تاریخ انتشار : شنبه 17 دی 1401 - 21:30
کد خبر : 111204

رسانه ملی و حاشیه هایش

رسانه ملی و حاشیه هایش

صداوسیما در چه مسیری حرکت می‌کند؟ در اذهان برخی افراد هست که برنامه‌ای تحت عنوان «هویت» در سال ۱۳۷۵ از شبکه یک صداوسیما پخش شد. در این برنامه بسیاری از نویسندگان و روشنفکران مورد انتقاد قرار گرفتند و اعترافات تلویزیونی برخی زندانیان که در زندان ضبط شده بود نیز در این برنامه پخش شد. در

صداوسیما در چه مسیری حرکت می‌کند؟ در اذهان برخی افراد هست که برنامه‌ای تحت عنوان «هویت» در سال ۱۳۷۵ از شبکه یک صداوسیما پخش شد.

در این برنامه بسیاری از نویسندگان و روشنفکران مورد انتقاد قرار گرفتند و اعترافات تلویزیونی برخی زندانیان که در زندان ضبط شده بود نیز در این برنامه پخش شد. در آن مقطع علی لاریجانی، رئیس سازمان صداوسیما اظهارداشت که «برنامه «هویت» کار زیردستان او بوده و از آن مطلع نبوده و بعدا با ساخت برنامه چهره‌های ماندگار، تلاش کرده آن خطا را جبران کند.» «چراغ» برنامه دیگری بود که در زمان لاریجانی و ریاست‌جمهوری خاتمی از صداوسیما به نمایش درآمد. در این برنامه تلاش شد دولت خاتمی را به‌دست داشتن در قتل‌های زنجیره‌ای متهم کنند. لاریجانی در انتخابات سال ۸۴ گفته بود از مضامین برنامه چراغ هم اطلاع نداشته است. «ایرنا» در ۳۰ دیماه ۷۷ نوشت: «رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد که بخش‌هایی از برنامه چراغ در جهت خلاف سیاست این سازمان در ایجاد وفاق و عزم ملی و پرهیز از فضای اتهام و سیاسی شدن مساله قتل‌ها بوده است. موضوع قتل‌های منفور و محکوم اخیر، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار و به امنیت ملی کشور مرتبط است، لذا سیاست سازمان تاکید جدی بر ایجاد وفاق و عزم ملی در جهت تعقیب و مجازات مجرمان و پرهیز از فضای اتهام و سیاسی شدن آن بوده و در برنامه‌های مختلف این محورها دنبال شد. لیکن با تاسف عمیق قسمت‌هایی از این برنامه خاص، در جهت خلاف این سیاست سازمان بود و به همین دلیل برخورد با مسئولان مربوطه ضروری است.»

تکلیف رسانه ملی

به گزارش اقتصاددان به نقل از آرمان ملی  ،  اکنون صداوسیما مسیری را طی می‌کند که شاید سال‌ها بعد «پیمان جبلی» به اشتباه بودن بخشی از این مسیر اعتراف کند. علی دایی، چهره مردمی است که اگر اتهامی متوجه او باشد وظیفه دستگاه قضائی است که رسیدگی کند. مهمان شبکه «افق» در جملاتی عجیب درباره علی دایی گفته است: «ایشان قهرمان محسوب نمی‌شود. خدا به ایشان قدبلندی داده و هرکسی سانتری می‌کشید، توپ به‌سر او برخورد می‌کرد و وارد دروازه می‌شد… این افراد قهرمانان ما نیستند! قوه‌قضائیه و نهادهای امنیتی این افراد را ممنوع‌الخروج نکنند تا اینها بروند و کشور کمی تطهیر شود.» یا پیش از آن، امیرحسین ثابتی، مجری برنامه جهان‌آرا در توئیتر خود نوشت: «علی دایی اگر برای مبارزه با جمهوری اسلامی سه روز رستورانش رو تعطیل کرده، چرا از اینکه جمهوری اسلامی رستورانش را پلمپ می‌کنه ناراحته؟ مردباش و تا روز سقوط جمهوری اسلامی کاسبی نکن! اگر واقعا اینقدر سقوط نزدیکه، هزینه بده. اگر هم نیست، بیش از این خودت رو مسخره نکن» اخیر امیرحسین حاجی نصیری، جانباز مدافع حرم در برنامه جهان‌آرا حاضر شد و در موضوع قهرمان ملی مردم صحبت کرد. دقایقی از این برنامه او درباره «علی دایی» جملاتی گفت که با واکنش‌های مختلفی از سوی طیف‌های ورزشی و هنری کشور روبه‌رو شد و به‌درستی کاربران فضای مجازی از اینکه در رسانه ملی تحقیر می‌شود عصبانی بودند. اما سوال اصلی اینجاست که چرا باید مهمان این برنامه در چنین موقعیتی قرار می‌گرفت تا چنین جملاتی را بگوید و در نهایت این اتفاق تلخ برای او می‌افتاد؟ رفتارهای صداوسیما با انتقاداتی همراه است؛ مانند عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده پیشین مجلس که اظهارداشت: «فراری دادن سرمایه‌های اجتماعی تاکنون سیاست اعمالی بود، اما سخنان مهمان برنامه جهان‌آرا در تلویزیون درباره علی دایی و بستن زورخانه روی رسول خادم نشان داد سیاست «اعمالی» بی‌رودربایستی «اعلامی» هم شده است. » علی دایی در واکنش به حملات یک مهمان در برنامه تلویزیونی جهان‌آرا در شبکه افق سیما واکنش نشان داد و در صفحه خود نوشت: «کسی می‌رود که آمده باشد‌، نه کسی که ریشه در این خاک دارد. با درود و سپاس از تمامی هم‌میهنان‌، ورزشکاران و هنرمندان عزیز که در این شرایط سخت و پرفشار از من و خانواده‌ام مثل تمام این سال‌ها حمایت و همراهی نمودید.»

دست جبلی بسته است؟

رسانه ملی مدت‌هاست وجهه مردمی خود را فراموش کرده چنانکه عصرایران چنین نوشت:«اگر کسی اعتقاد ندارد، جمع کند و از ایران برود. برود همانجاهایی که آن رفاه و آن مدل زندگی را دارند.» این جمله یادتان هست؟ اگر فراموش کرده‌اید، به یادتان می‌آورم. این کلمات متعلق به «زینب ابوطالبی» مجری شبکه افق است. چشم در چشم مردم، به آنها گفت که اگر مثل ما نیستید، لطفا بروید. دو سه سال بعد، فرد دیگری در همان شبکه در مورد آدم معروف‌های جامعه گفت: «آنها را نباید ممنوع‌الخروج کرد تا بروند و کشور تطهیر شود.» پیمان جبلی روز جمعه در گفت‌وگویی در مورد سرنوشت سریال‌هایی که بازیگران آن با اعتراضات اخیر همراهی کردند، اظهارداشت: «متناسب با نوع شخصیت، موضع‌گیری‌های آنها و همچنین نقش و تاثیری که داشتند در راستای کار تولیدی تصمیم گرفته می‌شود.» مشخص است با توجه به آنچه در دوران مدیریت او از صداوسیما پخش شد، توانایی مقابله با تندروها را نخواهد داشت و بعید است تصمیمی غیراز آنچه خواست آنهاست اتخاذ کند. البته تصمیم جبلی یک بخش ماجراست و بخش دیگر تمایل بازیگران وهنرمندان برای تداوم همکاری با صداوسیماست. برخی از این هنرمندان مورد بازخواست قرار گرفتند و به‌نظر نمی‌رسد مسیر راحتی برای همکاری مجدد داشته باشند، اما بخش دیگر هم رویکرد نداشتند که منجر به بازخواست آنها شود اما با توجه به رویکردهای اخیر صداوسیما تمایل چندانی به ادامه فعالیت ندارند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....