تاریخ انتشار : شنبه 22 مرداد 1401 - 20:50
کد خبر : 97625

شفاف‌سازی کنید، نه انکار

شفاف‌سازی کنید، نه انکار

مسئولان دولت سیزدهم در آستانه یک‌ساله شدن ریاست بر پاستور، مدعی شده‌اند هر آن‌چه وعده داده، محقق شده است. در جدیدترین نمود این رویکرد، سید ابراهیم رئیسی، پنجشنبه (۲۰ مرداد) در جریان در سفر استانی خود به کرمان مدعی شده، «از ابتدای کار دولت تا امروز آنچه وعده کردیم برای ایجاد اشتغال و رفع بیکاری

مسئولان دولت سیزدهم در آستانه یک‌ساله شدن ریاست بر پاستور، مدعی شده‌اند هر آن‌چه وعده داده، محقق شده است. در جدیدترین نمود این رویکرد، سید ابراهیم رئیسی، پنجشنبه (۲۰ مرداد) در جریان در سفر استانی خود به کرمان مدعی شده، «از ابتدای کار دولت تا امروز آنچه وعده کردیم برای ایجاد اشتغال و رفع بیکاری در سال اول تحقق پیدا کرده است.»

ایراد این اظهارات به وضوح بدین معنا است که «همه» وعده‌های دولت سیزدهم اجرایی و حتی یک وعده برزمین مانده نیز وجود ندارد. افزون بر این مسئولان دولتی دائما منتقدان را به قضاوت‌های نادرست، ارائه آمارهای غلط و نیز زخم‌زبان زدن متهم می‌کنند. حال مساله این است که با فرض درست بودن این ادعاها مبنی بر مانع تراشی مخالفان و عمل به تمامی وعده‌ها، چرا پیرامون آن برای افکار عمومی «شفاف‌سازی» صورت نمی‌گیرد؟ آیا بهتر نیست مسئولان دولتی با صراحت و به شکل مستقیم به مردم عملکرد و کارنامه خود را ارائه و آمارهای به اصطلاح نادرست منتقدان را بی اعتبار کنند؟ با این تفاسیر، «آرمان امروز» در راستای پرداختن به این مسائل با حسین کنعانی‌مقدم، فعال سیاسی اصول‌گرا و داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت‌وگو داشته است.

عدم شفافیت در هر شرایطی مخرب و موجب کاهش اعتماد عمومی خواهد شد

حسین کنعانی‌مقدم، فعال سیاسی اصول‌گرا، در ارتباط با کارنامه دولت در امر «شفاف‌سازی» به مردم با اشاره به این که «دولتی‌‌ها هنوز از فضای انتخابات خارج نشده‌اند» اظهار داشت: «یکی از اصولی‌ترین مسائلی که باید توسط دولت‌ها با هر سلیقه‌ای قرار بگیرد،‌ این است که وقایع را از مردم مخفی نگه ندارند. در واقع باید همه اقدام‌ها و حتی خطاهای احتمالی را از جامعه پنهان نکند تا مردم اتفاقات را از رسانه‌‌های بیگانه رصد نکنند. با وجود این مهم، متاسفانه دولت سیزدهم کمترین توجهی به این موضوع نمی‌کند و به‌جای شفاف‌سازی هنوز در فضای انتخاباتی مانده و در کنار بی‌توجهی به مشکلات عمومی، دائم به‌فکر دادن وعده‌های پوچ هستند.»

موسس حزب سبز ایران در ادامه گفت: «سخنگوی دولت و معاون اول رئیس‌جمهوری و وزرا هر کدام در حوزه ماموریت خودشان باید حضوری پررنگ در رسانه‌های رسمی داشته باشند و این‌طور نباشد که مردم را نامحرم دانسته و شرایط موجود را فقط به کمیسیون‌های مجلس تشریح کنند. چرا که پنهان‌کاری باعث بی‌اعتمادی مردم به سیستم خواهد شد. با این توضیح که اعتماد مردم بزرگترین سرمایه حکومت‌ها است.»

او با اشاره به آمارهای متناقضی که گاه و بیگاه از سوی نهادهای مختلف حکومتی منتشر می‌شوند، افزود: «آمارهای متاقض در کشور ما سابقه‌ای ۴۰ ساله دارد. در واقع بانک‌ مرکزی و سازمان آمار هر کدام ملاک‌های خودشان را برای ارائه آمار دارند و به‌همین دلیل در خیلی از موارد آمارهایی ناهمسان در اختیار مردم قرار می‌گیرد که این نکته اعتماد مردم را به آمارهای دولتی کاهش خواهد داد.»

به گزارش اقتصاددان به نقل از روزنامه آرمان امروز  ، این فعال سیاسی اصول‌گرا درباره این‌که رئیس دولت از تحقق همه وعده‌ها خبر داده است،‌ تصریح کرد: «اینکه کسی حرفی بزند و فتح و فتوحاتش را فقط در حرف مطرح کند، کار راحتی است. آقای رئیسی در حالی با تاکید زیادی از تحقق همه وعده‌ها خبر داده است که مردم این روزها با گرفتاری‌های زیادی روبرو هستند. اگر واقعا کاری انجام شده و گرهی از کار افکار عمومی باز شده است، دولت با آمار و سند بیاید و دست‌آوردهایش را به اطلاع جامعه برساند. اما اگر اینطور نشد و اظهارنظرها شبیه اظهارات مختص انتخابات باشد، مردم به این نتیجه خواهند رسید که دولت فریب‌شان می‌دهد که این حالت، حالتی هزینه‌ساز است و موجب فاصله گرفتن مردم از مسئولان خواهد شد. چون دوره شعار تمام شده و مردم بر اساس آمار و سند قضاوت می‌کنند.»

حسین کنعانی‌مقدم در پایان گفت: «دولت و ارگان‌های دیگر باید نقد‌پذیری را از اوجب‌واجبات بداند. اما دولت متاسفانه پاسخی قانع‌کننده به مردم نمی‌دهد و به قول معروف «مثل کبک سرش را درون برف کرده است» و با برخورد مقابله‌جویانه در قبال منتقدان، هم مردم را ناامید می‌کند و هم موجب می‌شود، فضا برای سیاه‌نمایی کارشکنان فراهم شود.»

عدم شفاف‌سازی ریشه در رانت‌خواری دارد

داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بخش ابتدایی از اظهارات خود، در ارتباط با کارنامه دولت در امر «شفاف‌سازی» به مردم گفت: «عدم شفاف‌سازی ریشه در رانت‌خواری دارد. یعنی آن‌هایی که از طریق رانت منافع خود را پیگیری می‌کنند، شفاف‌سازی را مانعی جدی برای خود می‌بینند. البته لازم به ذکر است، بی‌اعتنایی به شفاف‌سازی فقط به این دولت مربوط نمی‌شود و نظام مدیریتی در دوره‌های مختلف این نقیصه را داشتند که چنین حالتی به‌واسطه رانت‌های سیاسی و اجتماعی امکان بروز و ظهور پیدا می‌کند. این رویه غلط در حالی تداوم دارد که برای اصلاح ساختار حتما باید با رانت‌خوارها مقابله شود تا مثل کشورهای پیشرفته همه امور شفاف باشند.»

در ادامه این عضو حزب مردم‌سالاری در واکنش به مطرح شدن آمارهای متناقض تصریح کرد: «آمار نشانه مثبت یا منفی بودن شرایط است و اگر کارها به‌طور کارشناسی صورت بگیرند دیگر با آمارهایی که همدیگر را رد می‌کنند، روبرو نخواهیم شد. به‌عنوان مثال درباره قیمت مسکن در تهران ۲ آمار متناقض توسط بانک‌مرکزی و سازمان آمار مطرح شد که فاصله قیمت‌شان هم متری ۳ میلیون تومان بود. این نشان می‌دهد،‌ اساسا در کشور پای کارشناسی لنگ می‌ز‌ند و همچنین در مواردی هم با سیاسی‌کاری آماری غیر واقعی به جامعه داده می‌‌شود. با این توضیح که این رفتار روز به روز اعتماد عمومی را کمرنگ می‌‌کند و مردم امیدشان را به اصلاح و در نتیجه کاهش مشکلات از دست می‌دهند.»

او افزود:‌ «سید ابراهیم رئیسی در اقدامی تعجب‌برانگیز از تحقق همه وعده‌های دولت خبر داده است. این نوع اظهارنظر آن‌هم در حالی که در این یک‌سال مردم همه چیز را گران‌تر می‌خرند و به تعداد بیکاران اضافه شده است، نشان از این دارد که ایشان فکر می‌کند می‌تواند ذهن مردم را از واقعیت‌ها دور کند. دولت در این یک‌سال به‌جز موفقیت نسبی که در زمینه واکسیناسیون داشته است‌، عملا هیچ دست‌آورد قابل‌توجه دیگری را نداشته است و به‌همین دلیل چاره را در تبلیغاتی می‌دانند که البته پوشالی بودن‌شان برای همه ملموس است.»

داریوش قنبری در پایان با اشاره به ضرورت تعامل دستگاه‌های مختلف با منتقدان گفت: «دولت، مجلس و اساسا همه دستگاه‌هایی که به نوعی در قبال جامعه مسئول هستند، در هر شرایطی باید آمادگی رویارویی با نظرات مخالف را داشته باشند. در واقع وقتی با رای عموم مسئولیت گرفته‌اند، لازم است خود را پاسخ‌گو به عامه بدانند و همچنین بدانند، نقدگریزی نه تنها مشکلی از مشکلات را برطرف نخواهد کرد، بلکه موجب ماندگاری‌ مانع‌ها شده و در نتیجه مشکلات حل نخواهندشد.»

رئیسی: آنچه وعده کردیم تحقق پیدا کرد

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور با بیان اینکه مصمم به رفع بیکاری هستیم گفت: آمار نشان می دهد از ابتدای کار دولت تا امروز آنچه وعده کردیم برای ایجاد اشتغال و رفع بیکاری در سال اول تحقق پیدا کرده است. به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهوری در دیدار با اقشار مختلف مردم استان کرمان در محل مصلای این شهر افزود: این افراد لذت با مردم بودن، در میان مردم بودن، به استان ها رفتن و از نزدیک با مشکلات مردم آشنا شدن را خیلی عنایت نکردند، گاهی ملامت کردند و گاهی زخم زبان زدند. رئیسی در ادامه گفت: اما ما میدان را ترک نکردیم چون در میان مردم بودن را باور داریم و برای خود نعمت الهی می دانیم؛ لذت با مردم بودن را با چیزی عوض نمی کنیم و معتقدیم دولت باید مردمی، از مردم، در مردم و با مردم باشد. به مدیران هم گفته ام به هیچ عنوان گرفتار حاشیه ها نشوند، به متن بپردازند که همان خدمتگزاری به مردم و گره گشایی از زندگی مردم است. رئیس جمهور کاهش بیکاری، راه اندازی واحدهای تولیدی نیمه تعطیل و تعطیل را متن دانست و اظهارداشت: اجازه نمی دهیم دولت را به حاشیه بکشانند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....