تاریخ انتشار : سه شنبه 10 بهمن 1402 - 14:18
کد خبر : 155836

شیوع بی اعتمادی در بورس

شیوع بی اعتمادی در بورس

شاخص کل بورس در سومین روز کاری هفته روند نزولی داشت و نسبت به اخبار و شرایط واکنش نشان داد و سرخ‌پوش شد. روز گذشته اغلب بازارها روند صعودی داشتند اما بورس دوباره در مقایسه با تمامی بازارها عقب ماند. این روند نزولی و رو به پایین بازار در حالی است که براساس آمار سازمان

شاخص کل بورس در سومین روز کاری هفته روند نزولی داشت و نسبت به اخبار و شرایط واکنش نشان داد و سرخ‌پوش شد. روز گذشته اغلب بازارها روند صعودی داشتند اما بورس دوباره در مقایسه با تمامی بازارها عقب ماند.

این روند نزولی و رو به پایین بازار در حالی است که براساس آمار سازمان بورس، تعداد سهامداران فعال در بازار اعم از حقیقی و حقوقی (بدون احتساب کدهای دارای معامله در عرضه‌های اولیه) در هفته گذشته، رقمی بالغ بر ۵۷۷ هزار و ۲۴ نفر بوده است که این میزان نسبت به میانگین فصل پاییز رشد قابل توجهی را به خود دیده است. این آمار برای فصل پاییز حوالی ۳۳۰ هزار کد فعال گزارش شده بود.

روند نزولی بازار دلایل مختلفی داشت؛ اما مهم‌ترین نکته شایعه برکناری رییس سازمان بورس یعنی مجید عشقی بود. از زمان شروع ریاست وی در سازمان بورس بارها این شایعه پخش شده؛ اما همچنان عشقی رییس سازمان بورس است. از سوی دیگر دلار بازار آزاد روند صعودی گرفته و شاهد تحولاتی در کشورهای مختلف هستیم که هر یک می‌تواند به نوبه خود روی بورس اثرگذار باشد.

مشکل بورس چیست؟

  به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،  به گفته کارشناسان بهمن ماه را با فضایی از ریسک‌های سیاسی و تصمیمات ناگهانی دولت آغاز کردیم و اتفاقی که خود را در بازار نشان داده، بیدار کردن حس بی‌اعتمادی دوباره به تصمیمات دولت است که مدت‌ها بود چنین فضایی را شاهد نبودیم. به جز گروه پالایشی، عامل کاهنده شدید در سود سایر سهام شرکت‌ها مشاهده نمی‌شود، خصوصاً سهام کوچک و متوسط بازار که با فرض عدم وقوع جنگ شاهد هستیم منفی‌ها در بیشتر سهام کوچک و متوسط موجب کاهش P/E فوروارد می‌شود.

بخشنامه پالایشی که با بی‌تدبیری تمام سازمان بورس در نحوه انتشار و اجازه معامله در بازار داده شد، دو عامل را تحت تأثیر خود قرار داد؛ اول آرامش نسبی در بازار و دوم اینکه در مقطعی این بخشنامه به بازار رسید که گزارش‌های نه ماهه میان دوره‌ای شرکت‌ها را شاهد بودیم که باعث بی‌اعتمادی فعالان بازار شد.

وجود ریسک‌های سیاسی، فضایی را ایجاد کرده است که ما تقریباً هر روز یک خبر خاص و موثر در بازار داریم در واقع غیرقابل پیش‌بینی و غیر قابل کنترل بودن ریسک‌های سیاسی باعث شده بازار به اثرگذاری دلار و واکنش دلار نیز بی‌تفاوت باشد.

دو دیدگاه برای شرایط بازار وجود دارد؛ دیدگاه اول اینطور برآورد می‌کند که حاشیه سود در اکثر شرکت‌ها پایین آمده و این P/E گذشته نگر است و اگر آینده را مدنظر قرار دهیم با توجه به چشم‌انداز کاهشی در سود شرکت‌ها، افت احتمالی سود شرکت‌ها در سال آتی و همچنین نرمال شدن شرایط P/E را شاهد خواهیم بود، دنبال‌کنندگان دیدگاه اول با توجه به نرخ سود فعلی و سیاست‌های دولت در دست اندازی به سود شرکت‌ها و همچنین بالا ماندن جریان نرخ بهره فعلی، قیمت‌ها را نه صعودی و نه نزولی و بیشتر ساید و در محدوده مشخصی قابل نوسان می‌دانند و البته میل به فروش در آنها نیز بیشتر است. هرگاه نسبت P/E در این نقاط حداقلی قرار گرفته است بازار با کمک اهرم‌های خبری یا اتفاقی خاص به مسیر صعودی خود باز می‌گردد و طرفداران ارزندگی بازار بعد از گزارش‌ها دیدگاه کوتاه‌مدت و بلندمدتی را مطرح می‌کنند که تا حدودی می‌تواند منطقی و درست باشد.

ریسک تصمیمات دولت از ریسک جنگ برای بازار بیشتر است، این موضوع بر همگان ثابت شده است به گونه‌ای که شاهد هستیم دولت چگونه با تصمیمات خود تیشه بر ریشه بازار می‌زند و سهامداران حق دارند در عین ارزندگی از بازار بترسند و از آن دور باشند چراکه با کوچک‌ترین ریسک سیاسی هجوم مردم و جریان پول و نقدینگی ایجاد شده به هر بازاری به غیر از بازار سرمایه سوق پیدا می‌کند، جمیع این عوامل است که در بازار فعلی موثر بوده و باعث شده در عین رشد نقدینگی و قرار داشتن در ارزندگی، قیمت‌ها در وضعیت ناخوشایندی باشند و کسی به فضای فعلی بازار توجه نکنند.

بازار از نگاه معاملات

طی معاملات سومین روز کاری هفته یعنی دوشنبه نهم بهمن، شاخص کل بورس تهران ۷ هزار و ۷۳۳ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار و ۲۹۴ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش هزار و ۷۸۲ واحدی در رقم ۷۳۸ هزار و ۶۵۴ واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس با افت ۱۱۴ واحدی به رقم ۲۵ هزار و ۵۴۶ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش هزار و ۳۴۴ واحد به سطح ۱۳۶ هزار و ۷۷ واحد رسید.

روز دوشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۳۵۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. در این روز نماد ذوب بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن ۲۵ میلیارد تومان بود. پس از ذوب، نمادهای فولاد، نخریس، شستا و ثفارس بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای شگستر، حکشتی، حفاری، شیراز و زشگزا تعلق داشت.

در روز اخیر فولاد، شپنا و وغدیر نمادهای قرمز پوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای فخوز، خزامیا و فخاس از نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای بپاس، وسپهر و هرمز بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای آریا، ثباغ و غصینو بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص کل فرابورس داشتند.در بین نمادهای پرتراکنش بورس نماد داتام بیشترین تراکنش را داشت و ثشاهد و ثبهساز در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نخریس، فصبا و کرومیت بیشترین تراکنش را داشتند.

روز دوشنبه ارزش معاملات کل بازار سهام به ۲۸۷ هزار و ۶۱ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲۷۷ هزار و ۹۵۷ میلیارد تومان بود که ۹۷ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود. ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۵ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۵ هزار و ۲۴۳ میلیارد تومان رسید.

در معاملات روز اخیر نماد ثشاهد بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن ۱۶۲ میلیارد تومان بود. پس از ثشاهد، کرومیت بیشترین ارزش معاملات را داشت و ثبهساز رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد نخریس و ذوب در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در حجم معاملات نیز سهام شستا با تعداد ۴۳۵ میلیون و ۳۴۷ هزار و ۵۲۹ سهم در صدر قرار گرفته است. شگستر در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به ثبهساز تعلق داشت. دو نماد وبملت و ذوب نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات دوشنبه، ۵۵ نماد صف خرید داشتند و ۴۹ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۴۷ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۱۷۳ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۲۸ درصدی به ۳۰۶ میلیارد تومان رسید.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....