تاریخ انتشار : شنبه 1 شهریور 1399 - 9:16
کد خبر : 16163

زیان نیم میلیارد دلاری صنعت توریسم ایران در ۴ ماه!

زیان نیم میلیارد دلاری صنعت توریسم ایران در ۴ ماه!

صنعت توریسم اصلی ترین قربانی همه گیری کرونا است. در چهار ماه اول امسال صنعت توریسم دنیا ۱۹۵ میلیارد دلار از درآمد بالقوه خود را از دست داد و به تعبیر دیگر زیان درآمدی ۱۹۵ میلیار دلاری را متحمل شد. امریکا بزرگترین سهم از این زیان را داشت. اقتصاددان : صنعتی که در جریان بحران

صنعت توریسم اصلی ترین قربانی همه گیری کرونا است. در چهار ماه اول امسال صنعت توریسم دنیا ۱۹۵ میلیارد دلار از درآمد بالقوه خود را از دست داد و به تعبیر دیگر زیان درآمدی ۱۹۵ میلیار دلاری را متحمل شد. امریکا بزرگترین سهم از این زیان را داشت.

اقتصاددان : صنعتی که در جریان بحران کرونا بالاترین آسیب را متحمل شد، صنعت توریسم بود. توقف پروازهای بین المللی، نگرانی از احتمال ابتلا در طول پروازهای داخلی یا در هتل ها و رستوران ها و در نهایت بسته شدن مرزها در اغلب کشورهای صنعتی، همه باعث شد تا هم توریسم بین المللی و هم توریسم داخلی متوقف شود. سفرهای کاری هم به دلیل همه گیری کرونا، توقف فعالیتهای اقتصادی و افت درآمد شرکتهای مختلف هم تقریبا متوقف شد.

طبق گزارش منتشر شده توسط نشریه traveldaily در چهار ماه اول سال جاری زیان درآمدی صنعت توریسم در دنیا برابر با ۱۹۵ میلیارد دلار بود به این معنا که اگر بحران کرونا وجود نداشت، صنعت توریسم در جهان درآمدی ۱۹۵ میلیارد دلاری کسب می کرد.  بیشترین زیان در این بازه زمانی به امریکا اختصاص داشت که برابر با ۳۰.۷ میلیارد دلار بود. این کشور اصلی ترین قربانی صنعت توریسم در دنیا است و بیشترین شما مبتلایان و قربانیان این بحران را دارد. در نتیجه کرونا، شمار زیادی از کسب و کارهای امریکا تعطیل هستند و بسیاری از مردم به دلیل نگرانی از شرایط آینده تمایلی برای مصرف های غیر ضروری ندارند. البته با وجود اینکه  ارزش دلاری این زیان اقتصادی بسیار بالا است ولی سهم کمی در تولید ناخالص داخلی این کشور دارد. آمارها نشان می دهد  میزان  این زیان معادل ۰.۲ درصد تولید ناخالص داخلی کشور است.

 

اروپایی ها هم زیان دیدند
از میان ده کشوری که بالاترین زیان را در درآمد صنعت توریسم خود تجربه کرده اند، پنج کشور در قاره اروپا، سه کشور در آسیا، یک کشور در قاره استرالیا و یکی در امریکای شمالی بود. صنعت توریسم اسپانیا دومین قربانی بحران کرونا  در دنیا بود. این کشور در جریان بحران کرونا بالاترین شمار قربانیان و مبتلایان را داشت و برای دوره ای طولانی تمامی مردم این کشور به خصوص در شهرهای توریستی قرنطینه بودند. حتی در حال حاضر هم بسیاری از شهرهای توریستی این کشور حتی برای سفرهای داخلی تعطیل هستند و به همین دلیل نگرانی های زیادی در مورد تاثیر این بحران در نیمه دوم امسال را ایجاد کرده است.

در چهار ماه اول امسال زیان درآمدی صنعت توریسم دراسپانیا به ۹.۷۴ میلیارد دلار رسید و کشورهای فرانسه، تایلند، آلمان و ایتالیا در جایگاه دوم تا ششم قرار دارند. در ماه ژوین سال جاری ورود توریست به کشور اسپانیا ۹۸ درصد  نسبت به سال قبل کاهش داشته است و این کشور در میان تمامی کشورهای اروپایی بیشترین زیان را تجربه کرده است. اسپانیا از اولین کشورهای اروپایی بود که تصمیم به باز کردن مرزهای خود به روی توریستهای اروپایی گرفت ولی با شروع موج دوم این بیماری در قاره سبز، امید اسپانیا به کسب درآمد در سال جاری و پیش از تولید واکسن در دنیا از بین رفت.

 

قبل از کرونا، فرانسه سالانه ۸۹ میلیون توریست داشت
فرانسه در این رده بندی جایگاه  سوم را دارد. این کشور پیش از همه گیری کرونا، سالانه ۸۹ میلیارد توریست داشت ولی در نتیجه بحران کرونا در فصل اول سال  جاری، زیان درآمدی فرانسه ازصنعت توریسم به ۸.۷۷ میلیارد دلار رسید. زیان ناشی از توقف توریسم در بریتانیا برابر با ۵.۸۱ میلیارد دلار بود.

ترکیه هم در میان کشورهایی قرار دارد که  بسته شدن مرزها آسیب زیادی به اقتصادش وارد کرد. طبق آمارهای رسمی زیان درآمدی صنعت توریسم در چهار ماه اول امسال برابر با ۴.۴۵۳ میلیارد دلار بود که سهم زیادی در اقتصاد کشور داشت. این کشور در رده بندی کشورهایی که بالاترین زیان را از توقف توریسم تجربه کردند، جایگاه سیزده را داشت.  کشورهای هند و چین و مالزی هم در فهرست کشورهایی بودند که در چهار ماه اول امسال بالاترین زیان را از توقف توریسم تجربه کردند. این کشورها در فهرست کشورهای زیان به ترتیب جایگاه یازده، چهارده و بیست را به خود اختصاص دادند.

 

زیان ۵۵۵ میلیون دلاری ایران
طبق این گزارش ایران در چهار ماه اول سال جاری ۵۵۵ میلیون دلار از توقف صنعت توریسم زیان کرده است که ۰.۱۲ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است. از نظر بزرگی زیان درآمدی صنعت توریسم، ایران در میان ۲۰۳ کشور مورد مطالعه جایگاه ۵۹ را دارد. در این رده بندی ایران  وضعیتی شبیه کشورهای کامبوج و کاستا ریکا دارد ولی سهم زیان متحمل شده به اقتصاد این کشور به تولید ناخالص داخلی چشمگیر نیست. زیان درآمدی کاستاریکا برابر با ۴۷۹ میلیون دلار و زیان کامبوج برابر با ۵۷۹ میلیون دلار بود. زیان درآمدی عمان در این بازه زمانی برابر با ۳۵۷ میلیون دلار و زیان درآمدی عراق برابر با ۲۳۸ میلیون دلار بود. ایران به طور متوسط سالانه معادل ۱ درصد تولید ناخالص داخلی خود از صنعت توریسم درآمد دارد. از دیگر کشورهایی که در این بازه چهار ماهه زیان بزرگی متحمل شدند می توان به سوریه اشاره کرد که زیان درآمدی اش برابر با ۲۱۸ میلیون دلار بود و زیان ارمنستان برابر با ۱۴۸ میلیون دلار بود. ع

زیان کشورهای منتخب در ۴ ماه اول امسال در نتیجه توقف توریسم
زیان درآمدی(میلیون دلار) نام کشور رتبه از نظر بزرگی زیان
۳۰۷۰۹ امریکا ۱
۴۸۴۲ چین ۱۱
۴۴۵۳ ترکیه ۱۳
۲۶۱۰ مالزی ۲۰
۲۵۶۴ امارات ۲۲
۲۲۳۸ روسیه ۲۶
۵۵۵ ایران ۵۹
۴۲۲ گرجستان ۶۴
۳۵۷ عمان ۷۴
۲۳۸ عراق ۸۶
۱۴۸ ارمنستان ۹۹

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....