تاریخ انتشار : جمعه 30 تیر 1402 - 17:42
کد خبر : 133041

رقابت دو نیروی تازه‌نفس در خاورمیانه

رقابت دو نیروی تازه‌نفس در خاورمیانه

سفر نارندرا مودی، نخست وزیر هند به امارات در حالی انجام می‌شود که دو کشور از روابط تجاری و فرهنگی قوی برخوردار هستند و هندی ها ۳۵ درصد از جمعیت ۱۰ میلیونی امارات را تشکیل می‌دهند که بزرگترین جامعه مهاجران هندی در جهان است. اقتصاددان: امارات متحده عربی از مشارکت جامعه هندی در روند توسعه،

سفر نارندرا مودی، نخست وزیر هند به امارات در حالی انجام می‌شود که دو کشور از روابط تجاری و فرهنگی قوی برخوردار هستند و هندی ها ۳۵ درصد از جمعیت ۱۰ میلیونی امارات را تشکیل می‌دهند که بزرگترین جامعه مهاجران هندی در جهان است.

اقتصاددان: امارات متحده عربی از مشارکت جامعه هندی در روند توسعه، ساخت و ساز و توسعه از زمان تأسیس امارات متحده عربی، علاوه بر نقش آن در تقویت روابط فرهنگی و اقتصادی بین دو کشور و مردمان آنها قدردانی می‌کند. او همچنین به نخست وزیر هند، نارندرا مودی، بالاترین جایزه غیرنظامی در امارات متحده عربی را در جریان سفرش به امارات در سال ۲۰۱۹ اعطا کرد.

اکوایران در ادامه نوشت: طبق آنچه در گزارش پایگاه مدرن پالیسی آمده، این دیدار همچنین تشکری از جانب نارندرا مودی، نخست وزیر هند از همتای اماراتی خود، محمد بن راشد آل نهیان، به خاطر الگویی است که نشان می دهد اولین معبد هندو در ابوظبی چگونه خواهد بود. با اختصاص زمینی به مساحت ۲۰۰۰۰ متر مربع توسط امارات متحده عربی برای ساخت بزرگترین معبد هندو در الوثبه ابوظبی. در حین این سفر احتمال سفر دبیرکل اتحادیه جهانی مسلمانان، محمد العیسی به هند و دیدارهای وی با تعدادی از شخصیت های بلندپایه به رهبری نارندرا مودی، نخست وزیر هند، مطرح می شود.

تاکید عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه و همکاری‌های بین المللی امارات متحده عربی، در دیدار با نارندرا مودی، نخست وزیر هند، مبنی بر حمایت امارات از ریاست هند بر گروه ۲۰، به عنوان فرصتی ایده‌آل برای تقویت اقدامات چندجانبه و ایجاد مدلی پایدار برای اصلاحات سازنده و تقویت همکاری های چندجانبه بین المللی در نظر گرفته می‌شود. مشارکت استراتژیک همه جانبه آنها منجر به دستاوردهای توسعه ای بسیاری شده است که از چشم انداز هند و امارات برای دستیابی به رونق اقتصادی پایدار حمایت می کند.

سیاست واقع‌گرایی

رابطه همکاری بین هند و امارات بر اساس سیاست واقع‌گرایی عقلانی است. با توجه به اینکه طرف هندی به دنبال بازارهای جدیدی مانند بازارهای خلیج فارس، آفریقا و امارات است، البته در راس آن، در چارچوب سیاست هند در حرکت بین شرق و غرب. هند در تلاش است تا سیاست خارجی جدیدی را دنبال کند که متکی بر ارتقای فرصت‌های اقتصادی و توسعه در کشورهایی باشد که پیش از این هیچ جای پایی نداشته و تلاش می‌کند فرصت‌هایی را برای همکاری با کشورهای خاورمیانه و آفریقا به ویژه با توجه به رقابت اقتصادی با چین باز کند. در اینجا، نارندرا مودی، نخست وزیر هند، در تلاش است تا رویکرد جدیدی را در سیاست خارجی کشورش اتخاذ کند و این توضیحی است برای سفرهای او بین واشنگتن، قاهره و پاریس و سپس آغاز سفرش به امارات، در تلاش هند برای کشف محافل سیاسی جدید.

ارزش تجارت بین هند و امارات نیز ۵۹ میلیارد دلار است که این کشور نفت‌خیز خلیج فارس را به سومین شریک تجاری بزرگ هند برای سال ۲۰۲۳ پس از چین و ایالات متحده تبدیل می کند. امارات همچنین سومین مقصد صادراتی هند است که صادرات آن در سال جاری نزدیک به ۱۶ میلیارد دلار ثبت شده است. در فوریه ۲۰۲۲، دو طرف قرارداد مشارکت اقتصادی جامع امضا کردند. گندم هند و همچنین سایر صادرات مواد غذایی آن برای امارات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رقابت با چین

سفر نارندرا مودی به امارات نیز دارای ویژگی رقابتی با طرف چینی است، همانطور که اتحاد هند و آمریکا در منطقه هند و اقیانوس آرام در آسیا نیز به گسترش نفوذ چین در خاورمیانه و خلیج فارس به رهبری امارات متحده عربی شده است. واشنگتن تلاش می‌کند از طریق روابط نزدیک خود با دهلی نو، حضور خود را در امارات تضمین کند تا مانع نفوذ چین در آنجا شود، به ویژه پس از تلاش‌های واشنگتن برای خنثی کردن تلاش چین برای ایجاد پایگاه نظامی در امارات، چیزی که لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده در طول سفر خود به خلیج فارس تلاش کرد مانع از آن شود.

بنابراین، اهمیت سفر مودی، نخست وزیر هند، در درجه اول تقویت حضور هند در رقابت با چین است، همچنین این نکته که پس از تقویت روابط اقتصادی چین با امارات در سال‌های اخیر، و تبدیل شدن این کشور به یکی از بزرگترین شرکای تجاری آن در منطقه، نگرانی آمریکا از احتمال حضور گسترده ارتش چین و شرکت تحریم‌شده هواوی در امارات افزایش یافته است. سفر نارندرا مودی به امارات در این برههٔ خاص را می‌توان به عنوان تلاش غیرمستقیم آمریکایی‌ها برای محدود کردن گسترش نفوذ چین به سمت امارات و خلیج فارس در نظر گرفت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....