تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 مرداد 1402 - 16:13
کد خبر : 133749

زخم تورم بر جسم بیماران

زخم تورم بر جسم بیماران

با اعلام نرخ تورم تیرماه ۱۴۰۲، از قربانیان این تورم ۲ درصدی رونمایی شد. اقتصاددان: در تیر ۱۴۰۲ تورم ماهانه حدود ۲ درصد برآورد شده که نسبت به خرداد تغییری نکرده است. متوسط سطح عمومی قیمت‌ها در این مقطع نیز در قیاس با موقعیت مشابه خود در سال گذشته رشد ۳۹ درصدی داشته است. این

با اعلام نرخ تورم تیرماه ۱۴۰۲، از قربانیان این تورم ۲ درصدی رونمایی شد.

اقتصاددان: در تیر ۱۴۰۲ تورم ماهانه حدود ۲ درصد برآورد شده که نسبت به خرداد تغییری نکرده است. متوسط سطح عمومی قیمت‌ها در این مقطع نیز در قیاس با موقعیت مشابه خود در سال گذشته رشد ۳۹ درصدی داشته است. این رشد در ادبیات اقتصادی تورم نقطه به نقطه نامیده می‌شود. این شاخص نسبت به ماه قبل ۲ واحد درصد کمتر شده که البته به معنای کاهش قیمت‌ها نیست و صرفا به معنای رشد سطح قیمت‌ها با سرعتی کمتر از قبل است.

از میان گروه‌های کالایی منتشر شده در مرکز آمار، دو گروه «بهداشت و درمان» و «هتل و رستوران» دچار بیشترین تورم ماهانه شده‌اند و بالاترین رشد قیمت را در مقایسه با موقعیت مشابه خود در سال گذشته داشته‌اند. در مقابل نیز، تورم بخش ارتباطات و حمل و نقل کمترین میزان را در این مقطع زمانی ثبت کرده‌اند.

تورم سبد غذایی خانوارها در تیر ۱۴۰۲

خوارکی‌ها از مهمترین سبدهای مصرفی خانوارها در دهک‌های پایین‌تر محسوب می‌شوند. داده‌ها نشان می‌دهد اولین ماه تابستانی سال جاری، تورم ماهانه این بخش در کل کشور برابر با ۱٫۱ درصد بوده است. مقایسه نقطه به نقطه این آمار نیز نشان می‌دهد سطح عمومی قیمت خوراکی ها در این مقطع حدودا ۳۷ درصد بیشتر از تیر ۱۴۰۱ شده است.

بررسی جزئی‌تر آمار نیز نشان می‌دهد از میان اقلام خوراکی گوشت و میوه به ترتیب با نرخ تورم ۷۸ و ۵۲ درصد، رکورددار تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها در تیر ۱۴۰۲ شدند.

زخم تورم بر جسم بیماران

ارزیابی رشد قیمت مسکن و لوازم منزل

در بخش «مسکن و آب و برق و گاز» نیز تورم ماهانه ۲٫۲ درصد به ثبت رسیده است. قیمت‌های این گروه کالایی در تیر امسال بالغ بر ۳۷ درصد نسبت به تیر ۱۴۰۱ رشد کرده که عمده این افزایش طبق برآوردهای مرکز آمار از ناحیه اجاره بوده است.

زخم تورم بر جسم بیماران

همچنین در تیر امسال هزینه مبلمان و لوازم خانگی و هزینه‌های نگهداری آن‌ها به طور متوسط ۳٫۲ درصد نسبت به خرداد رشد کرده و تورم سالانه و نقطه به نقطه ۳۸ درصد را رقم زده است.

اصلی‌ترین قربانیان تورم تیر

بررسی کلی‌تر آمار در بین ۱۲ گروه کالایی منتشر شده از سوی مرکز آمار نشان می‌دهد گروه «بهداشت و درمان» و گروه «هتل و رستوران» با ۴٫۹ درصد متحمل بیشترین تورم ماهانه شده‌اند. بهداشت و درمان که یکی از ضروری‌ترین هزینه‌های رفاهی خانوار محسوب می‌شود، نسبت به سال گذشته دچار ۴۹ درصد افزایش قیمت شده است.

گروه «هتل و رستوران» نیز بالاترین تورم نقطه به نقطه را با نرخ تقریبا ۶۰٫۵ درصد در بین گروه‌های کالایی مهم تجربه کرده است. رشد این بخش می‌تواند یکی از مهمترین تبعات ماندگار رشد قیمت خوراکی‌ها باشد. رشد بخش هتل و رستوران از جمله بخش‌هایی بود که در اثر رشد قیمت خوراکی‌ها در سال گذشته (پس از حذف ارز ترجیحی) دستخوش جهش جدی شده است. آمارها نشان می‌دهد رشد قیمت‌ها از این بخش هنوز تخلیه نشده و در سطح بالایی قرار دارد.

در ادامه بررسی تورم نقطه به نقطه در سایر گروه‌های کالایی نیز نشان می دهد این شاخص در گروه دخانیات ۴۱٫۷ درصد، پوشاک و کفش ۴۸٫۶ درصد، حمل و نقل ۴۵٫۳ درصد، ارتباطات ۱۹٫۸ درصد، تفریح و فرهنگ ۴۴٫۴، آموزش ۳۳٫۳ درصد و متفرقه ۴۰٫۳ درصد به ثبت رسیده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....