تاریخ انتشار : یکشنبه 1 بهمن 1402 - 17:43
کد خبر : 154832

پیش بینی بازار سهام امروز یکم بهمن

تشدید حرکت به سمت صف‌های فروش

تشدید حرکت به سمت صف‌های فروش

بازار سهام در معاملات آخرین روز دی ماه شاهد ریزش شاخص‌های سهامی و خروج جریان پول حقیقی از سهام با افزایش صف‌های فروش بود. اقتصاددان: بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز یکشنبه می‌روند که روز شنبه شاخص کل‌ بورس تهران سقوط کرد. برای پیش بینی بورس امروز –یکشنبه یک بهمن- به روند بازار سهام

بازار سهام در معاملات آخرین روز دی ماه شاهد ریزش شاخص‌های سهامی و خروج جریان پول حقیقی از سهام با افزایش صف‌های فروش بود.

اقتصاددان: بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز یکشنبه می‌روند که روز شنبه شاخص کل‌ بورس تهران سقوط کرد. برای پیش بینی بورس امروز –یکشنبه یک بهمن- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. روز شنبه شاخص کل ۱۹ هزار و ۳۳ واحد سقوط کرد و شاخص کل هم‌وزن ۷ هزار و ۹۹۹ واحد ریزش کرد. همچنین شاخص کل فرابورس ۲۵۲ واحد پایین آمد و شاخص هم وزن فرابورس کاهش هزار و ۷۲۷ واحدی داشت.

بیشترین افزایش قیمت

روز یکشنبه در بورس شرکت سیمان سفید نی ریز (سنیر)، شرکت لیزینگ ایرانیان (وایران) و شرکت واسپاری ملت (ولملت) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا (حسینا)، شرکت آ س پ (آ.س.پ) و شرکت سرمایه گذاری هامون صبا (وهامون) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای دسبحان (شرکت سبحان دارو)، سیلام (شرکت سیمان ایلام) و فسازان (شرکت غلتک سازان سپاهان) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت عطرین نخ قم (نطرین)، شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران (سدبیر) و شرکت داروسازی تولید دارو (دتولید) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات شنبه، ۳۳ نماد صف خرید داشتند و ۹۲ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۵۵ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۹۷ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۵ درصدی به ۸۶۶ میلیارد تومان رسید.

پیش بینی بورس یکشنبه

در آخرین روز معاملاتی دی ماه، شاخص کل بورس تهران بیش از ۱۹ هزار واحد ریزش کرد. نمادهای تاپیکو، شستا، شتران، شبندر، رمپنا و خودرو بیشترین اثر را در ریزش شاخص داشتند.

دیروز ارزش معاملات خرد سهام با رشد ۵۵ درصدی به ۶ هزار و ۲۷ میلیارد تومان رسید. اما دیروز ارزش صف‌های فروش نسبت به روز چهارشنبه ۵ درصد بیشتر بود و به رقم نجومی ۸۶۶ میلیارد تومان رسید.

از سوی دیگر برای ششمین روز متوالی پول حقیقی از بورس خارج شد که میزان آن ۹۳۴ میلیارد تومان بود. میزان پول حقیقی خروجی نسبت به روز چهارشنبه ۱۸ برابر -معادل ۱۷۳۱ درصد- بیشتر شده است.

بنابراین علاوه بر ریزش شاخص‌های بازار، شاهد افزایش خروج سرمایه و صف‌های فروش طویل بودیم.

دیروز فرمول جدید خوراک صنایع شامل میعانات و نفت خام و همچنین فرآورده‌های نفتی تحویلی از سوی وزارت نفت ابلاغ شد که این ابلاغیه از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان سال ۱۴۰۴ را شامل می‌شود.

ناظران معتقدند در مصوبه جدید نرخ فروش بنزین نیز تغییر کرده که می‌تواند بر اساس گرید بنزین هر پالایشگاه و ترکیب وزنی آن در سبد فروش (تولید) کاهنده سود باشد. در این ابلاغیه نرخ فروش بنزین که قبلاً بر مبنای نرخ فوب سنگاپور بود به فوب خلیج فارس تغییر کرده است. که این نرخ در ۲ سال اخیر به طور میانگین ۴٫۳ دلار کمتر از نرخ سنگاپور بوده است.

این مصوبه دیروز از عوامل ریزش بازار بود که می‌تواند سرآغاز یک روند نزولی باشد. از سوی دیگر شهادت تعدادی از مستشاران نظامی ایران در دمشق، پایتخت سوریه، در تهاجم هوایی اسرائیل، دیگر خبری بود که دیروز فضای بازار را منفی کرد. در هفته‌های اخیر ریسک‌های سیاسی بازار ایران رشد کرده و از عوامل تغییرات قیمتی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....