تاریخ انتشار : جمعه 31 اردیبهشت 1400 - 19:07
کد خبر : 47698

جهان پساکرونا بقلم دکتر راد درویش

جهان پساکرونا بقلم دکتر راد درویش

تمدن بشریت پس از عبور از انقلاب صنعتی و همزمان با دوران انقلاب ارتباطات با پدیده شومی به نام بیماری کرونا زخم خورده است . تاکنون حدود ۱۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس کووید-۱۹ مبتلا شده‌ و حدود ۱۲۷ میلیون نفر بهبود یافته و بیش از ۳ میلیون نفر مرده و هنوز ۲۰

تمدن بشریت پس از عبور از انقلاب صنعتی و همزمان با دوران انقلاب ارتباطات با پدیده شومی به نام بیماری کرونا زخم خورده است . تاکنون حدود ۱۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس کووید-۱۹ مبتلا شده‌ و حدود ۱۲۷ میلیون نفر بهبود یافته و بیش از ۳ میلیون نفر مرده و هنوز ۲۰ میلیون نفر بهبود نیافته اند .

اقتصاددان: برای عبور از این بحران عمیق ترزیق واکسن به کل جامعه بشریت توصیه می شود که در تاریخ چنین چیزی سابقه نداشته است . ضمن آنکه به گفته متخصصین واکسن فقط چند ماه بدن را ایمن نگه می دارد . از سوی دیگر به گفته مدیر کل سازمان جهانی بهداشت : فقدان دسترسی بسیاری از کشورها به واکسن کرونا ، جهان «در آستانه یک شکست اخلاقی فاجعه بار» قرار داده است و با هدر دادن این دوزهای بیش از حد سفارش شده ، این اتهام چندین برابر می شود. مساله مهمتر و تهدید بسیار واقعی این است که هر چقدر ریشه کنی این ویروس در جهان طولانی تر شود به همان اندازه نیز امکان جهش ویروسی – مانند کرونای انگلیسی و برزیلی – بیشتر خواهد بود و از این رو ممکن است تاثیر واکسن ها را کمتر کند. از جانب دیگر بنا به نظر متخصصین بیماریهای عفونی پس از تزریق واکسن نیز مدتها بایستی زدن ماسک تداوم داشته باشد .

حال تا زمانی که ویروس همچنان در حال سرایت است شاهد اختلال در جریان تجارت جهانی خواهیم بود و برآوردهای جدید نشان می دهد که اگر واکسیناسیون به سرعت کافی به کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته نرسد، این اختلال ۹ تریلیون دلار برای اقتصاد جهانی هزینه خواهد داشت. هر چه عمر ویروس طولانی تر شود فقر بیشتر خواهد شد و زندگی متزلزل کنونی میلیون ها نفر از افراد فقیر در کشورهای مذکور وضعیت بی ثابت تری پیدا خواهد کرد. این امر درگیری ها را افزایش خواهد داد و ثبات سیاسی جهان را تضعیف خواهد کرد که بر همه مردم جهان تاثیر خواهد گذاشت. گذشته از این، بی تردید درگیری ها شانس تغییر در روند منفی افزایش بیکاری کنونی را کاهش و آمار فقر را افزایش خواهد داد.

چند ماه قبل از کرونا نیز جهان با مشکل آنفولانزا روبرو شد و کشورمان با مشکل کمبود ماسک مواجه شد . ویروس کرونا سال دوم خود را طی می کند و دعا می کنیم هر چه سریعتر ریشه آن کنده شود . با روشهای مقابله موجود در مجموع افق روشنی برای خاتمه آن مشاهده نمی شود . از طرف دیگر زندگی همواره بایستی با قوت ادامه داشته باشد . «ویروس کرونا ،علیرغم هزینه هایی که شیوع آن بر جامعه تحمیل نمود ، فرصتی مناسب برای بازنگری و بازاندیشی در سبک زندگی را فراهم نمود و سبک زندگی را در جامعه با تحولات عظیم مواجه ساخت. برای مثال تحقیقات نشان می دهند پس از کرونا اهمیت دین و خدا برای انسان ها بیشتر شده است .»

در صف قراردادن اقشار مختلف مردم برای تزریق واکسن ، تعطیلی ، دورکاری ( در واقع بیکار نمودن کارمندان ) ، قرنطینه و اقدامات مشابه آن در طولانی مدت سبب تعطیلی بسیاری از مشاغل ، افزایش بیکاری و فقر و در نهایت رشد نمایی سرقت ، خشونت و در یک کلام به بن بست کشاندن مملکت خواهد شد .

به نظر نویسنده جهان به مرحله پسا کرونا وارد شده است و این ویروس انسان را مجبور می کند وارد دوران زندگی جدیدی شده و الزاما پیشرفت را با ترکیب معنویت ، فن آوری و محیط زیست توامان در نظر بگیرد . در بسیاری از کشورهای توسعه یافته هم تحقیقات فراوانی در خصوص تغییر فن آوری ها پس از کرونا و همچنین گردشگری و مسایل اجتماعی و … شروع شده است . در کشور عزیزمان ایران نیز همانگونه که به درستی بر روی تهیه واکسن کرونا سرمایه گذاری عطیمی در جریان است ، شایسته و بایسته است که پژوهشهای علمی و فن آوری و فرهنگی و … با محوریت کرونا بسط داده شود . در این راستا برخی عناوین راهبردی را برای امتداد پیشرفت کشور در دوران تاریخی پساکرونا اشاره می شود .

فن آوری اطلاعات : انجام کلیه فعالیتهای اداری تجاری بانکی در بستر فضای مجازی با دو الگوی آموزش مجازی مدارس و دانشگاهها و همچنین حذف شعب بانک قرض الحسنه رسالت اقدامی پایه ای برای دوران پسا کرونا می باشد . با توجه به اینکه سرانه املاک تجاری در ایران بیست و پنج برابر استاندارد جهانی است لذا همانگونه که اسنپ سبب کاهش شدید قیمت کرایه ها شد با این تحول قیمت املاک تجاری سقوط نموده و باعث تغییر کاربری آنها به کاربریهای دیگر مانند مسکونی شده و در نهایت سبب کاهش قیمت املاک مسکونی و در نهایت کاهش تقاضای مسکن نیز می شود .

هوش مصنوعی و زیست‌فناوری یا بیوتکنولوژی جدیدترین حوزه های پیشرفت علمی و فن آوری جهان هستند و به زودی شاهد خواهیم بود که تغییرات شگرفی را در تمامی جنبه های زندگی ما در زمینه های اجرایی و نرم افزار و مغزافزار ایجاد خواهند نمود .

خودکفایی غذایی لازمه همیشگی کشور ما بر مبنای اقتصاد مقاومتی است کرونا و سایر مسایل سلامت مانند تراریخته تامین صددر صدی نیازهای خوراکی و آشامیدنی به علاوه نهاده های مربوطه و به همراه صنعت آنها در داخل را تشدید می نماید

گردشگری در فضای باز مورد نیاز طبیعی انسان ها است کرونا ما را به طبیعت خودمان برگردانده است ؛ لذا با تغییر رویه ها توسعه رستورانها و مراکز تفریحی در فضای باز بسیار راهگشا است .

بازدید مجازی موزه ها و آثار تاریخی در دوران کرونا توسعه یافت و ضروری است کامل شود .

ورزش در فضای باز : ورزش داروی پیشگیری همه امراض از جمله کرونا است لذا به جای جلوگیری مردم از ورزش در فضای باز مانند بستن برخی مناطق کوهنوردی بایستی ضمن تشویق مردم مراکز ورزشی روباز توسعه داده شوند .

هیاتها مساجد حرمهای مطهر حسینه ها نمازهای جمعه و مراکز فرهنگی منتظر اتمام کرونا ننشستند و با رعایت پروتکلها و انجام مراسم در فضاهای باز با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و برگزاری مجازی مراسم ها رویه خود را به روزرسانی کرده و با حضور در مراکز درمانی باعث تقویت روحیه بیماران و کادر درمان شدند ولی ضروری است روشهای نوینی برای توسعه فعالیتهای خود مثلا با بکارگیری هوش مصنوعی جستجو نمایند .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....