تاریخ انتشار : شنبه 27 آذر 1400 - 20:12
کد خبر : 71335

دلایل رد صلاحیت علی لاریجانی فاش شد

دلایل رد صلاحیت علی لاریجانی فاش شد

 واکنش‌ها چه بود؟ علی لاریجانی، از رد صلاحیت‌شدگان انتخابات ۱۴۰۰ می باشد. لاریجانی از خرداد ماه در طی نامه ها و بیانیه های مکرر از شورای نگهبان خواست که دلایل رد صلاحیت او را بدون هر گونه پرده‌پوشی به صورت رسمی و عمومی اعلام کنند. امروز ۲۷ آذرماه ۱۴۰۰ نامه دلیل عدم صلاحیت علی لاریجانی توسط یک

 واکنش‌ها چه بود؟

علی لاریجانی، از رد صلاحیت‌شدگان انتخابات ۱۴۰۰ می باشد. لاریجانی از خرداد ماه در طی نامه ها و بیانیه های مکرر از شورای نگهبان خواست که دلایل رد صلاحیت او را بدون هر گونه پرده‌پوشی به صورت رسمی و عمومی اعلام کنند.

امروز ۲۷ آذرماه ۱۴۰۰ نامه دلیل عدم صلاحیت علی لاریجانی توسط یک سایت خبری فاش شده است. واکنش های مختلفی نسبت به دلایل عدم صلاحیت لاریجانی بیان شده است.

این نامه در تصویر ذیل قابل مشاهده است.

637754382756223387 اقتصاددان نوشته
در ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ علی لاریجانی در پی اظهارات سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود مبنی بر اینکه دلایل عدم احراز صلاحیت لاریجانی به او اعلام شده نامه‌ای خطاب به این شورا نوشت.

متن نامه این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به شرح زیر است:

شورای محترم نگهبان
با سلام؛

احتراماً سخنگوی محترم آن شورا اعلام فرمودند دلایل عدم احراز اینجانب را اعلام نموده‌اید. متاسفانه نامه‌ای که اخیراً برای اینجانب ارسال فرمودید با مهر محرمانه است که از طریق اینجانب به دلیل محرمانگی قانوناً قابل انتشار نیست؛ مرحمت فرمایید مهر محرمانه نامه را حذف نمایید تا بتوانم نامه‌ی شورا را برای اطلاع عموم علنی نمایم.

بنده‌ی خدا؛ علی لاریجانی

در ۲۴ مهرماه سخنگوی شورای نگهبان درباره اعلام دلایل رد صلاحیت علی لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰بیان کرد:حیثیت افراد برای شورای نگهبان مهم است. به همین دلیل ما دلایل را اعلام عمومی نمی‌کنیم. اما امروز متن این نامه منتشر شده است.

 

حمایت یک نماینده پیشین مجلس از علی لاریجانی

جلال میرزایی درباره نامه منتشر شده منسوب به دبیر شورای نگهبان برای ارائه دلایل رد صلاحیت علی لاریجانی در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقای لاریجانی بسیار اصرار داشت دلایل رد صلاحیتش گفته شود و پیگیری‌هایی هم در این زمینه داشتند؛ توصیه‌هایی هم به شورای نگهبان شد که جواب داده شود از همین رو این شورا در مقابل فشارهای مطرح شده به نوعی خواسته، مواردی را کنار هم بگذارد و به عنوان دلایل رد صلاحیت آقای لاریجانی مطرح کند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به نظر می‌رسد مسئله اصلی وجود اراده‌ای برای رد صلاحیت آقای لاریجانی است؛ زیرا تجربه نشان داده این موارد، مواردی نیست که باعث رد صلاحیت افراد شود. به عنوان مثال در بندی به «عدم رعایت ساده‌زیستی» آقای لاریجانی اشاره شده است، مشخص است که این بند، بندی نیست که بتوان به واسطه آن فرد را رد صلاحیت کرد زیرا زمانی یک فردی می‌تواند ساده‌زیست نباشد اما منشاء خدمات بزرگی به کشور شود.

وی افزود: موارد دیگری که به عنوان رد صلاحیت آقای لاریجانی مطرح شده است؛ سفرهای متعدد خانواده وی به خارج از کشور است این هم نمی‌تواند باعث رد صلاحیت کسی شود، در هیچ قانونی این نیامده است که فرد به واسطه سفرهای خارج از کشور خانواده‌اش رد صلاحیت شود.

میرزایی ادامه داد: بندی دیگری می‌گوید آقای لاریجانی در نابسامانی موجود و در واقع حمایت از دولت روحانی سهیم است این مورد هم باعث رد صلاحیت فردی نمی‌شود! به نظر می‌رسد موارد دیگری هم وجود داشته باشد که در این نامه به آنها اشاره نشده باشد.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی افزود: بند دیگری اشاره می‌کند لاریجانی از افراد رد صلاحیت شده حمایت و آنان را در حوزه مسئولیت خودش که همان مجلس باشد، به کار گرفته است؛ در توجیه این امر می‌توان گفت رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی با هدف جذب این افراد دست به چنین کاری زده است و نخواسته این‌ها از قطار انتخابات پیاده شوند.

وی با اشاره به این‌که در جای دیگر به موضع‌گیرها و نطق‌های سیاسی آقای لاریجانی در سال ۸۸ اشاره شده است، گفت: لاریجانی در قبال حوادث ۸۸ سکوت نکرد، ایشان نطق‌هایی در مجلس دارد برای همین معتقدم این موارد نمی‌تواند دلیل اصلی رد صلاحیت باشد و بعد از آن سال هم در دو انتخابات دیگر شرکت کرده و صلاحیتش تایید شده است.

علی لاریجانی به دلیل عدم التزام به اسلام رد صلاحیت شد

حجت الاسلام مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت وگویی که اخیراً از او منتشر شده است درباره ردصلاحیت علی لاریجانی گفت: علی لاریجانی به عنوان رئیس دوازده دوره مجلس شورای اسلامی و طولانی ترین رئیس قوه مقننه کشور و رئیس شورایعالی امنیت ملی که به عنوان یک اصولگرا هم مطرح بود و در مقایسه با تایید صلاحیت شده ها هم چیزی کم نداشت؛ توسط شورای نگهبان به دلیل عدم التزام به اسلام ردصلاحیت شد. آقای جهانگیری با اون سابقه اسلامی و برادر شهید بودن و.. صلاحیتش رد شد.

دفاعیه لاریجانی چه بود؟

در این نامه درباره دلایل ردصلاحیت علی لاریجانی به “موضع سیاسی و اظهارات در موضوعات و مقاطع مختلف از جمله فتنه سال ۱۳۸۸” و “حمایت از افراد ردصلاحیت شده و دفاع از عملکرد آن‌ها و به کارگیری برخی از آنان در مناصب تحت امر خود” اشاره شده است.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....