تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 تیر 1401 - 21:33
کد خبر : 92867

صعود بورس چه زمانی شروع می‌شود؟

صعود بورس چه زمانی شروع می‌شود؟

بازار سرمایه در هفته جاری به طور کلی عملکرد متعادل‌تر و باثبات‌تری نسبت به هفته گذشته داشت. در این هفته جمع ارزش معاملات خرد به ۱۸.۴ همت رسید که نسبت به هفته گذشته با کاهش ۷ درصدی همراه بود و این هفته نیز شاهد خروج پول ۱‌.۹ هزار میلیارد تومانی از سمت سهامداران حقیقی بودیم

بازار سرمایه در هفته جاری به طور کلی عملکرد متعادل‌تر و باثبات‌تری نسبت به هفته گذشته داشت.

در این هفته جمع ارزش معاملات خرد به ۱۸.۴ همت رسید که نسبت به هفته گذشته با کاهش ۷ درصدی همراه بود و این هفته نیز شاهد خروج پول ۱‌.۹ هزار میلیارد تومانی از سمت سهامداران حقیقی بودیم که نسبت به هفته قبل کاهش محسوسی داشته است.

بازار سرمایه در این هفته تحت تاثیر انتشار خبرهای شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای بود، که امیدها برای دست‌یابی به توافق را قوت بخشیده است، این روزها به نظر می‌رسد فضای تردید و احتیاط بر بورس تهران حاکم است و سهامداران و فعالان بازار دست به عصا حرکت می‌کنند و فعلا خبری از ورود پول‌های قدرتمند به بازار نیست و پول های بزرگ منتظر افزایش ارزش معاملات برای ورود به بازار هستند.

ارزش معاملات خرد و خالص ورود پول حقیقی
ارزش معاملات خرد و خالص ورود پول حقیقی

با اینکه گمانه‌زنی‌ها درباره دور جدید مذاکرات بسیار زیاد است اما تا زمانی که اتفاقی جدی در این زمینه رخ ندهد، بورس نمی‌تواند با آسودگی مسیر خود را مشخص کند و تا زمان تعیین تکلیف وضعیت آینده سیاسی کشور این وضعیت ادامه خواهد داشت.

با توجه افزایش قیمت‌ها در بازار انرژی به خصوص نفت، به نظر می‌رسد جامعه جهانی بیشتر از هر زمان دیگری به حضور ایران در بازار انرژی برای افزایش عرضه و کاهش التهاب قیمت‌ها، نیازمند است، به ویژه این که عربستان و امارات به تازگی اعلام کردند که در حال حاضر امکان افزایش تولید نفت را نخواهند داشت.

به نظر می‌رسد با توجه به شرایط حساس کنونی که بازارهای جهانی با آن روبرو هستند، بیشتر از هر زمان دیگری به توافق با غرب نزدیک شده‌ایم و این موضوع می‌تواند به بهبود چشم‌انداز اقتصادی کشور منجر شود، که مسلما اثرات آن بر تمامی صنایع قابل مشاهده خواهد بود.

ترس جهانی از رکود، به بورس تهران رسید؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان  ،  در این هفته شاخص کل فقط یک درصد افت داشت و شاخص هم‌وزن نیز تغییر محسوسی را تجربه نکرد. صنایع و سهام بزرگ بازار شرایط سختی را پشت سر می‌گذارند. در هفته‌های اخیر در نتیجه تصمیمات فدرال رزرو مبنی بر افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم، بازارهای جهانی و کامودیتی‌ها کاهش قیمت نسبتا قابل توجهی را تجربه کرده‌اند و پیش‌بینی‌ها حاکی از ورود اقتصاد جهانی به فاز رکود می‌باشد، که در نتیجه آن صنایع کامودیتی محور در بورس تهران تحت تاثیر قرار گرفته و با فشار عرضه بیشتری مواجه شده‌اند.

کاهش قیمت کامودیتی‌ها می‌تواند وضعیت سودآوری و حاشیه سود شرکت‌های صادراتی را به شدت تحت تاثیر قرار دهد، موضوعی که به کاهش ارزآوری برای اقتصاد کشور منجر می‌شود.

روند تغییرات شاخص کل و هم وزن بورس
روند تغییرات شاخص کل و هم وزن بورس

البته هنوز هیچ یک از پارامترهای اقتصادی ورود اقتصاد به فاز رکود را تایید نکرده است و وضعیت بازارهای مالی جهان این موضوع را تایید می‌کند، بنابراین ترس بورس ایران از رکود جهانی بیشتر جنبه احتیاط داشته و با قطعیت نمی‌توان درباره آن اظهار نظر کرد.

سهامداران در انتظار صورت‌های مالی بهار

در سمت سهام کوچک بازار که بیشتر تحت تاثیر مذاکرات هسته‌ای قرار دارند، در هفته‌ای که گذشت شرایط بهتر از سهام بزرگتر دنبال شد، هرچند که انتظار و تردید سهامداران برای اتفاقات و خبرهای دوحه قطر در معاملات این گروه به چشم می‌خورد، چرا که این شرکت‌ها با احیای برجام از کاهش قیمت دلار منتفع شده و می‌توانند هزینه‌های تولید خود را کاهش دهند.

موضوع مهم دیگری که بر بازار سهام و به ویژه گروه کالای اساسی در هفته گذشته تاثیرگذار بود، گزارش‌های ماهانه‌ خرداد شرکت‌ها در سامانه کدال بود، که شاهد افزایش‌ قابل توجه فروش‌های ریالی در این صنایع بودیم.

بخش مهمی از این افزایش فروش‌های ریالی به دلیل افزایش نرخ فروش محصولات شرکت‌ها بوده است، بسیاری از شرکت‌ها همچنان با وجود افزیش نرخ‌های بالا، رشد هزینه‌های تولید خود از سمت مواد اولیه وحقوق و دستمزد را جبران نکرده‌اند و این موضوع یکی از نگرانی‌های اصلی تحلیلگران در ارزیابی روند سودآوری این شرکت‌هاست، به نظر می‌رسد انتشار صورت‌های مالی فصل بهار شرکت‌ها به رفع ابهامات و بازگشت اقبال سهامداران به این گروه نقش تاثیرگذاری داشته باشد.

اما و اگرهای صنایع برجامی

صنعت خودرو، بانک و حمل ونقل در این هفته با توجه به اخبار مثبت از احیای برجام و افزایش امیدواری به توافق و حافظه تاریخی سال ۹۴ و ۹۵، از صنایعی بودند که مورد اقبال سهماداران قرار گرفتند، صنعت بانک با تسهیل فرآیندهای بانکی بین الملل و آزادسازی منابع بلوکه شده و صنعت حمل ونقل با توجه به افزایش مراودات تجاری با توجه به‌ احیای برجام، این روزها در کانون توجه قرار گرفته‌اند.

صنعت خودرو که در هفته گذشته نیز با توجه به بحث واگذاری بلوک سهام دولتی شرکت‌های خودروساز یعنی ایران‌خودرو و سایپا مورد توجه بود، که سهامداران همچنان منتظر انتشار جزئیات این موضوع هستند، اما در هفته جاری با اخبار احیای برجام این صنعت بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

در صورت‌های مالی خردادماه این صنایع نیز، خودروسازان داخلی در خردادماه رشد تولید قابل توجهی را ثبت کردند که این روند صعودی در میان قطعه‌سازان نیز به چشم می‌خورد، به نظر می‌رسد صنعت خودرو شاهد تحولات مثبتی در راستای سیاست‌گذاری‌های دولت برای افزایش تولید خودرو است، نکته مهم دیگری که در صورت‌های مالی خودروسازان به چشم می‌خورد، ثبات نسبی نرخ‌های فروش است که این موضوع در کنار افزایش تولید می‌تواند پاشنه‌ی آشیل این صنعت باشد.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....