تاریخ انتشار : سه شنبه 27 مهر 1400 - 12:39
کد خبر : 64057

رهگیری قابل اطمینان محصولات کشاورزی

رهگیری قابل اطمینان محصولات کشاورزی

 عدم نیاز به واسطه گران با بلاک چین همانطور که فناوری بلاک چین علاوه بر تمرکززدایی به ایجاد شفافیت و امنیت داده کمک می کند؛ از این رو می تواند در بخش کشاورزی برای ردیابی محصولات و اطمینان مصرف کنندگان از روند تولید محصولات به کار رود. براساس گزارشی که در «یور استوری» منتشر شده

 عدم نیاز به واسطه گران با بلاک چین

همانطور که فناوری بلاک چین علاوه بر تمرکززدایی به ایجاد شفافیت و امنیت داده کمک می کند؛ از این رو می تواند در بخش کشاورزی برای ردیابی محصولات و اطمینان مصرف کنندگان از روند تولید محصولات به کار رود.

براساس گزارشی که در «یور استوری» منتشر شده به مزایای استفاده از بلاک چین در بخش کشاورزی پرداخته است: طبق اعلام بنیاد ارزش ویژه برند هند (IBEF)، با توجه به اینکه هند عمدتا دارای اقتصاد کشاورزی است و کشاورزی منبع اصلی معیشت تقریباً ۵۸ درصد از مردم این کشور است. از این رو به عنوان یکی از بزرگترین حوره های اشتغال در این کشور به شمار می رود.

با این حال، بر خلاف سایر صنایع، صنعت کشاورزی نسبت به استفاده از فناوری بسیار کند عمل کرده است، اگرچه در سال های اخیر بازیکنان حوزه فناوری کشاورزی راه حل های مبتنی بر فناوری را برای افزایش عملکرد، بهبود کیفیت زندگی کشاورزان و تقویت کشاورزی در هند معرفی کرده اند. از طرفی همه گیری جهانی کووید -۱۹ ویرانگر بود زیرا زنجیره های تأمین مواد غذایی در سراسر جهان به دلیل محدودیت های حرکتی و نگرانی های ایمنی مختل شد.

علاوه بر این، بحران مذکور باعث شد تا نیاز به فناوری های پیشرفته در این بخش برای افزایش انعطاف پذیری زنجیره های تأمین مواد غذایی، علاوه بر افزایش بهره وری در تولید و توزیع محصولات زراعی هر چه بیشتر برجسته کند. در این میان یکی از فناوری های کلیدی که می تواند کشاورزی را در هند تقویت کند بلاک چین است.

بلاک چین تنها راهی است که می توان با معماری بازار توزیع شده قابلیت رهگیری قابل اطمینان را به محصولات کشاورزی ارایه دهد

بلاک چین در کشاورزی
به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار ، کشاورزی شامل بخشهای مختلف از جمله بذر، تغذیه محصول، حفاظت از محصول، تجهیزات کشاورزی، اعتبار، انبار، تدارکات حمل و نقل، پردازش مواد غذایی، نگهداری مواد غذایی و غیره است. در حالی که غذا در سفر خود از مزرعه تا سفره از کانال عوامل مختلف عبور می کند، در عین حال که امروزه مصرف کنندگان می خواهند بدانند چه می خورند. همچنین، با طولانی شدن زنجیره های تأمین، هر مصرف کننده نگران منشا و سفر محصولات شده اند. این در حالی است که بلاک چین تنها راهی است که می توان با معماری بازار توزیع شده قابلیت رهگیری قابل اطمینان را به محصولات کشاورزی   ارایه دهد.

جمع آوری و پردازش داده ها
عوامل فناوری کشاورزی دستگاه ها و حسگرهای اینترنت اشیا را وارد می کنند و از فناوری بلاک چین می توان برای تجمیع اطلاعات در جنبه های مختلف استفاده کنند – به طوری که کیفیت بذر، ردیابی محصولات زراعی و سفر محصولات پس از خروج از مزرعه تا فروش آنها بازار را امکان پذیر می کند.

فناوری بلاک چین علاوه بر افزایش شفافیت در زنجیره تامین مواد غذایی می تواند با جلوگیری از تولید و توزیع نامطمئن محصولاتی که زندگی کشاورزان را تضعیف می کند، امنیت را افزایش دهد. از دیدگاه مصرف کنندگان، جمع آوری داده های بلاک چین به مصرف کنندگان اجازه می دهد تا تصمیمات آگاهانه بگیرند و حتی ممکن است آنها را قادر سازد تا در بهبود معیشت کشاورزان کوچک که اغلب به غذا و امنیت پولی نیاز دارند مشارکت کنند.

فناوری بلاک چین به افزودن متا اطلاعات برای غنی سازی داده ها و ساختار موثر کمک می کند. اجرای تطبیق را یکپارچه تر کرد. انطباق داده ها تضمین می کند که داده های جمع آوری شده محافظت شده و به اقدامات امنیتی پایبند باشد

پس از جمع آوری داده ها، قبل از ذخیره شدن، داده ها باید ساختار یافته و قابل درک باشد. فناوری بلاک چین به افزودن متا اطلاعات برای غنی سازی داده ها و ساختار موثر کمک می کند. اجرای تطبیق را یکپارچه تر کرد. انطباق داده ها تضمین می کند که داده های جمع آوری شده محافظت شده و به اقدامات امنیتی پایبند باشد.

شفافیت و قابل اطمینان بودن
با استفاده از فناوری بلاک چین، نیاز به واسطه در بخش کشاورزی برطرف می شود. با کاهش نیاز به یک مرجع مرکزی، بلاک چین به بازیابی و ایجاد اعتماد بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کمک می کند. این موضوع همچنین می تواند به کاهش هزینه های موجود در بازار کمک کند و با عملکرد یکنواخت، مقرون به صرفه تر شود.

با ارائه یک رویکرد قابل اعتماد برای ردیابی تراکنش ها، بلاک چین امنیت را به طور چشمگیری افزایش می دهد و اجازه می دهد تا تنها تراکنش های تأیید شده انجام شوند. شرکت های فناوری کشاورزی از بلاک چین برای ایجاد امکانات مبتنی بر داده استفاده می کنند تا بتوانند کشاورزان را از نظر دیجیتالی هوشمند ترکرده و تا حد زیادی کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....