خانههای لوکس با استفاده از دانشبنیانها به صف می شوند!
سرنوشت درآمدهای مالیاتی در بودجه ۱۴۰۳ هنوز بهطور دقیق مشخص نشده و البته رویکردهای دوگانه به سرنوشت آن ادامه دارد. از سویی با توجه به افزایش قابل توجه پیشبینیها از درآمدهای مالیاتی در سال آینده بسیاری از صاحبان کسب و کار نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کردهاند که اگر بنا باشد دولت بدون در
سرنوشت درآمدهای مالیاتی در بودجه ۱۴۰۳ هنوز بهطور دقیق مشخص نشده و البته رویکردهای دوگانه به سرنوشت آن ادامه دارد. از سویی با توجه به افزایش قابل توجه پیشبینیها از درآمدهای مالیاتی در سال آینده بسیاری از صاحبان کسب و کار نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کردهاند که اگر بنا باشد دولت بدون در نظر گرفتن واقعیتها صرفا به افزایش درآمدها فکر کند، بسیاری از کسب و کارها در اقتصاد ایران با چالش جدید مواجه میشوند. از طرف دیگر اما با وجود آنکه میزان درآمدهای پیشبینی شده افزایش یافته اما هنوز نگرانیها درباره نبود عدالت مالیاتی در ایران ادامه دارد و بخشهای مهمی از جامعه اینطور حس میکنند که دلالان، سرمایهداران و رانتخواران در اقتصاد ایران راههای مختلفی برای دور زدن مالیات پیدا کردهاند و در برابر عمل به قانون مقاومت میکنند . هرچند در روزهای گذشته مجلس تحت تاثیر برگزاری انتخابات تمرکز کمتری بر بودجه داشت اما به نظر میرسد یکی از موضوعاتی که دولت سیزدهم و مجلس یازدهم بر آن اتفاق نظر دارند، لزوم استفاده از ظرفیت مالیات برای اداره کشور است و به نظر میرسد که چه در زمینه پیگیری سیاستهای مالیاتی و چه در تلاش برای افزایش درآمدها در این حوزه یک اتفاق نظر دو جانبه وجود دارد.با این وجود اما صحبتهای روز گذشته وزیر اقتصاد نشان میدهد که دولت با چالش مقاومت برخی افراد در برابر مالیات مواجه است و باید دید که سرانجام چه چارهای برای عبور از این شرایط پیدا خواهد شد. وزیر اقتصاد گفت: بین سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ بالاترین میزان شناسایی مودیان مالیاتی در بین تمام دهههای کشور رخ داده است. البته نفع برخی فعالان اقتصادی بیرون دولت بر این است که فضای گل آلود گذشته در بخش مالیاتی ادامه پیدا کند. سیداحسان خاندوزی در همایش سیاستهای مالی و مالیاتی کشور اظهار کرد: حتی در سالهای تحریم دستاورد چندان و درخوری برای اینکه شاهد حرکت کیفی در اصلاح ساختاری معطوف به درآمدهای پایدار مالیاتی شویم اتفاق نیفتاده است. وی افزود: از سال ۱۴۰۰ به بعد هدفگذاری قانون گذار در بخش مالیات محقق شد و در دو سال گذشته چرخش کلی در مالیات ستانی ایجاد شده است. نسبت دولت با مالیات ستانی و نسبت دولت بارونق تولید ایجاد شده که آیندگان بیشتر این نقطه عطف را تشخیص خواهند داد.
به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ، وزیر اقتصاد با بیان اینکه ارتباط منافع دولت با رونق کسب و کارها نظام منافع کشور را در عرصه سیاستگذاری به سمت وسوی صحیحی هدایت میکند گفت: پیوند زدن سیاستهای اقتصادی مالیاتی که به ظاهر تامین مالی بخش عمومی است اما در واقع میتواند جهتدهنده منطق سیاستگذار باشد منطق مهمی است. خاندوزی تصریح کرد: برای اینکه به جای منفعت کوتاهمدت اقتصاد به منفعت بلندمدت و افزایش درآمدها برسیم باید موانع ظرفیتهای مالیات ستانی بالقوه را از بین ببریم. مالیات بدون افزایش پایه و نرخ جدید افزایش پیدا کرد. بین سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ بالاترین میزان شناسایی مودیان مالیاتی در بین تمام دهههای کشور رخ داده اما نباید در این نقطه متوقف بمانیم. باید با هوشمندسازی نظام مالیاتی، فرآیندها را تسهیل، عدالت اقتصادی را افزایش و مفاسد مالیاتی را کاهش دهیم. وی گفت: یک جزو دیگر هم داریم که متاسفانه کمتر در سیاستهای مالیاتی مدنظر است و آن موضوع فرهنگسازی و آگاهی بخشی و همراه کردن بازیگران مالیاتی است. آنجا هم نظام منافعی وجود دارد. نفع برخی فعالان اقتصادی بیرون دولت بر این است که فضای گل آلود گذشته ادامه پیدا کند. این مقاومتها نیازمند آن است که ما آحاد جامعه را با سیاستهای تحولی دولت در حوزه مالیه همراه و همسو کنیم. به گفته وزیر اقتصاد، تلاشهایی که در دو سال گذشته در بخش مالیات انجام شده باعث افزایش اتکای دولت به درآمدهای پایدار مالیاتی شده و از ۳۰ درصد به بیش از ۴۰ درصد رسیده و درصددیم این سهم را به حدی برسانیم که خیال مردم از سرماخوردگی اقتصاد راحت شود.
همچنین رییس مرکز پژوهشهای مجلس گفت: سهم مالیات در بودجه سالانه از حدود ۳۰ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۵۳ درصد در بودجه ۱۴۰۳ رسیده است. بابک نگاهداری در همایش سیاستهای مالی و مالیاتی کشور اظهار کرد: سوگیری و جهتگیری بودجه از سال ۱۴۰۰ به سمت افزایش سهم مالیات بوده است؛ بهطوری که سهم مالیات در بودجه سالانه از حدود ۳۰ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۴۳ درصد در سال ۱۴۰۲ و در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ به ۵۳ درصد رسیده است. لذا جهتگیری بودجه به سمت منابع پایدار است. وی افزود: در برنامه هفتم به موضوع پایههای مالیاتی جدید تاکید شده است. بحث مالیات برعایدی سرمایه تا جای خوبی پیش رفته است. سفتهبازی باعث نوسانات شدید قیمت میشود و نیازهای مصرفی مردم را نیز دچار مشکل میکند. ما از تولیدکننده مالیات میگیریم اما از دلال اخذ نمیکنیم. رییس مرکز پژوهشهای مجلس بیان کرد: این موضوع سبب تغییر جریان سرمایه به سمت بازارهای دلالی میشود که برخلاف تولید است. بنابراین هدف از این قانون تقویت تولید و مبارزه با سوداگری است. بحث بعدی به مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی مربوط میشود. تلاش شده تا این مالیات را جایگزین قوانین و معافیتهای پراکنده مالیاتی کنیم. در این قانون درآمدهای فرد تجمیع میشود و هزینههایی مانند آموزش و سلامت از آن کم میشود و مابقی مشمول مالیات میشود.
به گفته نگاهداری، تاکید دیگری در برنامه هفتم روی جلوگیری از فرار مالیاتی شده است. هر چقدر که به سمت هوشمندسازی برویم در جلوگیری از فرار موفقتر خواهیم بود. رویکردهای سازمان امور مالیاتی هم در همین راستا است. موضوع دیگر تقویت بخش تنظیمگری مالیات است. باید با تعریف پایههای جدید و تغییر رویکرد نشان دهیم که مالیات ضد تولید نیست. به عنوان مثال با کاهش فرار مالیاتی توان ما برای کاهش نرخ مالیات بر تولید افزایش پیدا میکند. وی تاکید کرد: قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان یکی از مهمترین زیر ساختهای کشور برای هوشمندسازی نظام مالیاتی است. حاصل اجرای این سامانه شفافیت و حذف ممیز محوری است. قانون دیگری نیز در حال جلو رفتن است که بحث تسهیل تکالیف مودیان در پایانههای فروشگاهی است. معافیت صدور صورت حساب الکترونیکی برای مودیان کوچک در این قانون در نظر گرفته شد. رییس مرکز پژوهشهای مجلس گفت: برنامهریزی باید به گونهای باشد که همه معاملات مودیان در سامانه مودیان پوشش داده شود. بنابراین هدف اصلی توسعه صورتحسابهای الکترونیک است. باید این نظارت صورت گیرد تا قانون مالیات بر درآمدهای اتفاقی با کمک سامانه مودیان اجرایی شود. در کنار این صحبتها اما رییس سازمان امور مالیاتی از سیاستهای این مجموعه برای افزایش درآمدهای مالیاتی سخن گفت و از فهرست جدید خانههایی گفت که باید در فهرست پرداخت مالیات قرار بگیرند. سیدهادی سبحانیان در همایش سیاستهای مالی و مالیاتی کشور اظهار کرد: در اسناد بالادستی به کرات تکرار شده که باید از منابع نفتی فاصله بگیریم و به سمت منابع پایدار مالیاتی حرکت کنیم. با این حال دستاورد مهمی طی سالهای گذشته در این حوزه به دست نیامد. وی افزود: بعضا این سوال پیش میآید که چرا کشوری که نفت دارد باید مالیات بدهد؟ پاسخ این است که نفت یک سرمایه است و باید برای آینده ذخیره شود و عقلا نباید صرف امور جاری کشور شود. همچنین قیمت نفت در اختیار کشور نیست و شیر نفت در اختیار نهادهای بینالمللی است. رییس کل سازمان امور مالیاتی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ حدود ۵۰ درصد از منابع بودجه سالانه از طریق مالیات تامین میشود که این عدد در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰ درصد بود.
سبحانیان با اشاره به لزوم فرهنگسازی مالیاتی گفت: در این حوزه با سوالات جدی از منظر مردم مواجهیم. برای اینکه امر مالیات ستانی به یک امر لازم و ضروری در افکار عمومی تثبیت شود مستلزم آن است که دانشگاهها و اندیشکدههای ما به معنای واقعی کلمه به صورت تخصصی به این موضوع بپردازند. وی تاکید کرد: مردم باید بدانند مالیاتی که میپردازند در حوزه زیرساختها و آبادانی کشور هزینه میشود. بحث بعدی تربیت و به کارگیری مشاوران مالیاتی است که در سازمان دنبال میشود. استفاده از این مشاوران میتواند نقش مهمی را در ترویج فرهنگ مالیاتی در کشور ایجاد کند. رییس سازمان امور مالیاتی، رویکرد دیگر را حرکت به سمت یک نظام مالیاتی داده مبنا و سیستمی دانست و یادآور شد: قبلا یک نظام مالیاتی سنتی داشتیم که هماکنون با حرکت پرشتاب به سمت تکامل مبتنی بر داده میرویم. این منجر به رضایت خاطر مودیان میشود. اجرای قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان یکی از اقدامات در این زمینه است.
سبحانیان بیان کرد: مالیات بیش از چهار میلیون مودی در مشاغل صرفا از طریق اظهار خود آنها اخذ میشود. این هنر یک نظام مالیاتی مطلوب است که به گونهای با مودی تعامل کند که مودی خیر و صلاح خودش را در اظهار درست بداند. بخش زیادی از گلایهها ناشی از میزان مالیات پرداختی نیست، بلکه ناشی از تبعیضی است که ممکن است بین دیگر افراد باشد. اما اگر بدانند همهچیز به صورت سیستمی محاسبه میشود قطعا نارضایتیها از بین میرود. وی با بیان اینکه خدمات مالیاتی باید به صورت برخط ارایه شود، گفت: مودیان باید بتوانند از منزل خودشان تکالیف مالیاتی را انجام دهند. در این راستا صدور گواهیهای مختلف مالیاتی به صورت برخط، مالیات نقل و انتقال سهام غیربورسی به صورت غیرحضوری، مالیات بر ارث و برونسپاری خدمات مالیاتی، توسعه دفاتر پیشخوان، ارایه خدمات مالیاتی بر روی اپلیکیشن از اقدامات سازمان امور مالیاتی است. به گفته سبحانیان، تکریم مودیان یک تکلیف در سازمان امور مالیاتی است. مرکز ارتباطات مردمی ۱۵۲۶ به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی فعالان اقتصادی و مودیان مالیاتی است. استفاده از شرکتهای دانش بنیان، سیستمی کردن فرآیندها، جلوگیری از فرار مالیاتی با استفاده از شرکتهای دانش بنیان از محورهای اصلی ما است.
رییس کل سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: سال گذشته برای شناسایی املاک لوکس تقریبا در کل کشور حدود ۱۰ هزار واحد را شناسایی کردیم که امسال موفق شدیم با ظرفیت یکی از شرکتهای دانش بنیان فقط در تهران حدود ۱۲۰ هزار خانه گرانقیمت را در تهران شناسایی کنیم. وی بیان کرد: تمرکز بر دانه درشتها یکی دیگر از رویکردهای اصلی ما است. ما به مودیان خرد فشار نمیآوریم. ۵۰ درصد مشاغل که مودیان خرد هستند مالیاتشان صفر مطلق شده است. ۹۰ درصد هم زیر ۲۰ میلیون تومان مالیات پرداخت میکنند. سبحانیان، اصابت مالیات بر فعالیتهای غیرمولد را از دیگر رویکردهای سازمان امور مالیاتی دانست و گفت: ما باید طوری برنامهریزی کنیم که افراد سود خود را در بازارهای سفته بازانه نبینند. مجلس در این زمینه همکاری خوبی دارد. قانون مالیات بر سوداگری و سفته بازی تا جای خوبی در مجلس پیش رفته و امیدواریم در این مجلس به انتها برسد و به مجلس بعد موکول نشود. همکاری دستگاهها برای در اختیار گذاشتن این اطلاعات نیز مهم است. وی خاطرنشان کرد: لایحه مجموع درآمد در دولت تنظیم و به مجلس ارسال شده است. در این لایحه تلاش شده با کاهش نرخ، انگیزه سرمایهگذاری و تولید افزایش پیدا کند. باید به سمت مالیاتستانی بیشتر از پرمصرفها و کسانی که درآمد کمتری برای کشور ایجاد میکنند برویم.
با توجه به تداوم احتمالی تحریمها در سال آینده، احتمالا دولت باید بر روی منابع پیشبینی شده مالیاتی حساب ویژهای باز کند و احتمالا در سال آینده سیاستها باید به شکلی دنبال شوند که بتواند راهی برای جلوگیری از فرار دانه درشتها پیدا شود.
مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.
ع
برچسب ها :اقتصاد ايران ، خانههای لوكس ، دانشبنيانها ، درآمدهاي مالياتي ، كسب و كارها
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰