تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 مرداد 1402 - 11:32
کد خبر : 135275

تا زمانیکه تحریم ها برداشته نشود دولت ناچار به چاپ پول است

تا زمانیکه تحریم ها برداشته نشود دولت ناچار به چاپ پول است

دولت سعی کرده در دو سال اخیر فروش اموال را هم اضافه کند و با برخی اقدامات مانند پیش فروش ماشین پول‌ها را جمع کند؛ تا زمانیکه تحریم‌ها برداشته نشود دولت ناچار به چاپ پول است. دولت می‌توانست هزینه‌هایش را کم کند، اما هیچ نشانه‌ای برای این موضوع نمی‌بینیم؛ بنابراین اگر مسئله‌ی تحریم حل نشود

دولت سعی کرده در دو سال اخیر فروش اموال را هم اضافه کند و با برخی اقدامات مانند پیش فروش ماشین پول‌ها را جمع کند؛ تا زمانیکه تحریم‌ها برداشته نشود دولت ناچار به چاپ پول است. دولت می‌توانست هزینه‌هایش را کم کند، اما هیچ نشانه‌ای برای این موضوع نمی‌بینیم؛ بنابراین اگر مسئله‌ی تحریم حل نشود به نظر من این روند ادامه می‌یابد.

اقتصاددان: دولت رئیسی مدعی است که توانسته چاپ پول را کند کند، اما هنوز نشانه‌های افزایش نقدینگی به روش‌های غیرمستقیم و افزایش تورم وجود دارد که تاثیر مهم آن را بر سفره مردم مشاهده می‌کنیم.

مرتضی افقه، استاد اقتصاد، درباره ادامه روند چاپ پول توسط دولت به «انتخاب» گفت: خود دولت مدعی است که توانسته چاپ پول را کنترل کند، اما همانطور که برخی کارشناسان می‌گویند شرایط دولت به شکلی نیست که چاپ پول را کنار بگذارد. منبع اصلی مالی دولت که نفت است هنوز به حالت سابق بازنگشته و پول‌هایمان را از کره و عراق و عمان پس نگرفتیم. در ادبیات اقتصادی، چاپ پول و استقراض از خارج و مردم به دلیل تفاوت نرخ بهره اوراق و نرخ تورم چندان مورد استقبال قرار نمی‌گیرد خارج نیز به ما وام نمی‌دهد.

وی افزود: دولت سعی کرده در دو سال اخیر فروش اموال را هم اضافه کند و با برخی اقدامات مانند پیش فروش ماشین پول‌ها را جمع کند؛ تا زمانیکه تحریم‌ها برداشته نشود دولت ناچار به چاپ پول است. دولت می‌توانست هزینه‌هایش را کم کند، اما هیچ نشانه‌ای برای این موضوع نمی‌بینیم؛ بنابراین اگر مسئله‌ی تحریم حل نشود به نظر من این روند ادامه می‌یابد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: دولت به صورت غیرمستقیم و از طریق بانک‌های تجاری دوباره در حال چاپ پول است. این ۳-۲ درصد کاهش چاپ پول هم در حدی نیست که مردم ۴۰ درصد تورم را باور کنند.

وی در ادامه در رابطه با تجربه کشور‌های دیگر درباره چاپ پول اشاره کرد: متاسفانه کشور ما خیلی شبیه کشور‌های دیگر نیست که از تجارب آن‌ها استفاده کنیم. کشور‌های دیگر حتی اگر در تحریم قرار می‌گیرند یا سیاست‌های غلط منجر به چاپ پول می‌شود هدفشان رفاه مردم است. متاسفانه ما هم در بیرون در حال تنش هستیم و روی سرمایه‌گذاری و تولید اثر می‌گذارد، هم در داخل بی ثباتی‌های زیادی داریم. این مسئله حجاب که مسئله اول کشور شده و اقتصاد را کنار گذاشته‌اند بر وضعیت تاثیر دارد. به هر حال این مسئله وقت زیادی از سیاست‌گذاران می‌گیرد و مانع از آن می‌شود که به حل مشکلات مردم بپردازد. تیم دولت نیز ناکارآمد بود و همین تیم هم ۱۰ مسئول ارشد آن عوض شده‌اند که نشان از بی ثباتی است. ما از این جهت خیلی با کشور‌های مشابه نزدیک نیستیم.

افقه در پایان گفت: از لحاظ منطق اقتصادی بعید می‌دانم دولت با همین فرمان پیش برود. اگر مشکل تحریم حل نشود وضعیت به همین شکل ادامه می‌یابد. انگار مسئولین دولت هیچ ارتباطی با بیرون ندارند یا می‌دانند و آمارهایشان سازگاری با کف خیابان ندارد. فاصله بین صحبت‌های آقایان با واقعیت‌های خیابان باعث می‌شود طرفداران خودشان را هم از دست بدهند و این آخرین نقطه برای دولت است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....