تاریخ انتشار : شنبه 19 اسفند 1402 - 20:25
کد خبر : 160411

قیمت گوشت قرمز ۴ برابر شد!

تغییرات قیمت مواد غذایی اساسی در دولت ابراهیم رئیسی

تغییرات قیمت مواد غذایی اساسی در دولت ابراهیم رئیسی

بررسی‌ داده‌های رسمی مرکز آمار نشان می‌دهد از زمان روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی قیمت کالاهای اساسی بین ۱۲۵ تا ۲۹۰ درصد رشد داشته است. چنانکه در قطار تورم دولت سیزدهم قیمت گوشت قرمز حدوداً چهار برابر شده است. دولت سیزدهم که همواره خود را دولت محرومان معرفی می‌کند، در طول ۲٫۵ سال فعالیت

بررسی‌ داده‌های رسمی مرکز آمار نشان می‌دهد از زمان روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی قیمت کالاهای اساسی بین ۱۲۵ تا ۲۹۰ درصد رشد داشته است. چنانکه در قطار تورم دولت سیزدهم قیمت گوشت قرمز حدوداً چهار برابر شده است.

دولت سیزدهم که همواره خود را دولت محرومان معرفی می‌کند، در طول ۲٫۵ سال فعالیت خود در حوزه اقتصادی سیاست‌هایی را به اجرا گذاشته که گروه‌های کم‌درآمدتر جامعه که قشر  محرومان را تشکیل می‌دهند، بیش از هر  قشر دیگری تحت فشار اقتصادی و معیشتی قرار گرفته‌اند. نمود چنین ادعایی را می‌توان در تورم مواد غذایی اساسی از زمان روی کار آمدن ابراهیم رئیسی در پاستور تا کنون مشاهده کرد.

برای بررسی این موضوع، قیمت‌ها از داده‌های رسمی مرکز آمار که نهادی دولتی است استخراج شده و مشاهدات میدانی که قیمت‌های متفاوت‌تری هستند دخالت داده نشده‌اند. اما اطلاعات دولتی هم نشان می‌دهند در بین مواد غذایی اساسی که نیاز روزانه مردم به حساب می‌آیند و سفره مردم به آن وابسته است نه‌تنها از شهریور ۱۴۰۰ تا پایان بهمن ۱۴۰۲ کاهش نداشته‌اند، بلکه تورم حداقل ۱۲۵ درصدی را تجربه کرده‌اند.

گوشت قرمز در صدر تورم مواد غذایی اساسی

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت نیوز  ،  مقایسه قیمت‌ها در آخرین روز بهمن با روزی که ابراهیم رئیسی دولت را از حسن روحانی تحویل گرفت، نشان می‌دهد گوشت قرمز در رأس تورم مواد غذایی قرار دارد. میانگین قیمت گوشت گوسفندی که در روز تنفیذ رئیسی ۱۴۱ هزار تومان، در پایان بهمن ۵۵۲ هزار تومان محاسبه شده تا رشد حدود چهار برابری را تجربه کند. همچنین میانگین قیمت گوشت گوساله از ۱۴۴ هزار تومان به ۵۳۱ هزار تومان رسید تا رشد ۲۶۹ درصدی را به ثبت برساند.

گوشت مرغ که به‌عنوان گوشت سفید به‌عنوان جایگزینی برای گوشت قرمز شناخته می‌شود و خود نیز جزو اقلام اساسی سفره‌های مردم است، به‌طور میانگین ۵۸ هزار تومان افزایش داشته تا روی شاخص تورم نقطه‌ای (بهمن ۱۴۰۲- شهریور ۱۴۰۰) ۱۹۴ درصد بایستد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....