تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 فروردین 1401 - 20:34
کد خبر : 82827

شرایط جدید برای معافیت مالیاتی

شرایط جدید برای معافیت مالیاتی

با توجه به سیاست کاهش اتکای بودجه دولت به درآمد نفتی و جایگزینی درآمد مالیاتی به جای نفت و نیز تامین مخارج جاری دولت از محل مالیات، لازم است معافیت‌های مالیاتی هدفمند، نظام‌مند، زمان‌دار و محدود شود. البته گاهی در قوانین بودجه برای تشویق فعالان اقتصادی به سرمایه‌گذاری در مناطق محروم، معافیت مالیاتی بی‌حد و حصر در

با توجه به سیاست کاهش اتکای بودجه دولت به درآمد نفتی و جایگزینی درآمد مالیاتی به جای نفت و نیز تامین مخارج جاری دولت از محل مالیات، لازم است معافیت‌های مالیاتی هدفمند، نظام‌مند، زمان‌دار و محدود شود.

البته گاهی در قوانین بودجه برای تشویق فعالان اقتصادی به سرمایه‌گذاری در مناطق محروم، معافیت مالیاتی بی‌حد و حصر در نظر گرفته می‌شود، در حالی که معافیت‌ها باید محدود، منطقی و زمان بندی شده در نظر گرفته شود.

درحال‌حاضر سهم درآمد مالیاتی از تولید ناخالص داخلی ایران کمتر از ۶ درصد است، ‌در حالی که این رقم به طور میانگین در دنیا بالای ۱۰ درصد است، لذا باید معافیت مالیاتی نظام مند و زمان دار شود.

کاهش تدریجی معافیت‌های مالیاتی

در این زمینه داوود منظور، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در صفحه مجازی توئیتر خود نوشت: «در قانون بودجه امسال معافیت مالیاتی درآمدهای حاصل از صادرات مواد و محصولات معدنی به صورت خام و نیمه خام و همچنین معافیت مالیاتی سود سپرده‌های بانکی برای اشخاصی حقوقی لغو شده است. کاهش تدریجی معافیت‌های مالیاتی، نقش مؤثری در عادلانه تر شدن نظام مالیاتی خواهد داشت.»

لغو مالیات صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری

همچنین صبح امروز، روابط عمومی سازمان بورس با انتشار پاسخ سازمان امور مالیاتی به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور، اعلام کرد: «با توجه به ابهامات در خصوص آثار مالیاتی ناشی از بند (ر) تبصره ۶ ماده واحده بودجه ۱۴۰۱ بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سازمان بورس پیگیر اظهار نظر صریح سازمان امور مالیاتی کشور شد. مطابق پاسخ سازمان امور مالیاتی، سود سپرده بانکی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشمول مالیات نخواهد شد.»

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....