تاریخ انتشار : یکشنبه 1 بهمن 1402 - 21:23
کد خبر : 154894

ریسک رانتی امتیازات خاص برای واردات خودرو

رونمایی ویژه از خودروهای وارداتی در بهمن‌ماه

رونمایی ویژه از خودروهای وارداتی در بهمن‌ماه

رییس سارمان توسعه تجارت از واگذاری خودروهای وارداتی به متقاضیان خاص در بهمن ۱۴۰۲ خبر داد. اقتصاددان: جانبازانی که از بنیاد شهید معرفی نامه دارند، با توجه به درصد جانبازی می تواند در بهمن امسال به سامانه مراجعه کرده و نسبت به خریداری خودروی وارداتی مورد نظر خود اقدام کنند. براساس اعلام معاون وزیر صمت

رییس سارمان توسعه تجارت از واگذاری خودروهای وارداتی به متقاضیان خاص در بهمن ۱۴۰۲ خبر داد.

اقتصاددان: جانبازانی که از بنیاد شهید معرفی نامه دارند، با توجه به درصد جانبازی می تواند در بهمن امسال به سامانه مراجعه کرده و نسبت به خریداری خودروی وارداتی مورد نظر خود اقدام کنند.

براساس اعلام معاون وزیر صمت این اتفاق برای تمامی جانباران در بهمن ۱۴۰۲ نهایی خواهد شد.

آن طور که رییس سازمان توسعه تجارت گفت جانباران واجد شرایط در سه سطح جانباران ویژه و بالای ۷۰ درصد، جانباران غیر ویژه با درصد جانباران ۷۰ درصد و جانباران با درصد جانباری ۵۰ درصد تا ۶۹ درصد می توانند در برنامه زمان بندی که اعلام خواهد شد وارد سامانه شده و خودروی مورد نظر خود را انتخاب کنند.

نکته قابل توجه این است که جانباران ویژه و بالای ۷۰ درصد می توانند خودروهایی را انتخاب کنند که سقف قیمتی آنها ۳۵ هزار یورو است. جانباران غیر ویژه با درصد جانبازی ۷۰ درصد می توانند خودروهایی وارداتی را انتخاب کنند که سقف قیمت آنها ۳۰ هزار یورو است و در نهایت محصولات برندهای جهانی خودروساز با سقف قیمتی ۲۵ هزار یورویی در دسترس جانبازان ۵۰ درصد تا ۶۹ درصد قرار دارد.

مهدی ضیغمی گفت ابتدا جانباران ویژه و بالای ۷۰ درصد می توانند با ورود به سامانه یکپارچه خودروی مورد نظر خود را انتخاب کنند.

معاون وزیر صمت گفت جانباران اولویت دوم و سوم هم به ترتیب با توجه به برنامه زمانبندی وارد سامانه یکپارچه خواهند شد.

ایده وزارت صمت برای عرضه خودروهای وارداتی به جانباران در سال های گذشته هم وجود داشته اما سوال اینجاست که آیا جانباران شرایط مالی مناسب برای خریداری خودروهای وارداتی عرضه شده را دارند؟

پیش بینی می شود این اقدام وزارت صمت سبب شود تا واسطه به سراغ جانبازان واجد شرایط که منابع مالی کافی برای خرید خودروهای عرضه شده را ندارند، رفته و از امتیاز آنها استفاده کرده و با پرداخت مبالغ ناچیز امتیاز آنها را خریداری کنند.

بنابراین با توجه به محدودیت های موجود در سقف قیمتی برای خودروهای وارداتی متقاضیان عادی و عطش بازار خودرو به خودروهای بالای ۲۰ هزار یورویی واسطه ها از این مسیر سودهای کلانی را به حساب خود واریز می کنند.

ببه نظر می رسد بهتر بود سیاست گذار به جای واگذاری خودروهای بالای سقف تعیین شده برای متقاضیان عادی، امکان خرید خودروهای وارداتی به صورت اقساطی را فراهم می کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....