تاریخ انتشار : جمعه 5 آبان 1402 - 20:25
کد خبر : 144690

حیثیت صهیونیست ها در گرو غزه و حماس

حیثیت صهیونیست ها در گرو غزه و حماس

مهدی ثالثی عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : در یادداشت های قبل عرض کردم بعد از عملیات عافلگیر کننده حماس که به شکل عجیبی تمامی تجهیزات ودستگاههای امنیتی اسرائیل را از کار انداخت ، اسرائیل که تاکنون همیشه دست برتری آفندی را داشت و همواره زمین و زمان عملیات را به

مهدی ثالثی عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت :
در یادداشت های قبل عرض کردم بعد از عملیات عافلگیر کننده حماس که به شکل عجیبی تمامی تجهیزات ودستگاههای امنیتی اسرائیل را از کار انداخت ، اسرائیل که تاکنون همیشه دست برتری آفندی را داشت و همواره زمین و زمان عملیات را به حماس و سایر گروههای فلسطینی تحمیل می کرد به یکباره اسیر عملیات غافلگیری حماس به شکل گسترده ای شد ودر موضع دفاعی قرار گرفت . باور این عملیات برای اسرائیل تا به امروز یک تراژدی ناباورانه است .
انتظار می رفت صهیونیست ها با آن همه هیمنه و ادعایی که در خصوص ارتش برتر منطقه داشتندحامیان خود را دلخوش به عملیات سخت کنند و بلافاصله با یک عملیات زمینی حماس را نابود ویا بسیار ضعیف و ناکارآمد کند . اما هر قدر زمان پیش رفت شاهد تحولات جدید ضد جنگ و بیزاری از خشونت توسط مردم دنیا وحتی در آمریکا و اروپا از رژیم صهیونیستی از یکسو و از سوی دیگر مواضع دولتهای اسلامی و بویژه دولتهای منطقه با وجود اینکه برقراری روابط سیاسی و اقتصادی را با اسرائیل شروع کرده بودند از سوی دیگر رو به تیره گی و عقب نشینی از این روابط گذاشت .
دولت آمریکا که تهدید گشوده شدن جبهه های جدید و آسیب پذیری اسراییلی ها را اینک جدی می دید اقدام به حمایت دیپلماسی و نظامی
گسترده در ارسال ناو هواپیمابر و موشک های پیشرفته و دیگر تجهیزات نظامی در کنار تهدید به عملیات نظامی بر علیه گروههای مقاومت را نمود . هرچند در اوایل این تهدیدها را نمی خواست بر علیه ایران به دلیل غیر قابل کنترل بودن عواقب آن جدی وعلنی کند ولی بالاخره مجبور به تهدید شد چرا که خطر بزرگ را برای رژیم غاصب اسرائیل غیر قابل اجتناب می دید.
اکثر تحلیل گران از ابتدا عملیات زمینی اسرائیل در غزه را تهدید جدی برای امنیت منطقه و درگیری نظامی فراتر از رژیم صهیونیستی و حماس می دانستند .
اما سئوال جدی که تاکنون پاسخی قطعی داده نشده این است که آیا علت عدم حمله اسرائیل به حماس واقعا انتظار برای استقرار کامل نیروها و تجهیزات آمریکایی بنابر ادعای گفته شده است ویا ریسک بالا همراه با تلفات غیر قابل تصور و متعاقب آن رسوایی بزرگ و مفتضح آمیز برای اسرائیل است ؟ و یا اینکه منتظر هستند افکار عمومی مردم جهان را برای حمله قریب الوقوع زمینی آماده کنند ؟
جواب سئوال هرچه که باشد نشان می دهد اسرائیل در چند راهی بدون بازگشتی قرار گرفته . یا باید عملیات زمینی را آغاز و هزینه بسیاربالای ان را بپردازد و حماس را برای همیشه بعنوان یک اهرم بازدارنده درراه رسیدن به اهداف خود کنار بزند و با کوچ اجباری مردم غزه به این مهم برسد . اما اینکه تاب و توان این هزینه و عواقب بعدی آن را آیا خواهد داشت یا نه و یااینکه تراژدی دردناک جنگ ۳۳ روزه با حزب الله لبنان برایش تکرار خواهد شد؟؟؟ البته می تواند با یک بهانه بزرگ و البته غیر قابل قبول، این افتضاح غیر قابل جبران را به جان خود بخرد و عملیات خود را محدود به بمباران هوایی کرده و نهایتا خواسته های حماس را بپذیرد و به شکل حقارت آمیزی از عملیات زمینی منصرف شود که در این صورت باعث تقویت روحیه جبهه مقاومت برای عملیات های بعدی و البته کوبنده تر از این عملیات خواهد شد وعلاوه بر آن افتضاح این شکست نظامی موجب شکست سیاسی دولت نتانیاهو خواهد شد و برای همیشه باید از قدرت سیاسی کنار بروند .
به همین دلایل حیثیت صهیونیست ها هم در عرصه داخلی و هم در عرصه بین المللی در گرو غزه و حماس است .

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....