تاریخ انتشار : یکشنبه 2 بهمن 1401 - 21:49
کد خبر : 112820

جامعه شناسی شبکه های اجتماعی از نگاه خانم دکتر رضی پور

جامعه شناسی شبکه های اجتماعی از نگاه خانم دکتر رضی پور

دکتر پرنیا رضی پورمتولد سال ۱۳۶۳،جامعه شناس ، نویسنده  و پژوهشگر  در حوزه  علوم اجتماعی است و دارای مدرک دکتری جامعه شناسی  از دانشگاه  آزاد تهران مرکزی و عضو پیوسته انجمن جامعه شناسی ایران می باشد.پژوهش های او  عمدتا در  حوزهای  جدید جامعه شناسی  نظیر جامعه شناسی  طنز و  جامعه شناسی فضای مجازی   است. برخی

دکتر پرنیا رضی پورمتولد سال ۱۳۶۳،جامعه شناس ، نویسنده  و پژوهشگر  در حوزه  علوم اجتماعی است و دارای مدرک دکتری جامعه شناسی  از دانشگاه  آزاد تهران مرکزی و عضو پیوسته انجمن جامعه شناسی ایران می باشد.پژوهش های او  عمدتا در  حوزهای  جدید جامعه شناسی  نظیر جامعه شناسی  طنز و  جامعه شناسی فضای مجازی   است. برخی از مقالات  علمی و پژوهشی او  شامل شبکه های اجتماعی و گونه های کارکرد جمعی در  فصلنامه مطالعات رسانه های نوین ،تحلیل جامعه شناختی جوک های مرتبط با ویروس کرونا در فصلنامه مطالعات اجتماعی ایران،تحلیل جامعه شناختی سینمای کمدی در فصلنامه جامعه شناسی فرهنگ و هنر ،بررسی جامعه شناختی جوک های مرتبط با روابط گروه های اجتماعی  در فصلنامه علوم اجتماعی،بررسی جامعه‌شناختی سبک زندگی با تأکید بر شبکه اجتماعی اینستاگرام در فصلنامه  دانشگاه تبریز ،  بررسی جامعه شناختی روابط گروه های قومی در ایران  در فصلنامه  مطالعات  اجتماعی اقوام  ،بررسی جامعه شناسی کارکردها و آسیب های شبکه اجتماعی کلاب هاوس در فصلنامه مطالعات کاربردی در علوم اجتماعی و جامعه شناسی  وتحلیل آسیب‌ها و مخاطرات رسانه های اجتماعی در فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی  و … است.

کتاب  اول او جامعه شناسی طنز رویکردها و تئوری ها که چاپ اول  ان در  سال ۱۳۹۹ و چاپ دوم آن ۱۴۰۰ توسط انتشارات آرمان پژوهان منتشر شده است. در نظر این  محقق طنز علاوه بر بذله­ گویی ،نشاط روح و ذهن، به‌عنوان یک ابزار شناخت مسائل اجتماعی محسوب می ­شود؛ چراکه می‌تواند حامل بسیاری از واکنش ­های اجتماعی، احساسی، عقیدتی و نگرشی مختلف باشد. از  بعد دیگر طنز را می ­توان یک واقعیت اجتماعی دانست که بر اساس محتوا و درون‌مایه‌ی آن ،فاصله اجتماعی، صّمیمیت و تقابل میان افراد و گروه­ های مختلف را مورد ارزیابی قرار داد.این کتاب با بهره گیری از رویکردها و نظریه های مختلف در حوزه جامعه شناسی طنز، تلاشی برای گشودن مدخل جامعه شناسی طنز در ایران  نموده است.

IMG 20230122 WA0010 اقتصاددان نوشته

 کتاب دوم  این پژوهشگر   با عنوان  جامعه شناسی شبکه اجتماعی اینستاگرام در ایران در سال ۱۴۰۱ توسط انتشارات اندیشه احسان منتشر شده است  . در نظر این  محقق شبکه اجتماعی اینستاگرام یکی از شبکه های پرطرفدار و پرکاربرد در ایران است که لزوم بررسی جامعه شناختی آن امری ضروری به شمار می رود. از سوی دیگر، شبکه های مجازی و به صورت ویژه، شبکه اجتماعی اینستاگرام چنان در زندگی و فرهنگ ما رسوخ پیدا کرده است که طیف های مختلفی نظیر گروه های سنی، شغلی و جنسیتی با این شبکه مانوس شده اند؛ به گونه ای که وقت زیادی از زمان خود را صرف این شبکه اجتماعی می کنند. این کتاب در چهار فصل به بررسی و تحلیل محتوای  شبکه اجتماعی اینستاگرام در ایران پرداخته است

IMG 20230122 WA0009 اقتصاددان نوشته

 سومین کتاب این  پژوهشگر با عنوان   جامعه شناسی شبکه اجتماعی کلاب هاوس اخیرا  در سه فصل  توسط انتشارات  نسل روشن منتشر شده است. این نویسنده معتقد است شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس به عنوان یکی از جدیدترین شبکه‌های نوظهور در دنیای مجازی محسوب می شود که بر پایه گفتمان بنا شده است از سوی دیگر ، شبکه‌های مختلف اجتماعی نظیر کلاب‌هاوس  علاوه بر کارکردها، تأثیرات مختلفی را بر جامعه اعمال می‌کند که نیازمند بررسی  جامعه شناختی است .

.

IMG 20230122 WA0008 اقتصاددان نوشته

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....