تاریخ انتشار : دوشنبه 20 دی 1400 - 21:59
کد خبر : 73962

دولت بورس را حیاط خلوت خود کرده است

دولت بورس را حیاط خلوت خود کرده است

 افق بورس در سال ۱۴۰۱ درخشان نیست !  معاون پیشین بورس تهران ضمن تاکید این که زندگی بسیاری از مردم ایران متاثر از چیزی است که در بورس رخ می دهد، گفت: در بودجه سال ۱۴۰۱برخلاف وعده هایی که در رابطه با بهبود شرایط بازار سرمایه داده می شود، اقداماتی در نظر گرفته شده است

 افق بورس در سال ۱۴۰۱ درخشان نیست !

 معاون پیشین بورس تهران ضمن تاکید این که زندگی بسیاری از مردم ایران متاثر از چیزی است که در بورس رخ می دهد، گفت: در بودجه سال ۱۴۰۱برخلاف وعده هایی که در رابطه با بهبود شرایط بازار سرمایه داده می شود، اقداماتی در نظر گرفته شده است که به وضع شکننده فعلی بورس آسیب می رساند.

تشویق مردم به سرمایه‌ گذاری در بازار سرمایه از سوی دولتی ها در سال ۱۳۹۹ و پس از آن سقوط تاریخی بورس تهران، چشم انداز بورس را برای مدت ها تیره و تار کرد. پس از آغاز به کار دولت سیزدهم و تغییر رئیس بورس و وعده های وزیر اقتصاد، این مساله مطرح شد که آیا می توان اعتماد از دست رفته سرمایه گذاران خرد را به بازار سرمایه باز گرداند؟ به نظر می رسد در دولت جدید نیز خبری از جلب اعتماد از دست رفته نباشد. مردم در صورتی به بازار سرمایه باز می‌گردند که سیگنال‌ های جدی از بهبود اوضاع اقتصادی و خصوصا مذاکرات وین دریافت کنند.

ایران از نظر تعداد سهامداران دارای یک رکورد جهانی است

بهمن آرمان در ابتدا درخصوص ورود بی ضابطه مردم به بورس گفت: ایران از نظر تعداد سهامداران مستقیم دارای یک رکورد جهانی است. در آمریکا به طور مستقیم ۲۴ درصد مردم در بورس سرمایه گذاری می کنند و بیشتر از طریق صندوق های سرمایه گذاری وارد بازار سرمایه می شوند.در حالی که در ایران تقریبا ۱۵ میلیون کد سهامداری وجود دارد. اگر سهامداران سهام عدالت را نیز به این میزان اضافه کنیم، به یک رقم بسیار بالایی خواهیم رسید.

قیمت انرژی را افزایش داده اند

به گزارش اقتصاددان به نقل از رکنا  ،  این استاد دانشگاه ضمن تاکید بر این که زندگی بسیاری از مردم ایران متاثر از چیزی است که در بورس رخ می دهد، گفت: در بودجه سال ۱۴۰۱برخلاف وعده هایی که در رابطه با بهبود شرایط بازار سرمایه داده می شود، اقداماتی در نظر گرفته شده که به وضع شکننده فعلی بورس آسیب می رساند.

در بودجه ۱۴۰۱قیمت انرژی را برای واحدهای تولیدی افزایش داده اند. این اقدام حاشیه سودآوری واحدهای تولیدی را کاهش می دهد. زیرا قیمت گاز طبیعی را برای واحدهای پتروشیمی و واحدهای فولادسازی که از آن به عنوان ماده اولیه و سوخت استفاده می کنند، افزایش داده اند.

این اقتصاددان افزود: علیرغم وعده های آقای رئیسی در کمپین انتخاباتی، مبنی بر این که مالیات بر تولید کاهش و مالیات بر فعالیت های غیرمولد افزایش می یابد، دیده می شود که تنها ۵ درصد مالیات شرکت های پذیرفته شده در بورس قرار است کاهش بیابد. در حالی که آقای رئیسی گفته بودند مالیات بر شرکت های پذیرفته شده در بورس را تا ۱۰ درصد، یعنی ۵ درصد کمتر از میانگین نرخ مالیات در اتحادیه اروپا، کاهش می دهیم.

افق بورس در سال ۱۴۰۱ یک افق درخشانی نیست

معاون پیشین بورس تهران درخصوص وضعیت بورس در سال ۱۴۰۱ گفت: بنابراین عوامل بالا باعث شده است که سهام شرکت های پتروشیمی و سهام سایر صنایع استفاده کننده از انرژی برق و گاز طبیعی مانند فولاد، آلومینیوم، سیمان و کاشی کاهش پیدا کند.

افق سهام این شرکت ها در سال ۱۴۰۱ یک افق درخشانی نیست. بنابراین فشارهایی که در بودجه سال آینده بر بورس وارد می شود، می تواند وضعیت بورس را از شرایط فعلی بدتر کند. امیدوارم آنچه از کمیسیون تلفیق تصویب و به صحن علنی مجلس می رود، با اقدامات نماینده ها، فشاری که بر شرکت های بورسی بوجود آمده، کاهش پیدا کند.

رئیس فعلی بورس در زمینه بورس اوراق بهادار آشنایی کافی ندارد

این اقتصاددان درخصوص دخالت دولت در بازار سرمایه گفت: مساله دیگر میزان دخالت دولت در اداره بورس و بازار سرمایه است، که باید کاهش پیدا کند. در حال حاضر بورس به زیرمجموعه دولت تبدیل شده است. یعنی دولت و وزیراقتصاد رئیس سازمان بورس را تعیین می کنند. این انتخاب می بایست از بین افرادی باشد که دارای دانش کافی باشند. رئیس فعلی بورس در زمینه بورس اوراق بهادار آشنایی کافی ندارد و سابقه کاری ایشان تنها محدود به بورس کالا است. در صورتی که بورس کالا یکی از زیرمجموعه های بورس است. قسمت اعظم بورس به بورس اوراق بهادار باز می گردد.

بنابراین تبدیل کردن بورس به یک نهاد دولتی کامل، می تواند دست دولت را برای انجام هر تصمیم و اقدامی باز نگه دارد. در نهایت بر اثر این سیاستگذاری ها مردمی ضرر می کنند که به سخنان دولتی ها اعتماد کرده و سرمایه زندگی اعم از خانه، اتومبیل و طلای خانواده خود را فروخته و در بورس سرمایه گذاری کرده است.

دولت بورس را به ابزار و حیاط خلوت خود تبدیل کرده است

معاون پیشین بورس تهران در آخر تاکید کرد: قبل از هر چیز بایستی قوانین بسیار شدیدی توسط قوه قضاییه تعیین شود که در نهایت مانع از رانت خواری و سواستفاده از اطلاعات درونی شرکت ها برای عده ای خاص باشد. در حال حاضر به طور غیررسمی گفته می شود، برخی مدیران بورس در شرکت های سبدگردان سهامدار هستند. مساله ای که در هیچ جای دنیا رخ نمی دهد و یک جرم بزرگ است که در قانون برای آن تنبیه های شدید از زندان تا ممنوع الکار شدن تعبیه شده است. در چنین شرایطی قوه قضاییه حساسیت لازم را داشته باشد و شرایط به طوری باشد که بورس به عنوان ابزار و حیاط خلوت دولت نباشد. دولت صندوق توسعه ملی را به حیاط خلوت خود تبدیل کرده است. اقدام بسیار خطرناکی که در بورس هم در حال انجام است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....