تاریخ انتشار : یکشنبه 4 اردیبهشت 1401 - 19:09
کد خبر : 85546

سرنوشت بازارها بعد از انتخابات فرانسه

سرنوشت بازارها بعد از انتخابات فرانسه

از صبح امروز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه آغاز شده است. آمارهای وزارت کشور فرانسه نشان داد که میزان مشارکت رای دهندگان در دور دوم نسبت به دور اول کمی بهبود یافته با این حال همچنان در سطح پایینی قرار دارد. از این رو نگرانی‌ها از پیروزی لوپن در این انتخابات و قدرت

از صبح امروز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه آغاز شده است. آمارهای وزارت کشور فرانسه نشان داد که میزان مشارکت رای دهندگان در دور دوم نسبت به دور اول کمی بهبود یافته با این حال همچنان در سطح پایینی قرار دارد. از این رو نگرانی‌ها از پیروزی لوپن در این انتخابات و قدرت گرفتن یک سیاستمدار پوپولیست دیگر در جهان افزایش یافته است؛ موضوعی که می‌تواند تاثیراتی گسترده و فراتر از مرزهای فرانسه داشته باشد. این موضوع را تجربه پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا نشان داد که تاثیر آن در ایران کشوری با هزاران کیلومتر فاصله از آمریکا دیده شد.

در این میان اما این تحولات می‌تواند بازارهای جهانی را نیز با تغییرات گسترده‌ای مواجه کند. گفته می‌شود که در صورت شکست مکرون در انتخابات امروز باید منتظر ریزش بازارها در معاملات فردا به عنوان اولین روز معاملاتی هفته باشیم. چراکه پیروزی لوپن می‌تواند در ابعادی به بزرگی پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ و همچنین رای عمومی مردم به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بر بازارها تاثیر بگذارد.

در این خصوص چهار بانک بین‌المللی به پیش‌بینی دست زده‌اند. به طور خلاصه کارشناسان بر این باورند که پیروزی لوپن اروپا و جهان را در وضعیت بی‌ثبات‌تر و غیرقابل پیش‌بینی‌تری قرار خواهد داد و این می‌تواند ب رکود در بازارها منجر شود و افت بازار سهام منجر شود. اما پیروزی مکرون در مقابل نمی‌تواند چندان به رشد آنها کمکی کند.

میزان مشارکت پایین در انتخابات فرانسه و ریسک مکرون

میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در ظهر روز یکشنبه ۲۶٫۴۱ درصد برآورد شده است. این مقدار کمتر از میزان مشارکت ۲۸٫۲۳ درصدی در انتخابات ۲۰۱۷ این کشور بوده است. با این حال همزمان میزان مشارکت در این دور بیشتر از دور اول سال ۲۰۲۲ که دو هفته پیش برگزار شد، بوده است. میزان مشارکت در دور اول به ۲۵٫۴۸ درصد رسید. همچنین مشارکت اندکی بالاتر از انتخابات این کشور در سال ۲۰۰۲ بوده که رکورد کمترین میزان مشارکت را ثبت کرده بود. در سال ۲۰۰۲ میزان مشارکت به ۲۶٫۲ درصد رسیده بود.

نتایج انتخابات امروز ممکن است به میزان مشارکت رای دهندگان بستگی داشته باشد. این تصور که ماکرون برنده اجتناب‌ناپذیر انتخابات است می‌تواند مانع از مشارکت مردم شود. نزدیک به ۴۹ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات امروز هستند.

نتایج اولیه دور دوم انتخابات فرانسه بعد از پایان یافتن فرصت رای‌گیری یعنی ساعت ۸ به وقت محلی و ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه به وقت تهران اعلام خواهد شد.

 

بازارها بعد از اعلام نتایج انتخابات فرانسه

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ،   در این میان چهار موسسه گلدمن ساکس، سیتی‌گروپ، سوسیته جنرال و آی‌ان‌جی اکونومیست به پیش‌بینی بازارها بعد از اعلام نتایج انتخابات فرانسه پرداخته‌اند.

گلدمن ساکس: این بانک آمریکایی بر این باور است که با احتمال ۹۰ درد ماکرون پیروز انتخابات امروز خواهد بود. گلدمن ساکس برآورد می‌کند که بعد از پیروزی مجدد مکرون نمی‌توان انتظار داشت که بازارها با تحولات زیادی مواجه شوند حتی اگر او قرار باشد سیاست‌های اصلاحی خود در فرانسه را پیاده کند، چراکه بسیاری از این اصلاحات همین حالا در برآورد سرمایه‌گذاران دیده شده است.

اما پیروزی لوپن به اعتقاد این بانک آمریکایی می‌تواند نااطمینانی بسیاری به بازارها تزریق کند، خصوصا اینکه بخش مهمی از قدرت رئیس جمهور در این کشور توسط پارلمان کنترل می‌شود. انتخابات پارلمان فرانسه حدود ۲ ماه بعد برگزار می‌شود و لوپن شانس کمی برای پیروزی یک پارلمان همسو دارد. گلدمن ساکس معتقد است این شرایط به نااطمینانی سرمایه‌گذاران در صورت پیروزی لوپن خواهد افزود.

سیتی گروپ: این بانک وال استریت شانس ماکرون برای پیروزی در انتخابات را بیشتر می‌داند اما این برآورد کمتر از پیش‌بینی گلدمن ساکس و حدود ۶۵ درصد است. در واقع سیتی گروپ بر این باور است که شانس موفقیت لوپن بسیار بیشتر از انتخابات ۲۰۱۷ شده است.

این بانک بر این باور است که پیروزی غافلگیرکننده لوپن احتمالا بازارهای سهام به خصوص بازار سهام فرانسه را با کاهش همراه خواهد کرد و ارزش یورو در برابر دلار را تا حدود ۱٫۰۶۵ کاهش خواهد داد. این در حالی است که پیروزی مکرون نمی‌تواند چندان بازارها را در مسیر افزایشی قرار دهد.

سوسیته جنرال: این بانک فرانسوی نیز معتقد است که شانس پیروزی لوپن با وجود پیروزی مکرون در نظرسنجی‌ها منتفی نیست. سوسیته جنرال می‌نویسد: رقابت بسیار شدید و نزدیک است و عدم اطمینان همچنان بالاست.

در این یاداشت آمده است بازارهای سهام به ویژه بانک‌های منطقه یورو و بازار سهام ایتالیا که هر دو نسبت به تحولات اتحادیه اروپا حساس هستند، بیشترین آسیب را از پیروزی لوپن خواهند دید. این بانک همچنین از ۳۷ سهم فرانسوی با ارزش بازار بیش از ۱ میلیارد یورو نام برد که ممکن است تحت فشار خطرات سیاسی پیرامون ناآرامی‌های اجتماعی، ملی شدن دارایی‌ها و سیاست اتحادیه اروپا قرار گیرند که نام شرکت‌هایی چون ایرفرانس-کی‌ال‌ام، آکور و رنو در آن دیده می‌شد. سوسایته جنرال بر ای باور است که درصورت پیروزی لوپن اوراق قرضه ۱۰ سال با رشد چشم‌گیری همراه خواهد شد در حالی که پیروزی مکرون تاثیر چندانی به همراه نخواهد داشت.

آی‌ان‌جی اکونومیست: پیروزی هر یک از دو کاندید فرانسه را در مسیر سیاسی، اقتصادی و ژئوپلتیکی کاملا متفاوتی قرار می‌دهد. در حالی که پیروزی ماکرون احتمالا منجر به ادغام بیشتر فرانسه در اتحادیه اروپا خواهد شد، پیروزی لوپن در زمانی که اروپا با فشار روسیه مواجه است، برای انسجام اروپا نامطلوب خواهد بود. از جمله اولویت‌های لوپن، خروج فرانسه از فرماندهی یکپارچه ناتو و تلاش برای نزدیکی به مسکو است که یک تفاوت آشکار با موضع گسترده‌تر اتحادیه اروپا دارد. ING گفت: «این تغییر شدید در سیاست‌های خارجی فرانسه احتمالا منجر به واکنش نامطلوب بازارهای مالی و یک مسیر اقتصادی بسیار نامطمئن خواهد شد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....