تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1402 - 6:55
کد خبر : 145129

‍ سفرنامه ماوراء النهر (قسمت چهار. کاخ سفید)

‍ سفرنامه ماوراء النهر  (قسمت چهار. کاخ سفید)

روز دوم را با دیدن کاخ دیکتاتور سابق شروع کردیم که” آک سارای” یا سرای سفید نامیده می شود و هم نام با کاخ تیمور در نزدیکی سمرقند است. کاخ در وسط یک باغ بزرگ با درختان شاه بلوط و… قرار گرفته و مجسمه بزرگی از اسلام کریموف آخرین رییس حزب کمونیست ازبکستان قبل از

روز دوم را با دیدن کاخ دیکتاتور سابق شروع کردیم که” آک سارای” یا سرای سفید نامیده می شود و هم نام با کاخ تیمور در نزدیکی سمرقند است.
کاخ در وسط یک باغ بزرگ با درختان شاه بلوط و… قرار گرفته و مجسمه بزرگی از اسلام کریموف آخرین رییس حزب کمونیست ازبکستان قبل از استقلال در آن قرار دارد.
اسلام کریموف با فروپاشی شوروی، نام حزب کمونیست را به حزب دموکراتیک خلق تغییر داد و در یک انتخابات نمایشی اولین رییس جمهور ازبکستان شد و همان سیاستهای دوران سیاه کمونیست را ادامه داد.
دوران ریاست او با سرکوب مخالفان ، بستن مرزها و تحدید آزادی های مذهبی همراه بود و صدها نفر از تظاهرات کنندگان را در یک روز در شهر اندیجان کشت.
او دو دختر به نام های لاله و گلناره دارد. گلناره که با نام هنری گوگوشا خوانندگی هم کرده است به خاطر فساد مالی تحت تعقیب است.
اسلام کریموف بیش از ربع قرن و تا پایان عمرش رییس جمهور بود. گرچه امروز سیاست های او در ازبکستان کمرنگ شده است ولی هنوز حکومت ، او را به عنوان یک قهرمان معرفی می کند.
ورود به داخل ساختمان کاخ ممنوع بود ولی دولت یک موزه در کنار آن برای تقدیر از او ساخته است.
تنها بازدید کننده موزه ما بودیم و کارکنان آن از دیدن ما خیلی ذوق کردند.یک راهنمای انگلیسی زبان به صورت رایگان قسمت های مختلف موزه را برای ما شرح داد و درپایان با ما عکس گرفتند و چند یادگاری به ما دادند.
بعد از دیدن کاخ، به موزه تاریخ ازبکستان رفتیم که آثاری از دوران پیش از تاریخ ، آثار زرتشتی و تندیس های بودا تا دوران تیمور و نشریات اوایل قرن بیستم درآن نگهداری می شود.
بعد از دیدن موزه تاریخ، فرصتی بود تا چرخی در قسمت جدید شهر بزنیم که بیشتر توسط روسها توسعه یافته است.
میدان اصلی شهر، امیر تیمور نام دارد. در این میدان زمانی مجسمه استالین و بعد مجسمه مارکس قرار داشت. بعد از استقلال، تندیس تیمور جایگزین مجسمه مارکس شد.
بعد از توقف کوتاهی در میدان امیر تیمور تاشکند به ایستگاه راه آهن رفتیم تا با یک قطار شبانه به شهر تاریخی خیوه در منطقه خوارزم برویم.
در قطار با خانمی اهل سمرقند به نام محبت خانم آشنا شدیم.محبت خانم با آن که تا به حال به ایران نیامده بود، با لهجه زیبای فارسی سمرقندی اش درباره علاقه خود و همسرش به ایران و زبان فارسی تعریف کرد و گفت در قلبم خود را ایرانی می دانم و ملیت ازبکستانی فقط یک نوشته در مدارک شناسایی است.

سفرنامه را به صورت تصویری هم می توانید در هایلایت ازبکستان در اینستاگرام من دنبال کنید.
https://instagram.com/shafiei_motahar

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....