری با توجه ‌‌‌به مولفه‌‌‌های بنیادی شرایط بهتری دارند. همچنین نمادهای «زفجر»، «زملارد» و «زفکا» به ترتیب با ۷۲درصد، ۳۳درصد و ۱۶‌درصد عملکرد بهتری از نظر بازدهی داشتند. در صنعت روغن خوراکی که نسبت به ماه مشابه سال قبل با افت ۲۴درصدی درآمد همراه بود، «غپونه» ۱۲‌درصد رشد ارزش بازار داشت. از نظر معیارهای بنیادی نیز مستعدترین نمادها «غکورش» و «غپونه» هستند. در صنعت غذایی نیز «غدانه» با ۱۴‌درصد بهترین بازدهی و «غمهرا» با منفی ۲۱‌درصد بدترین بازدهی را به خود اختصاص داد. در این صنعت نمادهای «غدانه»، «غچین» و «غزر» شرایط بنیادی بهتری نسبت به سایر نمادها دارند. در صنعت شکر با وجود افت بازدهی اشاره‌شده در ابتدای متن، درآمد نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۴۳‌درصد رشد داشت. در خردادماه دو نماد «قلرست» و «قمرو» بازدهی مثبت داشتند و سایر نمادها بازدهی منفی را تجربه کردند. «قپیرا» نیز با منفی ۲۲‌درصد جایگاه آخر را از نظر بازدهی داشت. در این صنعت مطلوب‌‌‌ترین نمادها از نظر مولفه‌‌‌های بنیادی «قچار»، «قنقش» و «قلرست» هستند.

آرمین ابراهیمی copy
آرمین ابراهیمی /تحلیلگر بازار سرمایه
سیده زهرا جباری copy
سیده‌زهرا جباری /تحلیلگر بازار سرمایه
محمدابراهیم جلایر copy
محمدابراهیم جلایر / تحلیلگر بازار سرمایه

  سقوط خودرو به پرتگاه

  ماشین‌آلات فرسوده

در گروه حمل‌‌‌‌‌‌‌‌‌ونقل که در بخش حمل‌‌‌ونقل عمومی جاده‌‌‌ای ۳۰درصد افزایش نرخ گرفت، شاهد بازدهی منفی یک‌درصدی بودیم و «حگهر» با ۱۵درصد رشد توانست رتبه اول بازدهی را کسب کند. پس از آن «حخزر» و «حتاید» به ترتیب با ۵درصد و ۲درصد رشد در رتبه‌‌‌های بعدی بودند. «حآسا» با منفی ۱۲درصد بدترین بازدهی گروه را به خود اختصاص داد. «حسیر» پتانسیل بالاتری برای رشد دارد. پس از آن، «توریل» و «حآسا» نسبت به ‌‌‌سایرین از پتانسیل بالاتری برخوردارند. گروه خودرو با بازدهی منفی۱۱درصدی حتی از شاخص کل با افت ۶درصدی هم عملکرد بدتری داشته و ارزش بازار این گروه از ۲۹۵همت در ابتدای ماه به ۲۶۱همت در انتهای ماه کاهش یافت. در نماد «خزامیا» که در نیمه دوم ماه مجوز افزایش ۱۲درصدی نرخ محصولات را دریافت کرد، شاهد بازدهی ۱۲درصدی بودیم. اما این نماد از لحاظ پتانسیل رشد در انتهای جدول قرار می‌گیرد. نمادهای پرپتانسیل این گروه، «خدیزل»، «خودرو» و «خاور» هستند. «خاور» قصد دارد تولید انبوه اتوبوس برقی با حاشیه سود خالص ۱۳‌درصدی را در سال ۱۴۰۲ آغاز کند. نکته مهم «خودرو»، ۱۷همت درآمد از محل فروش قطعات و لوازم در این ماه است که باعث شده نرخ گروه محصولات نماد «خودرو» نسبت به ماه گذشته رشد ۱۰۵درصدی را نشان دهد. با توجه ‌‌‌به اینکه این درآمد در برخی ماه‌‌‌ها صفر است، همچنین در همین ماه شورای رقابت با قیمت‌گذاری دستوری طبق معمول باعث زیان‌‌‌ده ماندن این شرکت شده، بهتر است در انتخاب این نماد دقت بیشتری به خرج داده شود. گروه قطعات خودرو در مجموع بازدهی منفی۵درصدی را به ثبت رساند؛ اما در این میان «خکمک» با ۵۲درصد و «خریخت» و «خرینگ» هریک با ۴۱درصد، توانستند بازدهی‌‌‌های رویایی را نصیب سهامدارانشان کنند. «خریخت» طرح موتور ۴۵٧ را در دستور کار دارد. در نقطه مقابل، «خنصیر» و «خلنت» با افت ۲۸درصدی و ۲۱درصدی، پرتفوی سهامدارانشان را تقلیل دادند. از منظر پتانسیل رشد می‌‌‌توان از نمادهای «خمحور»، «خفنر» و «خچرخش» نام برد. نمادهای «خاذین»، «خفناور» و «خنصیر» بر روی برخی محصولات افزایش نرخ گرفتند. در گروه سیم‌‌‌ و کابل شاهد بازدهی منفی۱۱درصدی بودیم و کل نمادهای گروه سرخ‌‌‌پوش بودند. «بکابل» و «بالبر» به‌رغم اینکه بالاترین پتانسیل رشد را دارند، با منفی۱۷درصد بدترین بازدهی‌‌‌های گروه را داشتند. گروه ماشین‌‌‌آلات بازدهی منفی۶ درصدی داشت و «تکشا» با ۱۶درصد رشد، تنها نماد با بازدهی مثبت گروه بود. اوضاع در گروه ماشین‌‌‌آلات الکتریکی به‌‌‌مراتب بدتر بود و شاهد بازدهی منفی ۱۱درصدی بودیم. از لحاظ بنیادی در این دوگروه، «تایرا»، «تکمبا»، «بنیرو» و «بترانس» از شرایط بهتری برخوردارند.

محمد نادری copy
محمد نادری تحلیلگر بازار سرمایه
علیرضا فرشید copy
علیرضا فرشید/ تحلیلگر بازار سرمایه

  کاشی در انتظار یک‌میلیون مسکن

  درخشش سیمانی‌‌‌ها با بورس کالا

صنعت کاشی و سرامیک با افت ۵/ ۱همتی نسبت به ماه قبل و مجموع ارزش بازار ۱۳همت (در پایان خردادماه)، بازدهی منفی ۵/ ۱۲درصدی را به ثبت رساند. نماد «کسعدی» تنها شرکت این صنعت است که بازدهی مثبت ۴درصدی را نصیب سهامداران خود کرده است و نمادهای «کحافظ» و «کساوه» با منفی ۱۷درصد و ۱۶‌درصد کمترین بازدهی ماهانه را به خود اختصاص داده‌‌‌اند. نماد «کپارس» با تولید کاشی پرسلانی به‌‌‌عنوان محصول اصلی، افزایش ۹۴درصدی درآمد را به لطف رشد ۵۵درصدی نرخ نسبت به ماه مشابه سال قبل ثبت کرده است. بازدهی «کپارس» در این ماه منفی ۱۳‌درصد بود و فاصله‌‌‌ قیمت به سود تا میانه‌‌ قیمت به سود تاریخی ۱۱‌درصد است. این شرکت می‌‌‌تواند برای ماه‌‌‌‌‌‌های آتی در مقایسه با سایر نماد‌‌‌های هم‌‌‌گروه جزو شرکت‌های دارای پتانسیل رشد مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.

صنعت سیمان با سهم ۴/ ۱درصدی از بازار سرمایه و به لطف عملکرد خوب خود در بورس‌کالا، مجموع ارزش بازار ۱۴۴همت و بازدهی ماهانه‌‌ ۵/ ۸درصدی را به ثبت رسانده است. در میان شرکت‌های سیمانی، «سقاین» با رشد ۶۱‌درصدی بهترین بازدهی را داشته و «سنیر» با منفی ۱۲‌درصد در قعر جدول بازدهی شرکت‌های این گروه قرار گرفته است. به لحاظ عملکردی شرکت «سخوز» با تولید کلینکر و سیمان تیپ۲ و ۵ به‌‌‌عنوان محصول اصلی، رشد درآمد ۱۲۸درصدی و نرخ ۷۵درصدی را نسبت به ماه مشابه سال قبل و همچنین رشد مبلغ فروش ۱۱۰درصدی‌‌ را نسبت به اردیبهشت‌‌‌ماه ثبت کرده است.

صنعت دارو، قصه پرغصه صنایع تولیدی کشور است و با وجود دریافت به‌‌‌موقع افزایش نرخ‌‌‌ فروش طی دوماه گذشته، به‌واسطه دوره وصول مطالبات حدود ۳۰۰روزه، کماکان چالش بسیاری بابت تامین سرمایه در گردش دارد. این صنعت خردادماه را با افت ۵همتی نسبت به ماه قبل و مجموع ارزش بازار ۱۶۶همتی و بازدهی منفی ۴‌درصدی به پایان رساند. نماد «دقاضی» عملکرد بهتری روی تابلو از خود نشان داده و با ۳۵‌درصد بیشترین بازدهی را داشته است، نماد‌‌‌های «هجرت» و «دکیمی» هم با منفی ۲۰درصد، کمترین بازدهی را میان شرکت‌های این گروه به ثبت رسانده‌‌‌اند. «دجابر» با رشد ۳۱۸درصدی درآمد نسبت به ماه مشابه سال قبل، برترین شرکت تولیدکننده محصول نهایی دارویی است که بخشی از این مهم مربوط به رشد ۹۰درصدی نرخ انواع قرص و کپسول به‌‌‌عنوان محصول اصلی نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است.