تاریخ انتشار : یکشنبه 3 اردیبهشت 1402 - 11:34
کد خبر : 123402

دلایل اصلی و اساسی شکست در مدیریت چیست؟

دلایل اصلی و اساسی شکست در مدیریت چیست؟

عوامل اصلی و اساسی شکست در مدیریت  موارد ذیل در نظرات اکثر اندیشمندان و متفکرین حوزه مدیریت وجود دارد و از آنها بعنوان دلایل اصلی شکست در مدیریت کردن نام برده می شود :  ۱- عدم برنامه ریزی کوتاه و بلند مدت بر اساس ظرفیت ها و توانمندی های موجود  باید در برنامه ریزی از

عوامل اصلی و اساسی شکست در مدیریت 

موارد ذیل در نظرات اکثر اندیشمندان و متفکرین حوزه مدیریت وجود دارد و از آنها بعنوان دلایل اصلی شکست در مدیریت کردن نام برده می شود :

 ۱- عدم برنامه ریزی کوتاه و بلند مدت بر اساس ظرفیت ها و توانمندی های موجود 

باید در برنامه ریزی از آرمان گرایی و ایده پردازی دوری کرد و فقط بر اساس ظرفیت ها و توانمندی ها و آمار و ارقام و توجه به توان پرسنل برنامه ریزی نمود و فقط به تعداد خاصی موضوع متمرکز شد اگر در برنامه ریزی همه چیز مورد توجه باشد یعنی خیال پردازی و تخیل گرایی و تمرکز در برنامه ریزی از ضروریات است .

بهترین روش از نظر استاد جیم کالینز که آوازه او در مدیریت زبانزد است و در دنیای علم مدیریت جایگاه ویژه ای دارد و در بسیاری از سازمان ها و شرکت های اقتصادی بعنوان مدیر یا مشاور حضور داشته است ،  اینست که :
ابتدا افراد توانمند و متخصص و باتجربه منصوب کنید و سپس بر اساس توانمندی های آن افراد منصوب شده اقدام به برنامه ریزی کنید تا اهداف محقق شوند.

متاسفانه ما در ایران و در  برخی وزارتخانه ها و سازمانه ها و شرکت ها از این اصل علمی مدیریت استفاده نمی کنیم و برنامه ریزی هایی انجام می دهیم که خارج از ظذفیت و توان اجرایی توسط مدیران موجود است و لذا هیچ دستاوردی حاصل نمی شود .

اشتباه رایج در بسیاری از سازمان ها و شرکت ها اینست که :
بر اساس مدیران موجود به برنامه ریزی اقدام می شود و چون ظرفیت و توان آن مدیران با برنامه ها همخوانی ندارد آنگاه هیچگونه رشد و پیشرفتی حاصل نخواهد شد و برنامه ها در حد شعار باقی می مانند .

تعیین تاکتیک در این مرحله بسیار مهم است .

 ۲- ترس از اقدام کردن و محافظه کاری 

مدیرانی که جرات تصمیم‌گیری ندارند و فقط به حفظ وضع موجود می پردازند برای یک کشور و سازمان آفت و سم هستند زیرا فرصت سازی و فرصت یابی نمی کنند و فقط حفظ وضع موجود را در دستور کار دارند .

اقدام اشتباه بهتر از اقدام نکردن است و بقولی مدیری که کار می کند ، اشتباه خواهد کرد .

 در هیچ جای علم مدیریت گفته نشده که مدیر نباید اشتباه کند .
اشتباه کردن جزئی از مدیریت است .

۳- باور نداشتن 

مدیران باید به خودباوری و یقین برسند تا بتوانند با قدرت و انرژی دست به تغییرات بزنند.

از شرایط اصلی و اساسی تغییر و تحول ، باور داشتن است به شرط آنکه اصول علمی ۷ گانه تغییر و تحول از دیدگاه استاد گوتر طی شده باشد .

۴- بهانه تراشی

مدیرانی که مسولیت نمی پذیرند و فرافکنی می کنند برای مدیریت مناسب نخواهند بود.

۵- ناامیدی زود هنگام
۶- نداشتن تیم کارآمد

بهترین برنامه ها فقط کلمات و جملات روی کاغذ هستند و تا اجرایی نشوند فاقد ارزش اند و تیم اجرایی باید برنامه ها را عملیاتی کنند.
تیم سازی از مهارت های اصلی و اساسی مدیریت کردن است .
نکته مهم
تیم سازی علم است و حتما تیم سازی به روش آقاین بلکبین و پنتلند و خانم جولی ژو را مطالعه کنید.

اجرای برنامه ها نیاز به تیم مدیریتی کارآمد و اثرگذار دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....