تاریخ انتشار : سه شنبه 24 آبان 1401 - 20:17
کد خبر : 107486

سرانجام پروژه بهبود کیفیت آب شهر سنندج چه شد؟

سرانجام پروژه بهبود کیفیت آب شهر سنندج چه شد؟

طی سال های اخیر آب شهر سنندج از طعم و بوی مطلوبی برخوردار نبوده ولی این مشکلات با پروژه انتقال آب به این شهر حل خواهد شد.   بنا به گفته مسئولان شرکت توسعه آب نیرو مرحله اول خط انتقال آب از سد آزاد به تصفیه خانه سنندج تا پایان آبان و مرحله دوم آن

طی سال های اخیر آب شهر سنندج از طعم و بوی مطلوبی برخوردار نبوده ولی این مشکلات با پروژه انتقال آب به این شهر حل خواهد شد.

 

بنا به گفته مسئولان شرکت توسعه آب نیرو مرحله اول خط انتقال آب از سد آزاد به تصفیه خانه سنندج تا پایان آبان و مرحله دوم آن تا پایان آذر به بهره برداری خواهد رسید انتقال آبی که با هدف ارتقای کیفیت آب شرب سنندج انجام می‌شود.

بررسی میدانی  حاکی از آن است که آب این شهر بیش از دو سال است که از طعم و بوی مطلوبی برخوردار نیست.

یکی از شهروندان سنندجی به ما گفت: بر اساس ورود پساب‌های شهری و روستایی به سد قشلاق که تامین کننده آب این شهر است کیفیت آب از حالت طبیعی خارج شده و قابل آشامیدن نیست.

به گزارش اقتصاددان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان  ، چند شهروند دیگر به ما گفتند:به سبب نامطلوب بودن آب مجبور هستیم به دامنه کوه و سرچشمه رفته و با دبه از سرچشمه‌ها آب جمع آوری کنیم کاری که بسیار دشوار و زمان بر است.

شمارش معکوس بهبود کیفیت آب سنندج آغاز شد!
برای بررسی بیشتر موضوع به صورت میدانی از یکی از سرچشمه‌های استان کردستان واقع در شهرک وحدت شهرستان سنندج بازدید کردیم که نتیجه این بازدید نیز تاییدی بر سخنان شهروندان سنندجی بود.
شمارش معکوس بهبود کیفیت آب سنندج آغاز شد!

علت اُفت کیفیت آب در سنندج و برنامه‌های وزارت نیرو برای بر طرف شدن این مشکل را از مسئولان مربوطه پیگیری کردیم.

آقای علی اصغری مجری طرح آب رسانی تصفیه خانه سنندج در خصوص پروژه بهبود کیفیت آب سنندج مواردی را بیان کرد.

سوال:پروژه انتقال آب از چه زمان آغاز شد و اکنون چه میزان از پروژه پیش رفته است؟

علی اصغری: این پروژه برای بهبود کیفیت آب سنندج و همچنین تضمین بحث کمیت آن از بهمن ۱۳۹۹ شروع شده است و تاکنون ۹۷ درصد این پروژه پیشرفت داشته است.

در کل اکنون در مرحله تست هستیم که در روز‌های آینده پس از تکمیل تست‌های لازم آب وارد تصفیه خانه خواهد شد و چند روز بعد به دست مردم سنندج خواهد رسید.

سوال:مرحله تست‌ها چه زمان به پایان می‌رسد؟

علی اصغری : مطابق دستور العمل‌های موجود طی کردن هر کدام از مراحل ممکن است یک تا دو روز زمان بر باشد، ولی در روز‌های آینده در مدت کوتاهی مراحل تست تمام و وارد تصفیه خانه خواهد شد و در مجموع حداکثر در یک ماه آینده این اتفاق رخ خواهد داد.

سوال:برای این پروژه چه مقدار هزینه صرف و چقدر اشتغال زایی صورت گرفته است؟

علی اصغری :تا امروز حدود ۷۰۰ نفر شاغل در این پروژه وجود دارد و هزینه کرد این پروژه تا امروز حدود ۸۲۰ میلیارد تومان بوده است.البته که در این میسر پروژه مشکلات فنی زیادی وجود داشته است.

سوال:دقیقا مردم چه زمان شاهد محسوس شرایط آبی خواهند بود؟

علی اصغری :اکنون مخازن را از آب قبلی خالی و در حال شست و شو هستیم تا به محض این که آب وارد مخازن شد کمتر از یک هفته آبی که به دست مردم می‌رسد آب با کیفیت بالا باشد.

شمارش معکوس بهبود کیفیت آب سنندج آغاز شد!
شمارش معکوس بهبود کیفیت آب سنندج آغاز شد!
یکی دیگر از مسئولان مرتبط در خصوص شرایط آبی سنندج نکاتی را بیان کرد.

آقای محقق معاونت اجرایی طرح سد آزاد و انتقال آب گفت: در چندین سال گذشته به سبب رشد جمعیت و همچنین نواحی منفصل شهری و مهاجرت روستایی‌ها به شهر جمعیت افزایش یافته این موضوع سبب شد سد قشلاق که اصلی‌ترین منبع برای آب شرب شهر است از لحاظ کیفی دچار مشکل شود.

او می‌گوید:مشکل کیفی نیز به سبب ورود فاضلاب روستا‌ها که در حوزه آبریز این سد قرار داشته اند بوده است و سبب تغذیه گرا شدن این سد شده بود.

او می‌گوید:در خصوص پروژه انتقال آب و سامانه می‌توان گفت این سامانه برای رفع این مشکلات موجود طراحی شده است، کار کردش این گونه است که آب را با ظرفیت ۱۶۰ میلیون متر مکعب از سد آزاد که در غرب استان است به شرق منتقل کند وظیفه انتقال آب در سال گذشته به این شکل بود که سالانه ۴۰ میلیون متر مکعب آب برای جبران کمی آب شهر از مسیر آب راه طبیعی به سد آزاد منتقل می‌شد.

او گفت:طمع و بوی آب شهر بد بود و مردم از چشمه اطراف برای آب شرب استفاده می‌کنند که این مشکلات با این پروژه حل خواهد شد.

توسعه کشاورزی از دیگر مزایای پروژه انتقال آب سنندج است

او می‌گوید:علاوه بر بهبود شرایط آبی از دیگر اهداف این پروژه می‌توان توسعه کشاورزی ۵ هزار هکتاری از اراضی استان کردستان و تامین نیاز آبی در بخش صنعتی به میزان ۸ میلیون متر مکعب در سال نام برد.

شایان ذکر است طول کلی مسیر پروژه آبرسانی از منابع آبی استان کردستان به شهر سنندج حدود ۶۰ کیلومتر و ارتفاع پمپاژ ۴۸۰ متر است که در این میان ۲۷ کیلومتر از این مسیر با لوله‌های فولادی به قطر‌های ۱۴۰۰ و ۱۲۰۰ میلی‌متر منشعب شده و با بهره برداری از آن سالانه امکان انتقال ۵۷ میلیون متر‌مکعب آب به تصفیه‌خانه آب شهر سنندج برای جمعیتی معادل ۷۰۰ هزار نفر، در افق سال ۱۴۲۵، ایجاد شده است تا مردم از آب شرب با کیفیت و پایدار بهره‌مند شوند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....