تاریخ انتشار : جمعه 8 دی 1402 - 19:01
کد خبر : 152089

ربع سکه پرچمدار شد

شناسایی عامل کاهش حباب سکه در بازار

شناسایی عامل کاهش حباب سکه در بازار

هر چند که قیمت طلا در بازارهای جهانی روندی صعودی داشت، اما بازارهای ایران در هفته اخیر شاهد نوسان چندانی نبود. اقتصاددان: اونس جهانی طلا صعودی شده ولی معاملات طلا در بازار داخل به واسطه الزام ثبت معاملات در سامانه تجارت کاهش یافته و با وجود انتظارات مثبت از افزایش اونس جهانی طلا و رشد

هر چند که قیمت طلا در بازارهای جهانی روندی صعودی داشت، اما بازارهای ایران در هفته اخیر شاهد نوسان چندانی نبود.

اقتصاددان: اونس جهانی طلا صعودی شده ولی معاملات طلا در بازار داخل به واسطه الزام ثبت معاملات در سامانه تجارت کاهش یافته و با وجود انتظارات مثبت از افزایش اونس جهانی طلا و رشد قیمت طلا تعداد معاملات کم است.

بازار ارز و طلا در اولین روز هفته با یک تکذیبیه شروع به کار کرد. در هفته قبل شایعه شده بود که از ابتدای دی ماه از معاملات طلا ۲۵ درصد مالیات گرفته خواهد شد ولی مهدی موحدی بکنظر سخنگوی سازمان مالیاتی در روز شنبه این خبر را تکذیب کرد و هرگونه افزایش نرخ مالیاتی و یا افزایش پایه معاملاتی پایه طلا را تکذیب کرد.

دور زدن درهم از طریق چین و برزیل؟

در ادامه ادعای کذب امارات بر سر جزایر سه‌گانه دوباره در خبرها راه پیدا کرد ولی این بار تحلیلگران معتقد بودند که با این خبر احتمال اختلال در معاملات درهم وجود دارد.

اکوایران در گزارش خود آورده است: در دومین روز هفته معامله‌گران مدعی شدند که شاهد رشد اعتصابات در بازار طلا هستیم و کار به کارزار کشیده‌ است و تا امروز در این سایت بیش از ۶ هزار نفر نسبت به قانون صورتحساب الکترونیکی مالیاتی و سامانه تجارت در سایت کارزار امضا کرده‌اند.

قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی در این هفته توییت زد که ایران قصد دارد از طریق کانال‌های تجاری از مسیر چین و برزیل وابستگی به درهم را کم کند که پس از این ادعا دو‌بحث مطرح شد که اول برای این‌کار باید مازاد یوان داشته باشیم و همچنین سیستم رسمی بانک‌های چینی از قوانین تحریمی تبعیت می‌کنند و تکرار این موضوع در چین، باعث می‌شود عارضه قبلی در استفاده از سایر ارزها تکرار شود.

پای رائفی‌پور به بازار ارز رسید

در میانه هفته توییت رائفی‌پور در شبکه اجتماعی ایکس مورد توجه معامله گران قرار گرفت، او نیز به سیاست تثبیت نرخ ارز خرده گرفت و در توییتی نوشت آقای فرزین این سیاست تثبیت را انجام نمی‌دادی فوقش برکنار می‌شدی و یا استعفا می‌دادی.

سیاست نرخ تثبیت ارز در ایران موافقان و مخافانی دارد که به نظر می‌رسد این بار نوبت به مخالفت رائفی‌پور رسید.

دلارزدایی کلید خورد/اخبار اتمی به بازار ارز رسید

ایبنا رسانه بانک مرکزی تیتر زد که دلارزدایی در بانک مرکزی کلید خورد مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلا گفت که امیدواریم ارز کشورهای همسایه یا مقصد را در اختیار مسافران ایرانی قرار دهیم.

روز سه‌شنبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که ایران سرعت تولید اورانیوم غنی‌شده با خلوص تا ۶۰ درصد را تا حدود ۹ کیلوگرم در ماه افزایش داده است و به سرعتی که قبل از کاهش داشت برگشته‌است.

تبعات ثبت کد ملی در سامانه تجارت

مالیات طلافروشان و ثبت معاملات طلا در سامانه تجارت تا پایان هفته خبر داغ بازار ارز و طلا بود، در بازار برای ثبت کد ملی در سامانه تجارت تبعاتی مطرح بود، افزایش سفته بازی از جمله معاملات کاغذی و سفته‌بازی، مهاجرت طلافروشان به کشورهای همسایه، قاچاق طلا، خروج از این صنف و رکود بازار، افزایش احتمال کوچ معامله ‌گران از بازار طلا به بازار ارز و کاهش معاملات با ریال تبعات مطرح شده در بازار بود.

نوسانات حباب درهم کاهش یافته‌است

دلار که در پایان هفته گذشته در محدوده ۵۰ هزار و ۱۵۰تومان بود هفته جاری را در محدوده ۵۰ هزار و ۳۵۰ تومان شروع به کار کرد و در روز پنجشنبه در محدوده ۵۰ هزار و ۴۵۰ تومان به کار خود پایان داد تا بازدهی دلار برای این هفته نیم درصد باشد.

هر چند که قیمت طلا در بازارهای جهانی روندی صعودی داشت، اما بازارهای ایران در هفته اخیر شاهد نوسان چندانی نبود.

آنچه که از بازار معاملات درهم در محاسبات اکوایران مشهود است آنست که سقف شش ماهه حباب درهم هر هفته کمتر از قبل می شود که نشان می‌دهد انتظارات افزایشی در بازار درهم به واسطه افزایش قدرت عرضه بازارساز در این بازار تعدیل شده و نوسانات افزایشی در بلندمدت هم کاهشی شده است.

کف حباب درهم در این هفته ۱۳ تومان و سقف آن ۳۶۰ تومان بود. به طور کلی میانگین حباب درهم در بازه شش ماهه بیشتر از سه ماهه، و میانگین حباب سه ماهه درهم در بازه سه ماهه بیشتر از بازه ماهانه بود. میانگین حباب درهم در بازه هفتگی کمتر از سایر بازه‌های مورد بررسی است که نشان می‌دهد سطح نوسانات در بازار درهم در گذر زمان کاهشی و محدوده شده است.

چرا حباب سکه کم شد؟

به واسطه رکود در بازار طلا و تقویت اونس جهانی طلا حباب سکه در این هفته یک کف جدید در بازه شش ماهه ثبت کرد. روند کاهشی حباب در بازه زمان شش ماهه که برای درهم توضیح داده شد برای سکه امامی هم صادق است. که البته روند کاهشی حباب سکه اخیرا معطوف به کاهش قیمت سکه نیست بلکه تقویت اونس جهانی طلا و رکود بازار طلا به این روند کاهشی حباب سکه دامن زده است.

هر چند که قیمت طلا در بازارهای جهانی روندی صعودی داشت، اما بازارهای ایران در هفته اخیر شاهد نوسان چندانی نبود.

سکه امامی در این هفته نسبت به هفته گذشته ۲۵۰ هزار تومان افزایش ثبت کرد. و بازدهی هفتگی سکه به هشت دهم درصد رسید.

ربع سکه پرچمدار شد

معاملات طلای آب‌شده در این هفته افزایشی بود و رشد بیشتری را نسبت به سکه امامی ثبت کرد بازدهی طلای آب‌شده در این هفته به ۱.۲ درصد رسید. از نظر تکنیکال مهم‌ترین مقاومت پیش روی طلای آب‌شده محدوده ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است و حمایت ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اولین حمایت طلای آب شده است.

بازدهی ربع سکه در این هفته از همه بیشتر بود و ربع سکه در این هفته رشد ۱.۴ درصدی داشته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....