تاریخ انتشار : شنبه 20 اسفند 1401 - 12:54
کد خبر : 118292

سیب و پرتقال نوروز گران می شود؟

سیب و پرتقال نوروز گران می شود؟

هرچند امسال برای تامین میوه نوروز از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده شده اما به گفته فعالان صنف بار تنظیم بازار کمتر از سالهای قبل در اختیار بارفروشان قرار گرفته که میتواند گرانی سیب و پرتقال را رقم بزند.  با نزدیک شدن به ایام عید نوروز بحث توزیع میوه شب عید که غالبا شامل پرتقال

هرچند امسال برای تامین میوه نوروز از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده شده اما به گفته فعالان صنف بار تنظیم بازار کمتر از سالهای قبل در اختیار بارفروشان قرار گرفته که میتواند گرانی سیب و پرتقال را رقم بزند.

 با نزدیک شدن به ایام عید نوروز بحث توزیع میوه شب عید که غالبا شامل پرتقال و سیب می شود مطرح است و این در شرایطی است که امسال اولین سالی است که اختیارات کلیه امور بخش به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده است. از سوی دیگر به گفته بخش دولتی برای تنظیم بازار شب عید از ظرفیت های بخش خصوصی از جمله سازمان تعاون روستایی، اتحادیه بنکداران و اتحادیه باغداران کشور امسال استفاده خواهد شد و حال باید دید این ارگانها و سازمان های دولتی و خصوصی می توانند آنگونه که شایسته است اقلام پرمصرف در ایام نوروز را به میزان کافی و با قیمتی مناسب تامین کنند یا خیر.

مرکبات به اندازه کافی در بازار موجود است

به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار  ،  اسداله کارگر گلشن آبادی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی تهران در خصوص تامین میوه بازار عید می گوید: طبق سنوات گذشته امسال هم توسط بخش خصوصی تمهیداتی برای تامین میوه شب عید انجام شده است. با این وجود همانطور که می دانید برخلاف سالهای گذشته که وزارت صنعت، معدن و تجارت این وظیفه را به عهده داشت امسال به سازمان تعاون روستایی و جهاد کشاورزی محول شده است که خوشبختانه تعاملی هم با اتحادیه بارفروشان داشتند تا تامین میوه پایان سال را انجام دهند.

کارگر گلشن آبادی افزود: ما نیز از طریق اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی تهران در بخش مویرگی سطح شهر آمادگی خود را اعلام کرده ایم که به صورت مویرگی میوه های تنظیم بازار را تزریق کنیم و در دسترسی مصرف کننده ها قرار بدهیم.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی تهران: در بحث تامین مرکبات تا به امروز مشکلی نداشته ایم چون امسال آفات و بیماری کم بوده با این وجود قیمت سیب نسبت به مرکبات در بازار گرانتر است

وی در پاسخ به این سوال که امسال از نظر موجودی میوه و تره بار در بازار نسبت به سال قبل وضعیت چگونه است، گفت: تا الان خوشبختانه هیچ مشکلی نداشتیم چون در ابتدای سال آفت و باران زدگی نداشتیم و لذا به صورت خاص در مورد مرکبات اصلا مشکل نداریم. فقط در مورد میوه سیب درختی مشکل داریم از این جهت که قیمت این میوه نسبت به مرکبات دیگر گرانتر است چرا که به اصطلاح امسال تولید کمتر بوده و قیمت بالاتر از بقیه موارد است.

این فعال بخش همچنین در خصوص نوسان قیمتی میوه و تره بار در سال جاری نسبت به سال قبل نیز گفت: اگر بخواهیم با دیگر کالاها مقایسه کنیم مخصوصا در مرکبات نوسان قیمت نداشته ایم و حتی نسبت به ۵ سال قبل هم در این حوزه نوسانات کمتر بوده است. اما به هر حال به طور کلی در کالاهای مصرفی این صنف نوسان قیمت را داشته ایم با این وجود اگر در نیمه دوم سال که افزایش قیمت ها به واسطه حذف ارز دولتی رخ داد اتفاق نمی افتاد شاید کالاهای ما الان قیمت مشابه سال قبل عرضه می شد.

با نوسانات نرخ ارز میوه های وارداتی کماکان نوسان قیمت دارد

بر اساس این گزارش در حوزه میوه جات برخی محصولات وارداتی است و لذا نوسان قیمت ارز تاثیری مستقیم بر قیمت آنها در بازار داخل دارد. کارگر گلشن آبادی در خصوص آخرین قیمت میوه های وارداتی در بازار نیز می گوید: همانطور که می دانید چهار کالای ما از جمله موز و آناناس وارداتی و وابسته به قیمت ارز است و نوسانات ارزی هم بالا است در نتیجه نوسان قیمت این محصولات هم در بازار زیاد رخ می دهد.

کارگر گلشن آبادی در خصوص وضعیت بازار در سومین هفته از اسفند ماه نیز اظهار داشت: فعلا رکود حاکم است به لحاظ اینکه مردم در چنین شرایطی مشغول تامین دیگر کالاها هستند و نهایت در چند روز پایانی سال، بازار میوه داغ می شود و رونق می گیرد.

افزایش چشمگیر قیمت پرتقال طی یک ماه اخیر

از سوی دیگر اسماعیل کنشلی رئیس اتحادیه بارفروشان شهرستان پاکدشت نیز بازار را راکد می داند و  در خصوص شرایط فعلی حاکم بر بازار می گوید: قیمت ها بسیار بالا است و مشتریان به دلیل بالا بودن از بسیاری از اقلام مصرفی کمتر استفاده می کنند.

کنشلی با اشاره به افزایش قیمتها در مورد برخی محصولات گفت: به عنوان مثال الان قیمت پیاز و سیب زمینی بسیار بالا است و حتی قیمت پیاز بندری در بازار تا ۳۵ هزار تومان هم بالا رفت و مجددا کمی کاهش یافت.

رئیس اتحادیه بارفروشان شهرستان پاکدشت: شنیده ها حاکی است متولیان ذخیره سازی خوبی برای بازار عید انجام نداده اند به همین دلیل میوه تنظیم بازاری بسیار کمی به ما تحویل داده شده تا بین اعضای خود توزیع کنیم و این امر قطعا باعث گرانی پرتقال و سیب در ایام عید خواهد شد

رئیس اتحادیه بارفروشان شهرستان پاکدشت در خصوص وضعیت تزریق سیب و پرتقال نیز برای ایام عید اظهار داشت: در مورد میوه پرتقال شاهد هستیم که طی ۲۰ روز اخیر تا ۷۰درصد هم افزایش قیمت داشته ایم و اگرچه از دلیل این افزایش قیمت چندان اطلاع ندارم اما گفته می شود به دلیل صادرات این محصول قیمت ها در داخل بالا رفته است. از سوی دیگر الان بازار شب عید آنطور که انتظار داریم نیست و مردم اصولا با این قیمت ها توان خرید ندارند.

کنشلی خاطر نشان کرد: از همه مهمتر اینکه اگرچه الان بارهای تنظیم بازار هم به ما داده اند اما به میزان کم تحویل داده اند؛ یعنی در حالی که در سال قبل حدود ۲۱۵ تن پرتقال و ۱۲۰ تن سیب توزیع می کردیم امسال فقط ۲۳ تن سیب و ۲۳ تن پرتقال به ما داده اند تا برای پوشش دادن ۷۰۰هزار نفر جمعیت در شهرستان، بین اعضای خود توزیع کنیم! لذا حتی اگر با قطره چکان هم بخواهیم به مردم این دو قلم میوه تنظیم بازار را بدهیم باز هم جواب نمی دهد و این امر قطعا باعث می شود قیمت پرتقال و سیب در ایام عید گران شود.

رئیس اتحادیه بارفروشان شهرستان پاکدشت در پاسخ به این سوال که علت اینکه بار کم تحویل اتحادیه داده اند چیست گفت: بر اساس آنچه ما شنیده ایم ذخیره سازی دستگاه ها مربوطه کم بوده است و اینطور که وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده کلا ۳۰۰ تن برای استان تهران بار (پرتقال و سیب) در نظر گرفته اند. در حالی که برای شهرستان پاکدشت این میزان باید تخصیص داده شود لذا به نظر می رسد ذخیره کم است.

وی با اشاره به دیگر مسائل پیرامون این صنف افزود: از اساسی ترین مشکلاتی که با آن سروکار داریم بحث دارایی است؛ یعنی هر واحدی که بار می فروشد طبق کارت‌خوان ۲۰ تا ۳۰ درصد باید مالیات پرداخت کند که اصلا در توان صنف ما و کاسب ها نیست.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....