تاریخ انتشار : دوشنبه 24 بهمن 1401 - 14:26
کد خبر : 115795

شاخص کل صعودی می‌شود؟

شاخص کل صعودی می‌شود؟

شاخص کل بورس بازهم تغییر مسیر داد و کاهشی شد؛ در این شرایط افت شاخص می‌تواند تاثیر منفی روی اعتماد سهامداران بگذارد. درست است که عرضه مجدد خودرو در بورس باعث شده که کمی اعتماد سهامداران ترمیم شود اما همچنان شرایط وخیم است. از امروز تا آخر هفته شاهد عرضه‌های جدید در بورس کالا خواهیم

شاخص کل بورس بازهم تغییر مسیر داد و کاهشی شد؛ در این شرایط افت شاخص می‌تواند تاثیر منفی روی اعتماد سهامداران بگذارد. درست است که عرضه مجدد خودرو در بورس باعث شده که کمی اعتماد سهامداران ترمیم شود اما همچنان شرایط وخیم است.

از امروز تا آخر هفته شاهد عرضه‌های جدید در بورس کالا خواهیم بود اما و احتمالا استقبال بسیار خوبی از این عرضه‌ها شود اما حقیقت ماجرا چیز دیگری است. همچنان سهامداران دل خوشی از عرضه خودرو در بورس ندارند چراکه دولت همچنان در این عرضه دخالت می‌کند و به نوعی سهم خود را از عرضه در بورس کالا برداشته که این موضوع برخلاف عقیده سهامداران بورسی است.

با وجود این مشکل و سایر ابهامات بازار سرمایه این روزها شاهد تغییر وضعیت شاخص هستیم و برخی از کارشناسان می‌گویند که شاخص کل بورس تا پایان سال رشد خواهد کرد البته زمان زیادی تا پایان سال نمانده است. به‌طور کلی شاهد افزایش قیمت پایانی تک سهم‌های بازار هستیم که این موضوع در کلیت برای بازار سرمایه مفید و مهم است. برخی از سهام شاخص ساز بازار شاهد صف‌های خرید سنگین هستند البته در روزهای منفی این صف‌های خرید تبدیل به صف فروش می‌شود‌.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ،    به جز این وضعیت روز گذشته شاهد افزایش قیمت دلار بازار بودیم که این افزایش قیمت می‌تواند به صورت هیجانی روی بازار تاثیر بگذارد.

براساس اعلام کانال‌ها قیمت دلار فردایی در بازار آزاد ۴۶ هزار تومان رسیده و این قیمت یک نوع رکورد برای دلار به حساب می‌آید و برخی از کارشناسان می‌گویند روزهای آینده شاهد تاثیر مثبت افزایش قیمت دلار بازار آزاد روی بورس خواهیم بود.

البته همانطور که پیش از این گفته شده بورس تهران از دلار نیمایی تاثیر می‌گیرد و افزایش قیمت دلار نیمایی را می‌توان در صورت مالی این شرکت‌ها دید اما دلار بازار آزاد تاثیری روی معاملات بورس ندارد و تنها به صورت هیجانی وضعیت معاملات را تغییر می‌دهد.

شاخص صعودی می‌شود؟

عظیم ثابت کارشناس بازار سرمایه گفت: زمانی که شاهد شکل‌گیری انتظارات تورمی در اقتصاد کشور هستیم، برخی از بازارها پیشرو می‌شوند که در این راستا بازار طلا و سکه نسبت به این اتفاق سرعت عمل بیشتری برای تغییر قیمت داشتند و در کنار آن بازارهای کالایی هم همسو با انتظارات تورمی در حرکت خواهند بود.

وی اظهار داشت: بازار سرمایه طی ۲ سال گذشته روند فرسایشی طولانی مدتی را تجربه کرد و شاخص بورس از نیمه دوم سال ۹۹ دیگر نتوانست نظر سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند، با توجه به چنین اتفاقی اکنون این بازار نسبت به سایر بازارها از پتانسیل بیشتری برای رشد برخوردار است. ارزیابی سایر بازارها نشان‌هنده آن است که بازدهی بورس نسبت به سایر بازارها در چند وقت گذشته بسیار کمتر بوده و حدود ۱۴ درصد بازدهی را در اختیار سهامداران قرار داد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: برخی از اتفاقات مانند افزایش قیمت ارز باعث شد تا بازار سهام در وضعیت بهتری قرار بگیرد، اما اخباری مبنی بر دخالت شورای رقابت در عرضه خودرو به بورس کالا روند بورس را تغییر داد و باعث ایجاد نوسان و افت و خیزهایی در این بازار شد.

وی اظهار داشت: قرار گرفتن این اتفاقات در کنار یکدیگر باعث شد تا بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها عقب بماند و سرمایه‌هایی که تا قبل از آن وارد صندوق با درآمد ثابت شده بودند نقد و به سمت بازار سهام سوق پیدا کنند که این امر باعث افزایش ارزش معاملات بازار شد.

ثابت معتقد است؛ این اتفاق باعث شد که تا حدودی از ضرر و زیان‌های سال‌های گذشته سرمایه‌گذاران در این بازار جبران شود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: مساله مورد اعتماد فعالان بازار این است که باید در کنار ثبات قوانین و مقررات در بازار، شاهد یک سود مطمئن و نیز اعتماد به سرمایه‌گذاری در این بازار باشیم که این امر نیازمند امینت سرمایه‌گذاری است. بهتر است دولت به همراهی مجلس به دنبال تصویب و ابلاغ قوانینی باشد که شرکت‌های فعال در بازار سرمایه از شمول قیمت‌گذاری دستوری معاف کند، زیرا یکی از چالش‌های عمده در چند سال گذشته که تداوم پیدا کرده است تحمیل قیمت‌گذاری دستوری برای شرکت‌های بورسی است که سودآوری شرکت‌ها را با چالش جدی مواجه کرده است.

وی گفت: بازار سهام بازار کوتاه‌مدتی نیست، هیجان رخ داده در بازار به دلیل عقب ماندگی ایجاد شده در بورس نسبت به سایر بازارها و نیز ذهنیت منفی ایجاد شده در میان سهامداران از این بازار است. بازار سرمایه از جمله بازارهایی است که همیشه در بلندمدت سود خوبی را نصیب سهامداران کرده است؛ بنابراین این بازار در بلندمدت می‌تواند توقع سرمایه‌گذاران را برآورده کند، اما سرمایه‌گذاران نباید در انتظار رشدی پر شتاب از این بازار باشند.

این کارشناس بازار سرمایه روند معاملات بورس را مورد پیش‌بینی قرار داد و اظهار کرد: پیش‌بینی دقیق از کانال شاخص بورس امکان‌پذیر نیست؛ اما این موضوع بستگی به میزان ورود منابع در بازار و نحوه مدیریت این منابع و همکاری دولت و مجلس در تصویب قوانین تاثیرگذار دارد. در مجموع بازار سرمایه با توجه به عقب ماندگی‌هایی که در طول ۲ سال گذشته تجربه کرده است، در صورت ثبات اقتصادی و مدیریت انتظارات تورمی بازدهی معقولی را در اختیار سهامداران قرار خواهد داد.

بازار از دریچه معاملات

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات اولین روز کاری هفته یعنی یکشنبه، ۲۳ بهمن‌ماه با ۱۲ هزار و ۱۱۰ واحد کاهش در ارتفاع یک میلیون و ۵۴۵ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن با چهار هزار و ۷۱۴ واحد کاهش به ۴۸۰ هزار و ۸۵۱ واحد و شاخص قیمت با ۲ هزار و ۷۹۹ واحد افت به ۲۸۵ هزار و ۵۰۱ واحد رسید.

روز گذشته در معاملات بورس تهران، بیش از ۶ میلیارد و ۳۵ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۴ هزار و ۹۳۸ میلیارد ریال معامله شد. همچنین معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۱۶۱ واحد، ذوب آهن اصفهان (ذوب) با ۱۲۵ واحد، بیمه البرز (البرز) با ۷۳ واحد، سیمان اصفهان (سصفها) با ۶۶ واحد، فولاد خوزستان (فخوز) با ۶۱ واحد و معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۵۴ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با یک هزار و ۷۲۹ واحد، پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۹۱۶ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۸۶۹ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۵۱۶ واحد و شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ۴۸۹ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شد.

بر پایه این گزارش، دیروز نماد سیمان اردستان (اردستان)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، پالایش نفت تهران (شتران)، ذوب آهن اصفهان (ذوب)، پالایش نفت اصفهان (شپنا) و فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.

گروه فلزات اساسی هم در معاملات دیروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۴۹۹ میلیون و ۹۷۸ هزار برگه سهم به ارزش ۲ هزار و ۴۳۴ میلیارد ریال دادوستد شد.

شاخص فرابورس نیز روز اخیر بیش از ۱۸۲ واحد کاهش داشت و به ۲۰ هزار و ۹۶ واحد رسید. در این بازار بیش از چهار میلیارد و ۲۷۱ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات روزاخیر فرابورس بیش از ۲۳۰ هزار و ۷۰۹ نوبت بود.

پویا زرکان آق دره (فزر)، حمل و نقل گهر ترابر سیرجان (حگهر)، توسعه مولد نیروگاهی جهرم (بجهرم)، سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، سرمایه‌گذاری مس سرچشمه (سرچشمه) و اعتباری ملل (وملل) تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند.

همچنین پلیمر آریاساسول (آریا)، بیمه پاسارگاد (بپاس)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، بانک دی (دی)، بهمن دیزل (خدیزل)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس) و بیمه کوثر (کوثر) با تاثیر منفی بر این شاخص همراه بودند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....